Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

10 SEO-tips voor het schrijven van goede SEO-teksten

Terug naar alle blogberichten

Nieuwsbrief

Home Blog Hoe optimaliseer je je SEO-teksten?

Content is en blijft één van de belangrijkste rankingfactoren voor zoekmachines. Of je nu net start of al jaren een website runt: content optimaliseren blijft een belangrijk onderdeel. Graag deel ik de basics voor het schrijven van content. Hou je rekening met deze onderdelen dan kun je je gaan concentreren op geavanceerdere optimalisaties zoals structured data.

Wanneer je een contentplatform hebt met als doel het genereren van zoveel mogelijk traffic dan geef ik je hierbij enkele tips:

  1. Ga voordat je begint na of er een brandstory en/of tone of voice is waarin wellicht al zaken vastgelegd zijn. Mocht dit nog niet aanwezig zijn dan is het goed hier van tevoren eerst over na te denken. Het achteraf aanpassen van content kan behoorlijk tijdrovend zijn.
  2. Baseer je content op zoekvolumes. Wanneer je gebruikmaakt van de zoekwoordenplanner van Google krijg je inzicht in de maandelijkse zoekopdrachten van gebruikers. Stem je content hierop af.
  3. Zorg voor relevante interne linkverwijzingen in je content, dit zorgt ervoor dat gebruikers gemakkelijk kunnen door navigeren naar andere pagina’s. Een externe link plaatsen wordt ook beloond.
  4. Schrijf unieke content. Zorg ervoor dat je geen teksten kopieert en plakt (zowel interne als externe content). Elke tekst op elke pagina dient uniek te zijn. Met siteliner kun je controleren of jouw gepubliceerde content uniek is.
  5. Naast het schrijven van content dien je rekening te houden met de page titles en metadescriptions van elke pagina. Dit zijn de teksten die zoekmachines overnemen in de Search Engine Results Pages (SERP). Het is slim om deze content overtuigend te schrijven zodat potentiele gebruikers getriggerd raken om door te klikken naar je website.
  6. Breng structuur aan in je content door het toepassen van headers (H1 voor titels en H2 voor subtitels). Zie dit als de inhoudsopgave van je pagina. Door het toepassen van zoektermen in je headers vergroot je de kans dat zoekmachines jouw pagina hoger gaan indexeren.
  7. Maak gebruik van tabellen, lijsten en opsommingen. Zoekmachines zullen deze overnemen.
  8. Het aantal tekens of de lengte van de content valt over te twisten. Dit zul je op eigen inzicht moeten doen. Niet te kort, niet te lang. Je merkt vanzelf wanneer je gaat schrijven om te schrijven.
  9. Voeg een toepasselijke foto toe en voorzie deze van een alt-tag. Dit zorgt ervoor dat zoekmachines weten wat er op de afbeelding staat.
  10. Krijg inzicht in je contentresultaten. Om uiteindelijk inzicht te krijgen in of jouw content goed rankt kun je gebruikmaken van diverse gratis of betaalde tools. Het is altijd raadzaam om Google Analytics en Google Search Console aan te maken en deze met elkaar te koppelen. Hierdoor kan Google tussen deze tools gegevens uitwisselen. Search Console vergaart namelijk informatie via welke bestemmingspagina gebruikers binnenkomen. Dit is waardevol om te weten, omdat je zo kunt zien op welke content verkeer gegenereerd wordt. Google Search Console geeft ook posities af, echter zijn deze niet heel accuraat. Daarvoor kun je beter gebruikmaken van Pro Rank Tracker.

Wanneer je met bovenstaande rekening houdt vergroot je de kans dat jouw content geïndexeerd wordt. Natuurlijk zijn er ook nog andere belangrijke factoren waar zoekmachines op beoordelen zoals de techniek / websitesnelheid en de autoriteit van je domein of pagina. Wanneer je net begint zul je dus aan deze 3 onderdelen moeten werken.

Hoera!

Invest Online gaat verder als Happy Idiots Apeldoorn.

Lees verder

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!