15 redenen om een bedrijfsblog te starten

13 juni 2014

Deze blogpost begon als een lijst met 4 punten, waarin ik van plan was om uit te leggen wat de voordelen van een bedrijfsblog zijn voor vindbaarheid. Bedrijven zijn soms sceptisch over het gebruik van een blog, terwijl een blog starten tegenwoordig eigenlijk een must is.

Toen ik eenmaal begon met mijn onderzoek, kwam ik al gauw op meer redenen, waarvan er een aantal niet zozeer over vindbaarheid binnen de zoekmachine gingen. Voor de volledigheid schreef ik die redenen ook op en voordat ik het wist had ik 15 interessante redenen. De redenen die specifiek over SEO gaan zijn 7 tot en met 9 en 15.

redenen om een blog te beginnen

Enjoy, en doe er wat mee: 15 redenen om een bedrijfsblog te starten.

1. Autoriteit uitstralen

Dit is waarschijnlijk één van de meest voor de hand liggende en bekende redenen om een bedrijfsblog op te zetten: je kunt jezelf als een autoriteit presenteren. Dat gaat echter niet zomaar, hiervoor moet je stelling durven nemen. Wat is je visie op de nieuwste rage binnen jouw vakgebied? Hoe zie jij je vakgebied ontwikkelen? Wat zijn trends? Welke mythes kun je doorprikken?

Beantwoord je zulke vragen, dan laat je als bedrijf zien dat je een autoriteit bent binnen jouw vakgebied. Er is al heel vaak geschreven over autoriteit uitstralen met behulp van contentcreatie, onder andere door Jan Willem Alphenaar.

2. Kennis delen (extern)

Niet alle blogposts hoeven een discussie op te wekken of een visie uit te dragen. Je kunt ook gewoon kennis delen. Kennis die (deels) al bij je organisatie aanwezig is en soms zelfs al op papier staat. Wat denk je bijvoorbeeld van interne memo’s over de nieuwste tools of software die jullie gebruiken?

Misschien heeft een medewerker een cursus gevolgd en hetgeen hij/zij heeft geleerd daarna op het intranet of via de mail gedeeld met collega’s. Bruikbare informatie voor een goede blogpost, die waarschijnlijk binnen een uur te verwerken is in een kort, maar waardevol verslag.

Sympathie

Door kennis te delen, wek je sympathie op. Denk hierbij aan het principe van wederkerigheid, zoals beschreven door Cialdini in zijn boek ‘Invloed’. Wees daarbij niet bang dat je klanten ineens alles zelf gaan doen, waardoor jij zonder werk komt te zitten: weten hoe iets moet is nog niet hetzelfde als iets ook zelf kunnen uitvoeren.

3. Kennis delen (intern)

Zoals je extern kennis kunt delen en daarmee sympathie opwekt, zo helpt kennis delen via een blog ook om intern meer begrip en synergie te creëren.

  • Kan iemand van Afdeling A de vragen beantwoorden van een klant van afdeling B? Het kan handig zijn om wat van elkaars werk te weten, om zo klanten telefonisch te woord te staan mocht een bepaalde afdelingen (om welke reden dan ook) een keer niet bereikbaar zijn.
  • Misschien dat Collega X in zijn vrije tijd wel heel veel bezig is met elektrische gitaren, en collega Y een klant heeft die zulke gitaren verkoopt. Wanneer er een case beschrijving over die klant verschijnt, komt Collega X daar achter en kan zijn hulp aanbieden.
  • Weten mensen van Afdeling A wel hoeveel factoren het werk beïnvloeden van Afdeling B?

4. Eigen kennis uitbreiden

Wie een blogpost schrijft, hoeft niet alles al in zijn hoofd te hebben voor hij begint. Het kan goed zijn dat je 50% van wat je wil vertellen weet, 30 % denkt maar nog moet controleren en 20% aan een collega vraagt of door research achterhaalt. Zo breid je je eigen kennis uit.

5. Relaties opbouwen door te linken naar anderen

Een goed artikel is onderbouwd met bronnen. Als je een blogpost schrijft geef je die bronnen aan door hyperlinks te maken. Zo geef je niet alleen aan je lezers aan waar jouw informatie vandaan komt, maar laat je ook aan degenen die jouw inspiratie vormen weten dat je ze waardeert.
Sociale kanalen
Wanneer je een artikel schrijft en je gebruikt anderen als bron, vergeet dan niet om dit ook even te Tweeten of om dit op een ander social network te delen. Daarmee geef je jouw (inspiratie)bronnen ook weer de kans een interessante blogpost te lezen. Op deze manier bouw je een relatie op.

Wat levert dat op?

Een relatie opbouwen. Misschien klinkt dit een beetje vaag binnen de context van een zakelijk, online blog. Toch kan het veel opleveren. Hier volgen een aantal voorbeelden van wat er kan gebeuren wanneer je naar anderen linkt en daar via sociale kanalen aandacht voor vraagt:

  • Een retweet
  • Een inhoudelijke reactie op je artikel
  • Een link naar je artikel op het blog van jouw bron
  • Een samenwerking: jullie bundelen krachten om samen een blogpost te schrijven op een vooraanstaand platform binnen jullie vakgebied.

6. Eenvoudig unieke social content creëren

In Nederland hebben ongeveer 7 op de 10 bedrijven één of meerdere accounts op social media (bron). Het is met zo’n ‘druk bevolkte’ sociale wereld niet gemakkelijk om uniek te zijn en op te vallen. Een bedrijfsblog kan zorgen voor unieke content, waarbij updates op sociale kanalen een soort bijproduct zijn van de blogposts.

Delen via social media kan zowel van tevoren, tijdens en (lang) na het live zetten van een blogpost. Hier een paar voorbeelden.

Van tevoren

Voordat een blogpost live gaat kun je het al aankondigen op social media. Zet bijvoorbeeld twee dagen van tevoren de inleiding van je blogpost op Google+, plaats een quote als aankondiging op LinkedIn of een bijbehorende afbeelding op Twitter. Je hebt nu unieke content die mensen nieuwsgierig maakt.

Tijdens de livegang

Via tools zoals IFTT kun je ervoor zorgen dat iedere blogpost automatisch op alle social media wordt verspreid. Gebruik bijvoorbeeld de titel van het artikel in combinatie met de link er naar toe.

Erna

Veel sociale media zijn heel vluchtig. Wie 100 bedrijven leuk vindt en 500 vrienden heeft, zal een volle Facebook tijdlijn hebben. Dan kan er dus wel eens een post ongezien voorbij gaan. Dus als je een blogpost vermeldt op je Facebook pagina en je hangt er geen advertentie tegoed aan, dan kun je best na twee weken nog eens naar je bericht refereren. Wees dan wel eerlijk en zeg dat het al eerder is geplaatst – anders klikken mensen er misschien op, terwijl ze het al hebben gelezen. Doe het bijvoorbeeld zo:

“Vorige week ons bericht over Real Time Bidding gemist? Lees het dan hier alsnog: Wat is Real Time Bidding.”

7. Uitbreiden interne linkstructuur (SEO)

Met het uitbreiden van de interne linkstructuur worden verschillende doelen bereikt. Twee hiervan zijn echt SEO-gerelateerd:

  • Linkjuice verspreiden naar belangrijke pagina’s
    Een pagina bouwt waarde op door de links die naar de pagina verwijzen. Het belangrijkste hierbij zijn links van andere domeinen, maar ook interne links verspreiden linkjuice. Zo kun je vanuit blogs naar de belangrijkste pagina’s op je site linken om ze sterker te maken.

    linkjuice

    Afbeeldingsbron: blackboxsocialmedia.com

  • Relevante ankerteksten
    De links die je gebruikt geef je relevante ankerteksten mee. Zo kun je zoekmachines nogmaals duidelijk maken waar een pagina over gaat. Voorbeeld: ik zet in deze blogpost de woorden ‘online marketing bureau’ met een link die leidt naar de homepage. Zo dus: ‘online marketing bureau‘. Google ‘begrijpt’ nu dat die pagina relevant is voor de zoekterm online marketing bureau. Kijk wel uit met de interne linkstructuur en ankerteksten, want het kan spammy overkomen als je het overdrijft.
  • Bezoekers aan je binden
    Dit is niet zozeer een SEO reden, maar wel een belangrijk aspect van interne links in blogposts. Je bindt je bezoekers namelijk langer aan je als ze meer kunnen lezen op je website. Dit zie je terug in Google Analytics: bezoekers blijven een langere tijd op de website en bezoeken meer pagina’s per sessie.

interne links

Zo kun je interne links ook visueel maken (afbeelding van WebSEO)

8. Fresh content en interactie (SEO)

Deze twee dingen heb ik even samengepakt, omdat het beide een beetje ‘vage’ begrippen zijn. Doordat het Google algoritme een soort geheime rekensom is met 200+ variabelen, weten we niet precies in hoeverre Fresh Content en website-interactie bijdragen aan de rankings van een website.

Fresh Content

Wie een blog heeft, behoort eigenlijk wekelijks (of ten minste maandelijks) nieuwe content aan de website toe te voegen. Dit kan door Google worden opgevat als een duidelijk signaal: deze website is actief. Wanneer bijvoorbeeld je homepage, ‘Over ons’ pagina en ‘Diensten’ pagina zelden veranderd worden, is een blog een goede aanvulling op je bestaande website pagina’s.

Interactie

Zoals fresh content een signaal aan zoekmachines geeft over de activiteit van een webmaster, zo geeft interactie ook iets belangrijks aan. Interactie duidt er namelijk op dat je site waardevolle content bevat. Denk maar eens aan jezelf; wanneer zet jij een reactie onder een blogbericht? Juist: wanneer je het interessant vindt en er meer over wil weten, zelf ook wil bijdragen of de auteur wil bedanken. Hoe dan ook, een blogpost met reacties is een blogpost die iets met de lezer doet.

Terzijde: een blog zonder reactie-mogelijkheid is geen blog, dat is een nieuws-sectie van een website. Dus zorg dat mensen kunnen reageren op je blogberichten!

9. Longtail keywords (SEO)

Veel bedrijven willen hun website zo clean, simpel en strak mogelijk houden. Korte teksten om producten/diensten te beschrijven zorgen er echter voor dat veel longtail zoekwoorden je tekst niet zullen halen. Blogposts komen dan van pas.

Fictief voorbeeld: meubel webshop

Stel, je verkoopt meubels. Je hebt een homepagina gericht op ‘meubels’, ‘meubilair’ en ‘design meubels’. Er zijn dieper liggende categoriepagina’s voor bijvoorbeeld kasten, banken, tafels en stoelen.

Je merkt op dat er sinds een maand veel vraag is naar rode meubels. Je kijkt in Google Trends en in de Adwords Keyword Planner. Ook daar zie je dat rode meubels populair zijn (rood interieur: gemiddeld 70 zoekopdrachten per maand in Nederland).

Optie 1: homepage aanpassen

Nu kun je twee dingen doen. Optie 1 is om in je homepagetekst te schrijven dat je ook rode meubels verkoopt voor een rood interieur. Dit is echter niet de beste optie, want het zal vrij onnatuurlijk staan. Je bent immers niet echt gespecialiseerd in de kleur rood. Rood is gewoon één van de kleuren meubels die je aanbiedt.

Optie 2: blogpost schrijven

Optie 2 is een blogpost schrijven over de populariteit van rode meubels. Hierin zet je dan voorbeelden in, je kunt een designer interviewen en je linkt naar de verschillende rode meubels die je verkoopt. Het voordeel hiervan is: de context klopt. In een blogpost kun je namelijk specifiek ingaan op één element van je product of dienst, zonder dat het vreemd overkomt. Zo optimaliseer je voor SEO longtail keywords.

Het grote voordeel is dus: eenvoudig nieuwe content toevoegen zonder dat het vreemd overkomt, en met die content traffic binnen halen.

10. Discussie aanwakkeren

Over veel – zo niet alle – onderwerpen zijn verschillende meningen te bedenken. Door een blogpost te schrijven met daarin een mening verwerkt, kan discussie worden aangewakkerd. Zowel intern als extern.

Ik noem dit als een reden om te gaan bloggen, want zoals Walter Lippmann ooit zei: “Als in een groep mensen iedereen hetzelfde denkt, denkt niemand na.” Ga de discussie aan en creëer synergie.

11. De dialoog aangaan

Dit punt ligt dicht bij punt 10. Echter, ook zonder controversieel standpunt kun je de dialoog aangaan met lezers. Een goede manier om dit te doen is door gewoon vragen te stellen aan het eind van een blogpost.

Blog starten of niet? Lees de 15 redenen om het te doen

12. Inzicht in wat lezers interessant vinden (door middel van Google Analytics data en social data)

Een belangrijke reden die vaak wordt vergeten: bloggen levert data op. Kijk eens in Google Analytics welke blogposts de meeste lezers hebben getrokken in de eerste week nadat ze live zijn gegaan. Gaan die allemaal over één specifiek onderwerp? Dan is het misschien slim om daar nog eens dieper op in te gaan, misschien wel door een e-book te schrijven, een filmpje te maken of door een (betaalde) workshop aan te bieden over dat onderwerp.

Een andere manier om inzicht te krijgen in welke van je blogposts het meeste opleveren, is door social media te monitoren. Hoe vaak wordt een blogbericht gedeeld op social media? Hoe meer een bericht wordt gedeeld, hoe interessanter je doelgroep het schijnbaar vindt.

13. Het gezicht laten zien van werknemers

Een blog geeft werknemers de mogelijkheid om zich te laten zien. Veel bedrijven hebben websites zonder ‘smoelenboek’ of ‘Ons team’-pagina. In een blogpost kan een werknemer natuurlijk logische dingen kwijt, zoals kennis over zijn vakgebied, maar ook meer persoonlijke dingen. Denk bijvoorbeeld aan de ‘over de auteur’ regel die in veel blogsystemen te vinden is.
een bedrijfsblog biedt vele voordelen

14. Aandacht schenken aan oude content

Een blogpost is zeer geschikt om oude, waardevolle content opnieuw onder de aandacht te brengen. Maak bijvoorbeeld interne presentaties openbaar (op Slideshare) en besteedt er in een blogpost aandacht aan. Want het is toch jammer als je een presentatie geeft en vervolgens niks meer doet met de slides?

Actueel maken van data

Een ander goed moment om aandacht te schenken aan oude content, is wanneer data verandert. Als ik bijvoorbeeld een jaar geleden een artikel schreef over Twitter, dan zou de data (zoals het aantal gebruikers) waarschijnlijk anders zijn dan nu.

15. Links naar je bedrijfsblog posts (SEO)

De laatste reden is weer een SEO-gerelateerde reden. Als je een succesvolle blogpost schrijft met waardevolle content, kan het je links opleveren. Voornamelijk social links, maar ook ‘echte’ follow links. Hierbij kan het zowel om linkbuilding als om linkearning gaan.

Linkearning versus Linkbuilding

Ook in dit artikel heb ik meerdere keren verwezen naar andere blogposts/nieuwsberichten.

Twee links in dit artikel zijn bijvoorbeeld die naar JW Alphenaar bij punt 1, en die naar DDMA bij punt 6. Zij hebben mij niet gevraagd om een link, maar ik vond hun inzichten/data zo interessant dat ik het sowieso al opnam in de blogpost. Daarom is dit eigenlijk linkearning in plaats van linkbuilding. Bij linkbuilding ga je outreachen en vraag je om een link. Dat kan bijvoorbeeld als je een blogpost schrijft over een bepaald product, of met een specifieke doelgroep.

Conclusie: snel een bedrijfs blog starten!

Zoals het in deze blogpost van Social Media Examiner wordt genoemd: “A business blog helps you cement your position as an expert by giving you a platform to provide exceptional content (news, tips, trends) for your clients, potential clients and partners.”  Dus start nu je bedrijfsblog, laat zien welke kennis je in huis hebt, én verbeter je vindbaarheid.

Verder lezen:

Wat vond je van deze blogpost? Heb je aanvullingen? Laat het dan weten in de comments!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon