3 geavanceerde toepassingen voor Google Tag Manager en Google Analytics

23 juli 2018

Tagmanagement was altijd een technische aangelegenheid waarbij marketeers hoofdzakelijk aan het wachten waren op de implementatie door een programmeur. Met de komst van tagmanagementoplossingen zoals Google Tag Manager is dat voorbij. Google Tag Manager maakt het mogelijk om gemakkelijk scripts te plaatsen zoals conversiepixels. Echter kent het ook een aantal geavanceerde toepassingen die je kunnen helpen om meer inzicht te krijgen in Google Analytics. In dit blog behandel ik drie geavanceerde toepassingen.

1. Autocomplete zoekopdrachten meten

Suggesties voortkomend uit ‘autocomplete search’ of ‘automatisch aanvullen’ helpen de gebruiker betere zoekopdrachten te formuleren. Het gaat hierbij niet om het versnellen van het zoekproces, maar om het begeleiden van de gebruiker en hen een helpende hand te bieden bij het samenstellen van hun zoekopdracht. Usabilitytesten toonden aan dat autocomplete search zelfs het zoekproces enigszins vertraagde (hoewel gebruikers dit niet zo ervaarden). Hiermee is aangetoond dat het toevoegen van ‘autocomplete search’ aan je website of webshop ervoor zorgt dat de kwaliteit van de zoekopdracht van de gebruiker omhooggaat, wat de relevantie van de resultaten verhoogt. Het is niet voor niets dat Google ‘autocomplete search’ al sinds 2008 gebruikt.

‘Autocomplete search’ is lastig om te meten. De onderliggende logica is dat wanneer een gebruiker karakters in het zoekveld invult, de zoekfunctie op basis een gelimiteerd aantal karakter zoekresultaten toont. Zolang de gebruiker nog niet tevreden is met het resultaat zal hij karakters blijven toevoegen om zo de nauwkeurigheid van het resultaat te verbeteren. Dit proces meten binnen Google Analytics kan vrij lastig zijn gezien het feit dat je niet weet of een zoekopdracht succesvol was. Recentelijk implementeerde een van onze klanten een ‘autocomplete zoekfunctie’ op zijn website. Middels een aangepast script binnen Google Tag Manager meten we nu alle ‘autocomplete zoekopdrachten’. Een zoekopdracht is succesvol wanneer deze groter is dan drie tekens en de gebruiker een pauze langer dan 1500 ms hanteert tijdens het invoeren van zijn zoekopdracht.

2. Afhaken in formulieren

Formulieren worden bij veel websites gebruikt om gegevens af te vangen. Of je nu leads verzamelt, klanten laat inschrijven of een webwinkel hebt waar je kan bestellen. Veel gebruikers beginnen met het invullen van een formulier maar verlaten het voordat het verzonden is. Er zijn verschillende redenen waarom mensen formulieren verlaten, een aantal van deze redenen zijn:

  • Er zitten fouten in het formulier of de website waardoor de gebruiker niet meer verder kan in het proces.
  • Het ontbreekt de gebruikers aan vertrouwen waardoor ze hun gegevens niet willen achterlaten.
  • Er wordt te veel informatie gevraagd en niet alleen de hoognodige informatie waardoor de gebruiker het als een last ervaart.
  • Er wordt om informatie gevraagd die een bezoeker niet prijs wil geven. Denk hierbij aan financiële informatie zoals een rekeningnummer.
  • Onduidelijke foutmeldingen. Veel formulieren maken gebruik van validatie. Mocht een gebruiker een veld niet juist ingevuld hebben, dan ontvangt hij een foutmelding. Als deze melding onduidelijk is zal dit tot frustratie leiden bij de gebruiker en zal hij het formulier verlaten.

Dit zijn slecht enkele redenen waarom gebruikers formulieren verlaten. Maar dat geeft je nog geen inzicht in wáár gebruikers het formulier verlaten. Middels een aangepast script binnen Google Tag Manager is het mogelijk om te achterhalen waar mensen het formulier verlaten. Deze data wordt vervolgens naar Google Analytics gestuurd. Met deze data kun je vervolgens je formulieren optimaliseren, wat mij betreft een cruciaal onderdeel om meer conversies te realiseren.

3. 404-fouten

Een 404-fout is de http-statuscode die aangeeft dat de webpagina die opgevraagd wordt niet bestaat op de server. Ook kan het zo zijn dat de link die naar de pagina verwijst onjuist is. 404-fouten zijn voor zowel websitebezoekers als website-eigenaren een behoorlijke frustratie.  Je kent vast het scenario dat je lekker aan het surfen bent. Je scrolt door wat resultaten in de zoekmachine, je vindt een resultaat dat helemaal aansluit op jouw zoekvraag. Je klikt erop en je komt op een 404-pagina. Middels een aangepast script is het mogelijk om deze te signaleren en door te sturen naar Google Analytics. Nu je weet welke pagina’s een ‘dood einde’ hebben kun je deze links wijzigen of een 301-redirect creëren om het verkeer door te leiden naar een pagina binnen je website die wel bestaat.

Heb je hulp nodig bij het geavanceerd instellen van Google Tag Manager en Google Analytics? Neem dan gerust contact met ons op.

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon