4 SEO copywriting tips voor 2014

15 december 2013

SEO is de afgelopen jaren, maanden, weken en dagen niet onveranderd gebleven. Sterker nog, er is veel gebeurd. Daarmee zijn ook de direct gerelateerde disciplines als Copywriting, Linkbuilding en Social Media veranderd. Hier vindt je 4 actuele tips om jouw SEO Copy aan te laten sluiten bij de laatste wensen van zoekmachines (lees: Google) anno 2014.

1.    Maak gebruik van synoniemen

Zoekmachines worden steeds slimmer. Google weet tegenwoordig heel goed dat ‘huren’ en ‘leasen’ ongeveer hetzelfde is, en dat ‘lening’ te maken heeft met ‘geld lenen’. Maak dus gebruik van synoniemen. Op die manier omzeil je de keyword density valkuil (zie ook punt 4), en zorg je er tegelijkertijd voor dat Google nog beter door heeft waarover je schrijft. Zo schrijven wij op onze homepage zowel ‘internet marketing bureau’ als ‘online marketing bureau‘ als zoekterm.

Slimme zoekmachine

Om aan te geven hoe slim Google tegenwoordig is: zelfs afkortingen weet de zoekgigant te koppelen. Zie daarvoor de volgende screenshot.

google knvb

2.    Ga de diepte in en gebruik longtail zoektermen

longtail

Om je bezoekers goed van dienst te zijn, is het belangrijk dat je compleet bent qua informatie. Zorg dat je alle facetten van je onderwerp en dienstverlening benoemt, zodat je websitebezoeker de informatie die hij/zij nodig heeft in één keer vindt. Waarom zou je bijvoorbeeld je productvoordelen en de productspecificaties op twee aparte pagina’s zetten? Als je ze bij elkaar zet, ‘ziet’ Google één grote, content-rijke pagina, in plaats van twee matige pagina’s.

Google autocomplete

Door dieper in te gaan op je onderwerp, kun je ook longtail zoektermen verwerken. Dit zijn vaak zoektermen zonder aantoonbaar zoekvolume, waar wel degelijk mensen op zoeken. Gebruik Google’s autocomplete functie om er achter te komen naar welke longtail termen er wordt gezocht.

3.    Houd rekening met spelfouten

Hoe ga je om met spelfouten? Je wilt niet gevonden worden ten koste van een slecht imago. Het zou immers onprofessioneel staan als je duidelijk spelfouten gebruikt in een tekst. Wat je wel kunt doen, is in je FAQ een vraag opnemen die gaat over de schrijfwijze van een product. Uiteindelijk ben je specialist in dat product, en hoe je het schrijft hoort daar ook bij. Op die manier kun je rekening houden met de typo’s die mensen maken, zonder dat het slecht is voor je imago.

Voorbeeld

Voor een zoekterm als ‘fauteuil’, zou je dus een vraag kunnen maken als: ‘Wat is de juiste schrijfwijze, fauteuil of fateuil?. In het antwoord verwerk je dan eventueel nog andere schrijfwijzen en leg je uit dat ‘fauteuil’ de correcte spelling is. Vervolgens link je natuurlijk naar je aanbod fauteuils. Zo bedien je ook de mensen die een foutieve schrijfwijze gebruiken, zonder je goede naam op het spel te zetten.

keyword-density

4.    Don’t bother keyword density

Tja, keyword density. Een paar jaar geleden was keyword density nog de basis van SEO-schrijven, de heilige graal van de copywriter die voor web schreef.In plaats daarvan lijkt het nu een soort valstrik, waar je intrapt als je een woord te vaak gebruikt. In plaats van je ‘target zoektermen’ minimaal X vaak te gebruiken, let ik er nu op om ze maximaal X vaak te gebruiken (nadat ik de essentiële posities, zoals de title- & header tags, heb gevuld). Google bestraft over-optimalisatie en er zijn aanwijzingen dat de zoekmachine is een te hoge keyword density als een over-optimalisatie symptoom ziet.

Conclusie over SEO copywriting anno 2014

Als het gaat over copywriting voor SEO is relevante content belangrijker dan keywords an sich. Stel de doelgroep centraal, zonder de Google crawler te vergeten. Wanneer je Googles crawler op de eerste plek zet, bestaat de kans dat Google dat opmerkt en bestraft.

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon