zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

4 tips voor het bepalen van je marketingstrategie

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. 4 tips voor het bepalen van je marketingstrategie

Ben jij verantwoordelijk voor de marketing in jouw bedrijf? Dan ben je gezegend én vervloekt tegelijkertijd. Gezegend, want in het digitale domein stikt het van de mediakanalen, targetingmogelijkheden en advertentieformaten om je doel en doelgroep te bereiken. Maar tegelijk ben je ook vervloekt. Want je hebt nooit voldoende budget om alles te doen en hoe kun je met alle data-analyses die je voorhanden hebt, nog kiezen uit de vele mogelijkheden die er zijn?

Wees gerust. Een goede strategie hoeft geen dik boekwerk met lange teksten te zijn. Wil je een pragmatische en effectieve marketingstrategie opstellen, vertrek dan vanuit de essentie: 

Marketingstrategie is:

het maken van keuzes en het aanbrengen van focus om je korte- én langetermijnbedrijfsdoelen zo efficiënt mogelijk te behalen

Wij geven de strategie graag vorm aan de hand van kernpunten en presenteren die in een visueel formaat. Zo kun je de strategie makkelijk overbrengen in alle lagen van de organisatie en maak je de strategie behapbaar en werkbaar. Lees verder voor een aantal handige tips om snel uit de startblokken te komen.

Marketingstrategie: van theorie naar praktijk

Grote kans dat je bent opgeleid in het marketingvak. Dan heb je al diverse strategische marketingmodellen en business model canvassen voorbij zien komen. Die zijn inderdaad een goed fundament om je strategie op te bouwen. Maar helaas begin je zelden vanaf nul met het schrijven van een marketingstrategie, behalve als je onderdeel bent van een start-up. Veel vaker stap je in bij een bedrijf dat al enige historie heeft en al een koers heeft uitgezet. Hoe ga je dan als marketingmanager van start? 

TIP 1: Check en verbind de deelplannen die al bestaan

Het komt regelmatig voor, zowel in kleine als in grote organisaties, dat er verschillende versies van plannen bestaan die de marketingstrategie raken. Mist er 1 schakel in de keten, dan is het belangrijk om eerst die blinde vlek in te vullen. Heb je toegang tot deze plannen? Check dan of de deelplannen elkaar niet tegenspreken. 

Volg deze marketingstrategie-checklist in chronologische volgorde:

  1. Is de (middel-) langetermijnvisie geformuleerd?
  2. Staat de positionering van het bedrijf goed beschreven?
  3. Is de visie en positionering vertaald naar een passend aanbod. Kortom: is de propositie duidelijk?
  4. Hoe moet de omzetgroei tot stand komen? Zijn er commerciële doelen bepaald?
  5. Hoe kan marketing bijdragen aan de omzetgroei? Formuleer het als 1 kernachtige zin: “Marketing heeft maar 1 taak, namelijk…..”.  (dit kan zijn “leads genereren”, “meer bezoekers naar de winkel trekken”, “nieuwe doelgroep bereiken”.)
  6. Kijk door de bril van je klant naar je aanbod en doelen. Welke inzichten over je doelgroep kun je formuleren?
  7. Koppel de doelgroepinzichten aan je doelen en stel een contactstrategie op.
  8. Vertaal die vervolgens naar een passende mediamix waarbij je je budget over verschillende kanalen en maanden verdeeld. 
  9. Bepaal voor ieder blok in je kalender de campagnetactics.
  10.  Tot slot: bepaal vooraf waar je de resultaten op gaat toetsen. Wanneer ben je tevreden?

Een kleine waarschuwing van mijn kant: wees extra alert op stap 6 en 7 van bovenstaande checklist. In de praktijk blijkt bij het doorlopen van bovenstaande checklist dat punt 6 en 7 vaak worden overgeslagen. Toch is het cruciaal om in je marketingstrategie doelgroep inzichten mee te nemen. Pas als je weet hoe je doelgroep denkt en acteert, kun je bepalen hoe je contact kunt maken met de doelgroep om het verhaal van jouw bedrijf over de bühne te krijgen. 

TIP 2: Doe 6 – 8 klantinterviews om het behavioural design canvas in te vullen

De reden dat veel bedrijven deze stap overslaan, is omdat er geen tijd of budget is voor uitgebreid marktonderzoek. Geen nood, er is een andere manier om toch aan de slag te gaan. De beproefde aanpak van Adele Revella, wees uit dat er na het afnemen van 8 klantinterviews geen structureel nieuwe inzichten meer aan het licht komen. Als je dus alleen naar de inzichten op zoek bent en niet naar de statistische validatie ervan, kan je volstaan met 8 kwalitatieve interviews. Zorg dat je uit de interviews inzichten haalt die antwoord geven op de volgende vragen:

  • Tegen welke problemen loopt je doelgroep aan?
  • Welk doel streven ze na (wat is de ‘job to be done’)?
  • Welke angsten en gewoontes moet je doorbreken?
  • Zijn er barrières die een aankoop tegenhouden?

Maak het tastbaar

Met de verzamelde inzichten kun je de positionering en de propositie van je bedrijf nu tastbaar gaan maken. Toets kritisch je positionering: wat ziet, merkt en voelt de doelgroep van jouw aanbod?

TIP 3: Benoem 3 tot 5 pijlers om je propositie tastbaar te maken

Met deze pijlers kun je alle activiteiten, alle diensten, je hele assortiment koppelen aan kernachtige marketingboodschappen die verder gaan dan alleen droge USP’s. Je vertaalt hiermee letterlijk je doelen en je propositie naar klantvoordelen. En omdat je ze zo kernachtig geformuleerd hebt, heb je meteen een toeststeen om elke blog, elke advertentie tegen te toetsen. 

Ter illustratie:

Een fabrikant van kindermeubilair koos de volgende pijlers om hun propositie tastbaar te maken:

  • Duurzame innovatie
  • Pedagogische visie
  • Co-creatie met klanten en ambacht.

Rondom deze pijlers werd vervolgens niet alleen het productassortiment ingevuld, maar ook de additionele dienstverlening naar hun klanten. De pijler ‘pedagogische visie’ kan vervolgens doorvertaald worden naar alle productteksten. Niet alleen afmetingen en materiaal worden beschreven, maar ook op welke manier dit meubel de motorische ontwikkeling van het kind prikkelt. De pijler ‘ambacht’ werd niet alleen in de webdesigns en tone of voice vertaald, maar leidde ook tot een nieuwe vorm van de brochure met de titel “door het oog van de timmerman” die als leadgenerator in campagnes kan worden gebruikt.

Stoere stappen naar je doel

Tot slot, formuleer 5 (ja slechts 5!) grote stappen die je gaat zetten om met de propositie en pijlers in je plan, ook je doelen te halen. Zorg dat je niet in details verzand. De uitwerking volgt later. Formuleer welke factoren/middelen cruciaal zijn om je marketing doel te halen. Kies een focus en benoem bijvoorbeeld welke branches je eerst gaat benaderen, in welke regio’s je eerst nieuwe klanten werft, welk deel van je assortiment je eerst promoot. Durf keuzes te maken!

TIP 4: schrijf je strategie op 1 A3

Je strategie wordt alleen een succes als je het hele team meekrijgt. De strategie overbrengen is dus net zo belangrijk als ‘m opschrijven. Kies in plaats van een dik verslag voor een visueel canvas. Bijvoorbeeld het strategie op A3 canvas:

  • Schrijf in de stip op de horizon je kwalitatieve en kwantitatieve doel
  • Benoem boven de horizon je pijlers en plak er om heen allerlei tastbare verschijningsvormen hiervan
  • Stel onder de horizon de 5 stappen op die je pad vormen naar je doel toe

Hulp nodig bij het bepalen van je marketingstrategie?

Wil je meer weten over het invullen van de canvassen of het opstellen van een strategie op 1 A3 in een gezamenlijke workshop? Boek dan snel een consult met één van onze strategen.

Veel succes!

Verzenden

Blog

Relevant blog posts

Wat zijn jouw online marketingdoelstellingen?

18 mei 2019

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.