40+‘ers bereiken via YouTube? Gebruik ‘custom intent’ voor targeting!

15 juni 2018

Wil je voor je merk in korte tijd veel bereik realiseren onder de 40+ doelgroep en tegelijkertijd je boodschap in beeld en geluid overbrengen? Dan kies je wellicht nog vaak voor tv als primair kanaal. Als alternatief voor dezelfde doelstellingen, is de inzet van YouTube-advertising ook zeker aan te bevelen!

YouTube-kijkers zijn volwassen geworden

YouTube is al lang niet meer een kanaal dat alleen kinderen en jongeren bereikt. Van alle YouTube-kijkers is maar liefst 80% ouder dan 20 jaar. In de 13 jaar dat YouTube bestaat, is een hele generatie met dit nieuwe kanaal opgegroeid. Een generatie die nu de koopkracht heeft om jouw producten en diensten af te nemen!

Oké, de tieners van 13 jaar geleden zijn nu bijna dertigers en een interessante groep. Maar hoe zit het dan met de leeftijdsgroep die weer 10 á 20 jaar ouder is? De veertigers en vijftigers, of Generation X, hebben in hun kinder- of tienerjaren de opkomst van computers en internet heel bewust meegemaakt. Zij groeiden op in een volledige offline wereld en zagen zich genoodzaakt om te blijven ontwikkelen in de digitale revolutie. Hebben zij dan ook een relatief jong medium als YouTube omarmd? Kun je hen bereiken met de inzet van YouTube in je mediacampagne?

Jazeker! Een voorbeeld: Wil je vrouwen van 45+ bereiken? Dan kun je met een mediabudget van € 25.000 in 4 weken tijd meer dan 2.000.000 45+ dames targeten met een contactfrequentie van 5+.

Wat kijkt Generation X op YouTube?

Generation X kijkt naar content om op de hoogte te blijven van actualiteit of zoekt naar nostalgische content uit hun jeugd. Deze generatie maakt massaal gebruik van YouTube, maar kijkt naar andere content dan de Millenials. ThinkWithGoogle.com onderzocht het kijkgedrag en gaf als overkoepelende conclusie:

Millenials daarentegen, zoeken content die vooral gericht is om persoonlijke groei en verbetering.

Hoe target je 40+’ers op YouTube?

Nou, door gebruik te maken van de relevante context, getoonde interesses en actuele intentie van de kijkers. Focus dus niet alleen op demografische variabelen. Hierboven kon je al iets meer lezen over de context van de kijkers. Maar afhankelijk van de branche waarvoor je adverteert, kun je die context natuurlijk nog veel fijnmaziger maken door kanalen en content te zoeken die aansluit bij je aanbod.

De mogelijkheden gaan nog veel verder! Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de ‘Affinity Groups’ die beschikbaar zijn voor targeting. YouTube rubriceert alle content en kanalen al op basis van de topics in de video’s, zodat je als adverteerder kunt targeten op interesses van die kijkers. Zo kun je bijvoorbeeld targeten op belangrijke gebeurtenissen zoals verhuizen, kinderen die uit huis gaan, van baan veranderen of pensioneren. Of je richten op kijkers die interesse tonen in onderwerpen als “reizen”, “financiële diensten”, “sport en fitness”, “nieuws”, “voeding en koken” of nog vele anderen.

Wil je nog gerichter aan de slag, dan kun je op de actuele intentie van de kijker targeten. In de campagneplanning noemen we dat ‘custom intent’. Op basis van de gebruikte zoektermen die een kijker heeft ingetoetst in Google Search en YouTube worden de behoefte van de kijker gematcht. Zo kun je jouw boodschap uitserveren, specifiek gericht op de actieve zoekers naar de voor jouw campagne relevante zoekwoorden of bezochte websites. Zelfs als ze op dat moment op YouTube een video kijken over een heel ander onderwerp.

Laten we leeftijd dan helemaal los?

De mediadoelgroep die je voor traditionele media-inkoop hebt bepaald, is voor mediaplanning op YouTube minder effectief. De winst van het toevoegen van online video aan je mediaplan is juist dat je een scherper doelgroepprofiel kunt opbouwen. In plaats van leeftijd kun je beter andere socio-demografische targeting gebruiken zoals “ouders van tieners”, “hoger besteedbaar inkomen” of “huisbezitter”.  Daarmee schiet je scherper in je campagne. Tijdens de campagne kun je vervolgens verder tweaken in je media-inzet en je budget optimaliseren op de leeftijdsgroep en geslacht die het beste respondeert.

Optimaliseer jouw mediaplan!

Checken of er in jouw mediaplan winst te halen is met YouTube? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend online-mediaplan!

 

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon