zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

5 online marketingtrends voor 2020

Terug naar alle blogberichten
Verzenden
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. 5 trends voor 2020

Online marketing ontwikkelt zich zo snel, dat dit lijstje in januari 2020 waarschijnlijk alweer achterhaald is. Misschien is dat ietwat overdreven, maar door de technologische mogelijk- en toegankelijkheden gaat het wel echt heel erg snel op online marketinggebied! Ik heb onderzoek gedaan naar waar het meeste over geschreven wordt en wat in 2020 dé kansen zijn op het gebied van online marketing. Met het overkoepelende doel: hoe laat ik mijn doelgroep digitaal interacteren met mijn bedrijf?

1. Local influencer marketing

Influencers kennen we eigenlijk alleen maar als grote internet celebrities met miljoenen volgers. Maar bedrijven kiezen er juist steeds vaker voor om kleine en lokale personen te benaderen met een veel kleiner bereik. Het voordeel hiervan is dat ze betaalbaar zijn en veel meer betrokken volgers hebben waardoor het rendement hoger is. Oftewel gepersonaliseerde influencer marketing. Uit diverse onderzoeken blijkt al dat 92% van de mensen een voorkeur uitspreekt voor gepersonaliseerde (influencer) content boven corporate massa communicatie (bron 1).

2. 4 opkomende tech trends

Zoals ik al aangaf in de introductie is technologie de motor van online marketing en daarom zullen onderstaande technologieën in 2020 een groot verschil gaan maken:

  • 5G-technologie zal ervoor zorgen dat wereldwijd het gebruik van mobiel gigantisch zal toenemen
  • De opkomst van Artificial Intelligence zal de content van digital video drastisch veranderen
  • Voice search zal steeds meer in connected huishoudens geïntegreerd worden (Alexa, Siri en Google Home). Het communiceren met deze apparaten zal steeds accurater gaan
  • Ontwikkeling van connected TV’s en over-the-top media (OTT) biedt marketeers de gelegenheid om gesponsorde video’s in te boeken met de gangbare platformen én door te meten in digitale journey’s

3. Interactieve contentmarketing

91% van alle kopers (bron 2) spreekt de voorkeur uit voor interactieve content boven statische content. In 2020 zal contentmarketing verschuiven naar interactieve content. Shoppable posts, AR/VR, 360-graden video’s, quizzen en polls zijn enkele voorbeelden van interactieve content. Scrol maar eens door onderstaande video!

Laden..

4. Volstaat Google’s See-Think-Do-Care-model nog wel in 2020?

In trend 2 eindigde ik met de term digitale journey, echter denk ik dat deze in 2020 zeker anders gedefinieerd moet gaan worden aangezien het digitale landschap verandert. Hoe dan precies? Customer-centric marketing middels micromomenten. Dit houdt in dat we – in de meeste gevallen – onze mobiel raadplegen voor een specifieke actie. Bijvoorbeeld “waar ga ik vanavond eten?”, “wat ga ik vanavond eten?”, “welke sneakers ga ik kopen?” en “hoe is mijn route naar…?”. Deze benadering vraagt om relevantie: een advertentie op de juiste plek, tijd en doelgroep. Google omschrijft dit als: “be here, be useful, be quick”. Dit betekent dat marketeers het STDC-model moeten loslaten om in te spelen op deze micromomenten van consumenten. Consumenten gedragen zich steeds onvoorspelbaarder waardoor een lineaire aanpak volgens het STDC-model minder volstaat. In de digitale journey van 2020 zullen consumenten producten en diensten bekijken, erover nadenken, erover praten, erover leren, ernaar kijken en kopen, allemaal in micromomenten die niet langer dan enkele secondes per actie zullen duren.

5. Visual search

Naast tekst en spraak zal visual search zich in 2020 verder door ontwikkelen. Dit biedt gebruikers een totaal nieuwe zoekervaring. Via het uploaden van een afbeelding of door het maken van een foto kun je zoekopdrachten uitvoeren. Pinterest bracht al eerder de Lens uit, waarmee je met je mobiele camera kunt zoeken op Pinterest. Daarnaast introduceerde Google haar Google Lens, de visuele zoekmachine van Google dat visuele objecten herkent bij het gebruik van een mobiele camera. Een voorbeeld. Ik heb een tijd terug een blik verf gekocht, maar weet niet meer van welke winkel. Door het gebruik van Google-foto’s kan ik gemakkelijk binnen een micromoment een nieuw blik verf bestellen. Zie onderstaande video:

Laden..

2020 zal bewijzen in hoeverre bovenstaande trends toegepast gaan worden door marketeers en consumenten. Ik denk dat het 5 laagdrempelige trends zijn die voor iedereen toegankelijk zijn. Het gaat erom dat ze op de juiste manier worden uitgewerkt en toegepast.

Blog

Relevant blog posts

3 trends en 4 vuistregels voor het opzetten van campagnes

27 augustus 2019

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.