5 redenen om online media in te zetten voor branding

3 mei 2018

Sinds de begindagen worden online media vooral ingezet om performancedoelstellingen te halen. Online verkopen, leads genereren, verkeer naar je winkel of site aanjagen kan namelijk prima via online marketing. Maar heb jij al ervaren hoe online media kunnen bijdragen aan je brandingdoelstellingen? Zo niet, dan geef ik je graag 5 goede redenen om de test aan te gaan.

1.     Je doelgroep is er massaal te vinden

Jouw doelgroep ook? Ja, die stelling durf ik te nemen. Want het Nederlandse publiek is van jong tot oud online actief (zeker tot 70+). Niet iedereen via hetzelfde platform, maar afhankelijk van je doelgroepprofiel zijn er plenty online opties om het bereik op te bouwen binnen ieder profiel. Ook voor de zakelijke markt!

2.    Je kunt bijzonder goed targeten

Behalve op sexe, leeftijd en geografie, bieden online media ons zoveel meer mogelijkheden. Want behalve wie je doelgroep is en waar ze wonen, kunnen we hen ook bereiken op basis van interesses en ‘intent’. Met andere woorden we kunnen de juiste doelgroep bereiken op de momenten dat ze online gedrag vertonen dat aangeeft dat ze wellicht nu voor je product of dienst in de markt zijn! Advertenties die binnen de juiste context geplaatst zijn, worden niet langer als irritant, maar als RELEVANT ervaren.

3.    Kostenefficiënt, want geen waste in je bereik

Omdat je je boodschap alleen afvuurt op een specifieke doelgroep en in de juiste context, kun je met scherp schieten. Je hoeft je boodschap niet te roeptoeteren naar een heel breed (niet geïnteresseerd) publiek en zult dus minder waste hebben in je mediabudget.

4.    Lage productiekosten

Was je gewend om dure cameracrews, studio’s en acteurs in te huren voor je spots? De standaarden zijn met de groei van online media veranderd. Voor een fractie van de productiekosten maak je een online video, bannersets en digitale outdoor. Hierdoor zien adverteerders kansen om veel vaker in boodschap te variëren en sneller op actualiteit in te spelen.

5.    Segmentatie van je boodschap

Met zoveel targetingmogelijkheden in combinatie met lage productiekosten, kun je dus ook je boodschap per segment in je doelgroep variëren. Niet langer ‘one size fits all’, maar een op maat gesneden aanbod per type klant. Ook dit draagt bij aan betere acceptatie van je advertentie en sneller effect van je mediainzet!

5 goede redenen om online branding in te zetten. Een hoop open deuren, denk je misschien?  Ja, in theorie wel. Maar de praktijk wijst uit dat er adverteerders de stap naar online branding vaak nog groot vinden. En de theorie nog niet in de praktijk om durven zetten.  Dus behalve goede redenen, ook nog een paar tips:

Welke media dan?

Wil je werken aan het verhogen van naamsbekendheid? Awareness voor een oplossing of dienst? Een nieuw product introduceren? Je merkwaarden of image beter bekend maken?  Kies dan voor een van de volgende online media:

  • Displaybannering
  • Video-advertising
  • Digital Out of Home

Deze media zijn, in tegenstelling tot SEA, pushkanalen en daarmee erg goed inzetbaar om latente behoeftes of bekendheid te stimuleren.

Effect meten

Ja, we zijn gewend om het effect van online media te meten in aantal clicks naar de site, aantal aanvragen, aantal orders etc.  Maar deze online kanalen kun je niet op die parameters afrekenen. Je werkt in dit geval tenslotte niet aan conversiedoelen maar aan awarenessdoelen. Wil je meten wat het effect van je campagne is, gebruik dan dezelfde KPI’s die je ook hanteert bij traditionele media.

  • Bereik
  • Contactfrequentie
  • Ad recall
  • Brand lift

Zo kun je ook binnen je campagne, de traditionele media en de online media qua effect vergelijken.

Aan de slag?

Wil je de test aangaan?  Reserveer dan een deel van je traditionele mediabudget en zet online media aanvullend in op je traditionele plan. Zo kun je ervaren wat je extra bereikt met de inzet van online media en of je meer rendement uit je budget haalt.

Wil je liever eerst meer weten?  Boek dan een kennissessie en we nemen je mee in de onderzoeken en relevante cases om de effecten van online branding te onderbouwen.

Tot binnenkort!

 

 

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon