5 tips voor de implementatie van Enhanced Ecommerce

9 januari 2017

Enhanced Ecommerce is ongetwijfeld een van de beste functies binnen Google Analytics – mits goed ingericht natuurlijk. Deze tool bevat namelijk een aantal rapporten die het mogelijk maken om de gehele funnel binnen een website te analyseren. Daarnaast biedt het ook mogelijkheden om andere events op je website te meten, zoals content engagement. Simo Ahava schreef hier al eerder een interessante blogpost over.

Het nadeel van Enhanced Ecommerce is dat het niet heel gemakkelijk te implementeren is. Zelfs wanneer je alles met behulp van de handleiding hebt geconfigureerd, zijn er nog een aantal valkuilen. Enhanced Ecommerce is een onderwerp dat zich diep in ‘ontwikkelaarsland’ bevindt, maar tegelijkertijd wordt de tool hoofdzakelijk door marketeers gebruikt. Een goede communicatie en uitwisseling van informatie tussen deze partijen is daarom essentieel bij de implementatie.

Ook aan de slag met Enhanced Ecommerce? In deze blogpost volgen een aantal tips.

enhanced ecommerce

1. Begin klein en schaal op

De implementatie van Enhanced Ecommerce kan door ontwikkelaars als lastig worden ervaren. Start daarom eerst met het meten van de winkelwagen, de checkout funnel en de aankopen. Plan en implementeer vervolgens de stappen: productimpressies, productklikken en productdetailweergaven. Implementeer als laatste de interne promoties, campagnes en de teruggavegegevens.

2. Consistentie is belangrijk

Enhanced Ecommerce bestaat bijna geheel uit hit-level interacties. Dit houdt in dat alle Enhanced Ecommerce data die naar Google Analytics verstuurd wordt uniek is. Dat betekent echter niet dat de tool de informatie bij de daaropvolgende hits behoudt. De ‘product array’ dient hierdoor consistent te zijn in de gehele funnel.

Voorbeeld: een product heeft het SKU-nummer: ‘A1234’ en de naam: ‘Mijn Spijkerbroek’. Dan dienen beide waarden in de gehele funnel opgenomen te worden. Wordt bijvoorbeeld bij de productdetailweergave de naam niet opgenomen, dan zal deze ook niet zichtbaar zijn in het rapport.

De check-out is een uitzondering als het gaat om consistentie. Het is voldoende om alleen de ‘product array’ te versturen in de eerste stap. De check-out opties en de andere check-out stappen hoeven deze informatie niet te bevatten.

3. Let op de limiet van 8 kB bij het verzenden van data

De ‘analytics.js’ library weigert een hit te versturen op het moment dat de data die verzonden wordt groter is dan 8192 bytes. Dit is een hoop data, maar bij het genereren van vele productimpressies is het mogelijk dat deze grens toch overschreden wordt. Envind Savio schreef een zeer goede blogpost die beschrijft hoe je om kan gaan met deze overvloed aan data.

4. Productcategorieën

Het categorieveld is ook beschikbaar in de traditionele Ecommerce-implementatie, maar is licht aangepast voor Enhanced Ecommerce. Allereerst is ook hier weer de consistentie zeer belangrijk. Als je productcategoriedata op wil vragen in verschillende rapporten, dan dient deze consistent meegestuurd te worden over de gehele funnel.

Het is mogelijk om qua categorieën vijf niveaus mee te sturen naar Google Analytics. Hierdoor kun je zeer goede segmentaties maken in je rapporten. De niveaus dienen gescheiden te worden door een slash. Een volledige vijf niveaus tellende categoriereeks zou er dus als volgt uitzien:

‘Nederlandse Boeken/Nederlands/Thrillers/Psychologische-thrillers/Gebruikt/’

Op deze manier kun je rapporten opmaken voor alle afzonderlijke categorieën in Google Analytics. Deze zijn niet beschikbaar in de standaardrapporten maar wel zeer makkelijk aan te maken in aangepaste rapporten.

Wanneer je categorienamen het karakter ‘/’bevatten dan dien je deze óf te verwijderen óf op een andere manier op te nemen. Er is geen manier om de slash te coderen zonder dat deze geïnterpreteerd wordt als categorie ‘scheidingsteken’.

5. Attributie van productlijsten

Niet alles binnen Enhanced Ecommerce is een hit-level interactie. Productlijsten en promoties hebben een attributiemechanisme. De laatste lijst of promotie waarmee de gebruiker een interactie heeft gehad voor de aankoop binnen de sessie, is degene die de volledige waarde krijgt toegekend voor de aankoop. Met andere woorden: je hoeft de lijst met informatie niet gedurende de hele sessie mee te sturen. Het voldoet om deze mee te sturen op het moment dat de interactie plaatsvindt. Het attributiemechanisme zorgt ervoor dat de waarde wordt toegekend. Meer hierover lees je in de developer guide van Google.

Loop jij tegen problemen aan met de implementatie van Enhanced Ecommerce? Neem dan contact op met de specialisten van Happy Idiots.

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon