zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

5 tips voor de implementatie van Enhanced Ecommerce

Terug naar alle blogberichten

Daag ons uit!

Benieuwd wat we voor jouw online resultaten kunnen doen?

Daag ons uit!
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. 5 tips voor de implementatie van Enhanced Ecommerce

Enhanced Ecommerce is ongetwijfeld een van de beste functies binnen Google Analytics – mits goed ingericht natuurlijk. Deze tool bevat namelijk een aantal rapporten die het mogelijk maken om de gehele funnel binnen een website te analyseren. Daarnaast biedt het ook mogelijkheden om andere events op je website te meten, zoals content engagement. Simo Ahava schreef hier al eerder een interessante blogpost over.

Het nadeel van Enhanced Ecommerce is dat het niet heel gemakkelijk te implementeren is. Zelfs wanneer je alles met behulp van de handleiding hebt geconfigureerd, zijn er nog een aantal valkuilen. Enhanced Ecommerce is een onderwerp dat zich diep in ‘ontwikkelaarsland’ bevindt, maar tegelijkertijd wordt de tool hoofdzakelijk door marketeers gebruikt. Een goede communicatie en uitwisseling van informatie tussen deze partijen is daarom essentieel bij de implementatie.

De meest waardevolle inzichten die je haalt uit Enhanced Ecommerce

1. Volledige customer journey

Met stip op nummer 1 staat het doormeten van het volledige bestelproces in jouw webshop. Voorheen was dit maar beperkt mogelijk. Bovenstaande afbeelding illustreert al de vele extra zaken die gemeten kunnen worden.

Met enhanced e-commerce tracking kun je per stap binnen jouw webshop bepalen hoeveel mensen hier binnen komen en of ze doorgaan of afhaken.

Doordat je segmenten toepast op deze analyse kun je niet alleen een analyse maken over alle bezoekers, maar bijvoorbeeld ook over enkel het verkeer uit je AdWords campagnes, terugkerende bezoekers, of alleen je (potentiële) Belgische klanten. Hierdoor kun je veel gerichter en specifieker analyseren.

Een erg fijne bijkomstigheid is de mogelijkheid om binnen deze stappen ook bezoekers te kunnen remarketen in AdWords. Een afhaker in je winkelmandje is natuurlijk veel meer waard dan een afhaker op de homepage.

2. Interne promoties

Om bepaalde producten extra te promoten of afgeprijsde producten duidelijk naar voren te laten komen kun je deze op je homepage promoten. Het is echter lastig om te bepalen of een verkoop in dat geval is gegenereerd door de lagere prijs of de extra aandacht die je aan dit product geeft.

Het meten van internal promotions kan hier inzicht in geven. Enhanced e-commerce kan rapporteren wanneer een product als promotie getoond is en hoe vaak er op deze producten geklikt is. Uiteraard kun je dit ook aan het aantal verkochte producten koppelen.

Hierdoor weet je precies wat de impact is van het toevoegen van deze producten aan een banner op de homepage of op een andere plaats op jouw webshop.

3. Kortingscodes meten

Veel van onze klanten maken gebruik van kortingscodes om potentiële klanten over de streep te helpen een aankoop te doen. Hoe vaak worden deze gebruikt? Hoeveel extra omzet levert dit op? Enhanced e-commerce houdt dit allemaal voor je bij.

4. Populariteit producten bepalen

Het ene product verkoopt nu eenmaal beter dan het andere. Door hier slim op in te spelen kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat de populaire producten bovenaan staan of op een andere manier extra aandacht krijgen.

Je krijgt met enhanced e-commerce inzicht in de verhouding tussen het aantal keer dat een product in de winkelwagen komt en uiteindelijk wel (of juist niet) afgerekend is.

Tips voor Enhanced Ecommerce

Wil je aan de slag met Enhanced Ecommerce? Hieronder volgen een aantal tips.

1. Begin klein en schaal op

De implementatie van Enhanced Ecommerce kan door ontwikkelaars als lastig worden ervaren. Start daarom eerst met het meten van de winkelwagen, de checkout funnel en de aankopen. Plan en implementeer vervolgens de stappen: productimpressies, productklikken en productdetailweergaven. Implementeer als laatste de interne promoties, campagnes en de teruggavegegevens.

2. Consistentie is belangrijk

Enhanced Ecommerce bestaat bijna geheel uit hit-level interacties. Dit houdt in dat alle Enhanced Ecommerce data die naar Google Analytics verstuurd wordt uniek is. Dat betekent echter niet dat de tool de informatie bij de daaropvolgende hits behoudt. De ‘product array’ dient hierdoor consistent te zijn in de gehele funnel.

Voorbeeld: een product heeft het SKU-nummer: ‘A1234’ en de naam: ‘Mijn Spijkerbroek’. Dan dienen beide waarden in de gehele funnel opgenomen te worden. Wordt bijvoorbeeld bij de productdetailweergave de naam niet opgenomen, dan zal deze ook niet zichtbaar zijn in het rapport.

De check-out is een uitzondering als het gaat om consistentie. Het is voldoende om alleen de ‘product array’ te versturen in de eerste stap. De check-out opties en de andere check-out stappen hoeven deze informatie niet te bevatten.

3. Let op de limiet van 8 kB bij het verzenden van data

De ‘analytics.js’ library weigert een hit te versturen op het moment dat de data die verzonden wordt groter is dan 8192 bytes. Dit is een hoop data, maar bij het genereren van vele productimpressies is het mogelijk dat deze grens toch overschreden wordt. Envind Savio schreef een zeer goede blogpost die beschrijft hoe je om kan gaan met deze overvloed aan data.

4. Productcategorieën

Het categorieveld is ook beschikbaar in de traditionele Ecommerce-implementatie, maar is licht aangepast voor Enhanced Ecommerce. Allereerst is ook hier weer de consistentie zeer belangrijk. Als je productcategoriedata op wil vragen in verschillende rapporten, dan dient deze consistent meegestuurd te worden over de gehele funnel.

Het is mogelijk om qua categorieën vijf niveaus mee te sturen naar Google Analytics. Hierdoor kun je zeer goede segmentaties maken in je rapporten. De niveaus dienen gescheiden te worden door een slash. Een volledige vijf niveaus tellende categoriereeks zou er dus als volgt uitzien:

‘Nederlandse Boeken/Nederlands/Thrillers/Psychologische-thrillers/Gebruikt/’

Op deze manier kun je rapporten opmaken voor alle afzonderlijke categorieën in Google Analytics. Deze zijn niet beschikbaar in de standaardrapporten maar wel zeer makkelijk aan te maken in aangepaste rapporten.

Wanneer je categorienamen het karakter ‘/’bevatten dan dien je deze óf te verwijderen óf op een andere manier op te nemen. Er is geen manier om de slash te coderen zonder dat deze geïnterpreteerd wordt als categorie ‘scheidingsteken’.

5. Attributie van productlijsten

Niet alles binnen Enhanced Ecommerce is een hit-level interactie. Productlijsten en promoties hebben een attributiemechanisme. De laatste lijst of promotie waarmee de gebruiker een interactie heeft gehad voor de aankoop binnen de sessie, is degene die de volledige waarde krijgt toegekend voor de aankoop. Met andere woorden: je hoeft de lijst met informatie niet gedurende de hele sessie mee te sturen. Het voldoet om deze mee te sturen op het moment dat de interactie plaatsvindt. Het attributiemechanisme zorgt ervoor dat de waarde wordt toegekend. Meer hierover lees je in de developer guide van Google.

Loop jij tegen problemen aan met de implementatie van Enhanced Ecommerce? Neem dan contact op met de specialisten van Happy Idiots.

Blog

Relevant blog posts

Google Analytics voor beginners: hoe begin ik?

28 mei 2018

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.