5 tips voor het schrijven van AdWords advertenties

12 maart 2015

Het mooie aan online marketing – en aan AdWords specifiek – is dat het altijd in ontwikkeling is. De ene na de andere nieuwe update wordt bekend gemaakt en AdWords wordt steeds geavanceerder. Als ervaren adverteerder is het dan ook gemakkelijk om af en toe verdwaald te raken in alle nieuwigheden en voor beginnende adverteerders is het lastig om te weten waar te beginnen.

Tijd dus voor een stapje terug naar een onderdeel van AdWords dat door Google gebruikers altijd als eerste wordt gezien: de advertenties. Hier volgen de tijdloze tips van Happy Idiots voor het schrijven van advertenties.

1. Gebruik de beschikbare ruimte voor Adwords Advertenties

Wat velen al weten is dat je maar beperkt de ruimte hebt in AdWords advertenties. Je hebt 25 tekens voor de titel, 35 tekens voor de 2 beschrijvingsregels en 35 tekens voor de zichtbare URL.

Adtips1

De beperkte schrijfruimte in AdWords advertenties.

Nu zou je zeggen dat deze beperkte ruimte snel is gevuld, maar we zien nog regelmatig de beginnersfout dat dit niet het geval is. Bijvoorbeeld een beschrijvingsregel die half gevuld is of de zichtbare URL die niet is aangevuld met het zoekwoord. Zorg er voor dat je zoveel mogelijk van de gegeven ruimte gebruik maakt. Kortom, zorg voor complete ads waarin je zoveel mogelijk informatie aan je klanten toont.

Voorbeeld advertentie

2. Vergeet de concurrentie niet

Na het vorige punt ben je uiteraard vastberaden om de advertentie vol te schrijven, maar nu we weten hoeveel je kan schrijven is het handig om daarnaast ook te bedenken wat je gaat schrijven. Uiteraard heb je de voordelen voor een klant al op een rij en weet je zeker dat de unique selling points de klant gaan overhalen tot een klik en een aankoop.

Voordat je de briljant geschreven ads live zet check dan toch voor de zekerheid wat de concurrent in de advertenties zegt. Je wil ten slotte wel onderscheidend zijn en als iedereen “gratis verzending” of “Ruilen in 14 dagen” aanbiedt is dat helaas niet het geval. Vergeet dus zeker de concurrentie niet en gebruik ze als inspiratie om ook echt iets anders aan je klanten te kunnen bieden.

3. Targeting is niet voor niets

Adwords biedt targeting mogelijkheden voor bijvoorbeeld mobiele gebruikers of met Remarketing Lists for Search Ads (RLSA). Veel adverteerders maken natuurlijk gretig gebruik van deze opties, maar de kwaliteit van deze inspanning valt of staat met de boodschap die je overbrengt.

Zorg ervoor dat je advertenties aansluiten op de targeting die je inzet. Met een RLSA campagne weet je dat je eerdere bezoekers van je website aanspreekt. Die wil je niet simpelweg dezelfde advertentie laten zien, maar juist een reden geven om terug te komen naar je website. Benadruk bijvoorbeeld andere USP’s die de bestelling gemakkelijker maken, biedt bijvoorbeeld gratis verzending of een kortingscode in de advertentie aan.

Je kunt ook gebruik maken van andere advertenties voor mobiel, zoals mijn collega Robin terecht aangeeft in zijn blog over mobiele trends. Een call-to-action voor bellen is in dit geval bijvoorbeeld een stuk logischer dan een formulier invullen.

4. Kwalificeer je bezoekers

De advertenties hebben als doel de juiste bezoekers naar je website te leiden. Andersom kan je stellen dat ze ook als doel hebben om de verkeerde bezoekers weg te houden. Probeer dan ook altijd informatie in je advertenties te zetten die helpen je bezoekers te kwalificeren.

Een eenvoudig voorbeeld is het opnemen van prijzen in je advertenties en we raden aan dit ook zoveel mogelijk te doen. Iemand die bereid is de prijs te betalen zal doorklikken en als het te duur is dan is de kans ook kleiner dat ze doorklikken naar de website. Dit scheelt uiteraard weer in de kosten.

Andere voorbeelden zijn bijvoorbeeld de minimale order groottes voor b2b-bedrijven of specifieke reisdata voor reisaanbieders. Door je doelgroep goed in gedachten te houden kan je nog relevantere bezoekers aantrekken.

Tips voor Adwords

Hoe specifieker hoe beter!

5. Urgentie

Een krachtige maar vaak vergeten techniek die je advertenties naar het volgende niveau kunnen helpen is door Google gebruikers het gevoel van urgentie te geven. Veel adverteerders begrijpen de kracht van korting en dit zie je dan ook in veel advertenties terug.

Toch kan de boodschap nog krachtiger: door er een tijdelijke korting van te maken! Mensen hebben nu eenmaal een hekel aan het missen van een voordeel. Overweeg de volgende 2 zinnen:

  1. Profiteer van 20% korting
  2. Profiteer nog 1 dag van 20% korting

In onze ervaring en in veel gevallen werkt de 2e zin conversie verhogend. Aangezien de meeste kortingsacties tijdelijk zijn is ons advies hier zo veel mogelijk gebruik van te maken. Pluspunten voor je advertentie als je webpagina hier op aansluit. Uiteraard kan je hier ook weer varianten op bedenken zoals “nog 5 exemplaren op voorraad” of “nog 20 plaatsen beschikbaar”.

Tot slot

Dit is slechts een greep uit de tips en voorbeelden om advertenties nog beter te maken. Google zelf heeft ook tips op een rij gezet die altijd de moeite waard zijn om nog eens na te kijken.

In dit bericht hebben we nog geen aandacht gegeven aan het testen van je advertenties en de verschillende advertentie extensies, maar toch willen we aangeven dat dit ook zeer belangrijke onderwerpen zijn voor het schrijven van advertenties. Zo belangrijk dat we vinden dat ze een eigen blog bericht verdienen.

Houd dus zeker in de toekomst het Happy Idiots blog goed in de gaten voor nog meer tips over AdWords of kijk op onze Happy Idiots Adwords pagina. Heb je zelf nog tips of vragen over AdWords? Laat het ons dan weten!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon