zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

6 contentcreatie trends voor 2021

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. 6 contentcreatie trends voor 2021

Na een bewogen jaar kijken we graag uit naar een nieuw jaar vol met nieuwe trends. Trends op het gebied van communicatie, contentcreatie en online marketing. Want er staan weer mooie ontwikkelingen op de planning.

1. Online was nog nooit zó belangrijk

Afgelopen jaar is gebleken dat online content enorm belangrijk is. In tijden waarin we minder fysiek bij elkaar zijn, is het van belang dat we online nog zoveel mogelijk kunnen vergaren. Daarbij is het goed om bijvoorbeeld live content te delen, videocontent uit te breiden naar verschillende (opkomende) platformen en zoveel mogelijk zichtbaar te zijn. Transparantie en openheid zijn al jaren de maatstaf. En zorg dat je blijft communiceren, ook al zijn bijvoorbeeld je fysieke filialen dicht vanwege landelijke maatregelen. Online kanalen kunnen je in dat geval goed ondersteunen om die tijd te overbruggen.

2. Nieuwe dimensies inzetten

Ben je nog steeds enkel 2D aan het communiceren? Dan loop je helaas een beetje achter. Op verschillende platformen wordt steeds meer mogelijk op het gebied van 3D/4D, VR en AI. Dus wil je bijblijven, verdiep je komend jaar eens in deze mogelijkheden. Maak bijvoorbeeld een gesponsord Snapchat- of Instagramfilter met je product en laat zien wat je product precies doet. Of maak een filter dat het product daadwerkelijk in een ruimte plaatst om de klant alvast het gevoel te geven welke benefits het product heeft. Zorg dat je klant met je product of dienst aan de slag kan op een leuke, laagdrempelige manier.

3. Personalisatie en automatisering

Personalisatie
Ook deze trend doet al een tijdje mee op contentcreatiegebied. Komend jaar is het tijd om hier echt stappen in te zetten. Want zeg nu zelf, waar zou je eerder op reageren: “Wij zoeken iemand.” of “Wij zoeken iemand in (jouw woonplaats).” Personalisatie zorgt voor herkenning en
spreekt aan. Het zorgt ervoor dat men getriggerd wordt om (eerder) een actie te ondernemen, omdat ze zich kunnen identificeren met de boodschap of het product. En dit zorgt voor eerder en beter resultaat.

Automatisering
Automatisering is interessant wanneer je bijvoorbeeld het gros van het land persoonlijk wil aanspreken. Of je hebt een bedrijf met meerdere filialen die ieder hun eigen boodschap willen verkondigen. Daarnaast is het ook interessant als je product afhankelijk is van bijvoorbeeld
weersverandering. Met automatisering kan je gemakkelijk persoonlijke ads maken, gebaseerd op leeftijd, plaatsnamen of postcodes. Ook kan je op basis van een weerbericht je advertentie wel of niet tonen. Zo zijn er tal van mogelijkheden om jezelf werk uit handen te nemen en heel
gemakkelijk een toegespitste campagne op te zetten.

4. Social media blijft de baas

Hoewel social media al lange tijd een onderdeel zijn van de communicatieplannen in onze marketingbranche is het nog steeds een van de best werkende middelen eruit. Waarom? Social media blijven zich ontwikkelen en zich vermenigvuldigen en verschuiven. Waar we een aantal
jaren geleden het met bijvoorbeeld Hyves en Partyflock moesten doen, bestaan er nu een enorm aantal aan verschillende sociale media. En omdat deze media zo snel evolueren en opties voor contentcreatie erbij krijgen raken we nooit uitgespeeld. Een voordeel maar ook een nadeel, want
voor je het weet is er weer een nieuwe functie waar iedereen naartoe verhuist. Ook jij en je bedrijfsplan moeten hier in meebewegen om de doelgroep optimaal te kunnen bereiken.

Diversiteit
Zoveel mogelijk verschillende dingen proberen staat centraal bij contentcreatie in 2021. Instagram Stories, Reels, IGTV, newsfeeds, Guides: op dit moment is het platform Instagram de master in het mogelijk maken van verschillende vormen content. En daar gaan we het komende jaar nog
meer gebruik van maken.

5. Video en podcasts

Hoewel videocontent natuurlijk al een ruime tijd meegaat, blijft video enorm populair om in te zetten. Op media als Facebook en Instagram groeit videocontent steeds beter door het algoritme heen en ook ‘nieuwe’ media als TikTok dragen bij aan de populariteit van video. Dus laat die camera maar draaien en maak zoveel mogelijk bewegend beeld. Naast beeld is de populariteit van geluid de afgelopen jaren natuurlijk ook toegenomen. En daarmee bedoel ik podcasts. Even lekker op je gemakje luisteren naar een spannend verhaal of een specifiek gekozen onderwerp. En deze vorm van content blijft maar groeien. Dus heb je een interessant onderwerp als product of dienst, overweeg eens om hier een podcast voor in te zetten. Wellicht heb je binnen no-time een hele andere doelgroep aan de haak geslagen.

6. Blijf inhaken!

Contentcreatie moet relevant zijn en de doelgroep weten te triggeren. Door in te haken op speciale dagen schuif je de aandacht naar jouw product of dienst toe. Ieder jaar zijn er weer genoeg dagen waarop je kunt inhaken, neem de feestdagen of minder bekende dagen als Pindakaasdag en Dag van de Stilte. Benieuwd op welke dagen jij kunt inhaken in 2021? Neem contact met mij op en vraag de enige echte Happy Contentkalender 2021 aan via steffianderson@happyidiots.nl.

Meer weten of hulp nodig?

Wil je in het algemeen meer weten over de trends voor 2021 op het gebied van contentcreatie? Of heb je hulp nodig bij jouw contentcreatie? Ik help je graag. Neem ook dan contact met mij op via steffianderson@happyidiots.nl.

Blog

Relevant blog posts

Het inhaakseizoen is begonnen: tijd voor contentcreatie

5 november 2020

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.