zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

6 SEO-tips en -tricks voor de beste vindbaarheid in 2019

Terug naar alle blogberichten

Daag ons uit!

Benieuwd wat we voor jouw online resultaten kunnen doen?

Daag ons uit!
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. 6 SEO-tips en -tricks voor de beste vindbaarheid in 2019

De online marketingwereld verandert in een razendsnel tempo. Dit zien we dus ook op het gebied van SEO. De organische zoekresultaten van Google en andere zoekmachines zien er op dit moment weer anders uit dan in 2018. Wat is er anders en wat zijn de beste tips voor een betere organische vindbaarheid in 2019? Onze SEO-specialist Thom vertelt het je in deze uitgebreide blogpost.

1. Schrijf voor de bezoeker, niet voor de zoekmachine

Je kent het wel, keyword stuffing: zoveel mogelijk generieke zoekwoorden verwerken in een stukje tekst zodat Google en andere zoekmachines herkennen waar de website over gaat. Dat is anno 2019 dus echt verleden tijd. Een tekst met zoveel mogelijke generieke zoekwoorden vullen waardoor deze niet lekker wegleest wordt dan ook door Google afgeraden.

Sinds de E-A-T-update van Google draait het allemaal om betrouwbaarheid. E-A-T staat voor Expertise, Authority and Trust. Hierbij is het zaak om unieke content te schrijven die de bezoeker écht wil lezen, om een autoriteit te worden voor deze informatie en om daarnaast ook betrouwbare informatie te tonen.

Praktische tips voor het schrijven van content:

  • Weet wat je bezoeker wil lezen
  • Vermijd spelfouten en grammaticale fouten
  • Orden je onderwerpen op overzichtelijke wijze door middel van H-titels (subkoppen)
  • Voorkom grote hoeveelheden tekst die niet gescheiden zijn door alinea’s of subkoppen
  • Voorkom invoeging van meerdere onnodige zoekwoorden die enkel gericht zijn op zoekmachines en onlogisch zijn voor bezoekers
  • Voorkom misleidende informatie voor bezoekers
  • Gebruik interne links op relevante en beschrijvende ankerteksten
  • Gebruik goede omschrijvingen en alt-teksten voor afbeeldingen
  • Gebruik pagetitles en metadescriptions die aansluiten bij de zoekintentie van de bezoeker

Deze informatie is allemaal terug te vinden in de handleiding van Google.

2. Denk aan de User Experience (UX)

Aansluitend bij het bovenstaande stuk over content is het onderdeel over UX. We spreken binnen de online marketing altijd over zoekmachine optimalisatie. Eigenlijk is deze term redelijk misleidend. We gaan namelijk niet meer optimaliseren voor de zoekmachine, maar voor de bezoeker. De gebruikerservaring (UX) is daarom een belangrijke factor voor je organische ranking. Hierbij zijn de volgende onderdelen essentieel:

  • Mobielvriendelijke websites
    Sinds Google Mobile First indexing heeft uitgerold is de focus op mobiele apparaten nog meer toegenomen. Een mobielvriendelijke website is een absolute musthave voor je bedrijf. Het aantal mobiele gebruikers neemt ontzettend toe en ook zoekmachines beoordelen eerst je mobiele website voor de desktopversie. Optimaliseer je website dus altijd vanuit een mobile first-gedachte.
  • Maak je website sneller
    Snelheid is al jaren een groot aandachtspunt binnen de online marketingwereld. Toch is de snelheid van enorm veel websites nog steeds niet goed, terwijl de laadsnelheid van een website en pagina tegenwoordig een rankingfactor van Google is. Het is dus ontzettend belangrijk om je (mobiele) webpagina te voorzien van een razendsnelle laadtijd. De laadtijd van een pagina kan je nakijken met tools als Google Pagespeed Insights en GT Metrix.

website snelheid

3. Benut meer features in de SERP middels Structured Data

Structured Data is een manier om gegevens uit te lichten en Google te informeren over deze informatie zodat de zoekmachine deze mee kan nemen in haar zoekresultatenpagina (SERP). Structured Data wordt middels een Schema.org markup ingeladen. Er zijn talloze vormen van Structured Data welke al worden meegenomen door Google in haar zoekresultatenpagina. Al deze verschillende vormen van Structured Data vind je terug in een artikel op Google Search.

Check je e-commerce markup met ‘Producten’ in Google Search Console

Beschik je over een e-commercewebsite en wil je weten welke data voor je producten correct worden ingeladen, ongeldig zijn of over waarschuwingen beschikt? Binnen Google Search Console is het mogelijk om de Structured Data van je ‘Producten’, onder het onderdeel ‘Optimalisaties’ te analyseren. Google Search Console geeft hier heel duidelijk aan waar er fouten te vinden zijn, welke data over waarschuwingen beschikt en welke data er correct is ingevoerd. Hierdoor is het ontzettend makkelijk om je e-commercedata te optimaliseren.

google search console

4. “Hey Google!” Focus je op Voice Search

Voice Search is een veelgehoorde term in de laatste twee jaar. Bij Happy Idiots praten we liever over Conversational Search. Bij Voice Search gaat het meer om vraag en antwoord, wij gaan liever het gesprek aan met de ‘bezoeker’. Het gesprek kan uiteindelijk leiden tot een verhoogde conversieratio via een spraakgestuurd kanaal.

Tegenwoordig zien we nog veel antwoorden op spraakgestuurde vragen zoals:

google voice search

Bron: www.backlinko.com/voice-search-seo-study

Hier zien we de vraagstelling en het antwoord. Daarna is het gesprek eigenlijk klaar en volgt er geen vervolgactie. De ‘bezoeker’ heeft antwoord op zijn vraag en hoeft verder niet veel meer informatie te ontvangen. Dit kan anders.

Het gebruik van Google Actions

Middels Google Actions kan je een conversatie maken welke door de Google Assistant (virtuele assistent die Google gebruikt om gesprekken aan te gaan via Google devices) aan je zoekvraag wordt gekoppeld. De Actions worden ingeladen in de omgeving genaamd ‘Dialogflow’. Deze omgeving maakt het mogelijk om zoekvragen van ‘bezoekers’ aan bijvoorbeeld de Google Home af te vangen en een passend antwoord te geven aan de hand van de door jou ingevoerde triggers.

Hierbij een voorbeeld hoe dit eruit kan zien:

google actions

Het gesprek kan beginnen met branded queries als ‘Hey Google, praat met Happy Idiots’ of met andere queries, zoals ‘Hey Google, wat is SEO?’. Wanneer ik in mijn Dialogflow-omgeving een Action heb ingesteld die de vraag ‘wat is SEO?’ afvangt, kan ik daar een antwoord op geven en een vervolgvraag stellen. Aan de hand van het antwoord van de ‘bezoeker’ zal er dan een conversatie plaatsvinden. Ieder antwoord van de ‘bezoeker’ is een trigger die je in Dialogflow kan gebruiken om een ander antwoord te geven op het ingesproken antwoord.

Uiteindelijk kun je de conversatie zo inrichten dat de ‘bezoeker’ doorverwezen kan worden naar een website, klantenservice, telefoonnummer of e-mailadres. Ook is het mogelijk om direct afspraken in te plannen of een terugbelverzoek in te dienen. Met Google Actions is het dus mogelijk om je conversatie te optimaliseren wat kan leiden tot conversies of leads.

5. Optimaliseer niet alleen voor Google, maar ook voor Bing

Het aandeel van Google in search is natuurlijk vele malen groter dan het aandeel van de zoekmachine Bing. Maar, dat wil niet zeggen dat Bing niet interessant voor jou kan zijn. Enkele redenen waarom je je ook eens meer kan focussen op Bing zijn:

  • Lagere concurrentie
  • Hoger doelconversieratio
  • Specifiekere doelgroep

Een betere organische vindbaarheid in Bing heeft dus zeker voordelen, maar je moet wel rekening houden met andere rankingfactoren dan Google heeft. Wil je SEO voor Bing gaan uitvoeren? Dan dien je rekening te houden met de volgende factoren:

  • Bing trekt zich meer aan van social signals
  • Bing hecht meer waarde aan het aantal backlinks
  • Bing is beter in het interpreteren van visuele en lokale content

Wil je meer weten over Bing SEO? Ik leg het je uit in mijn blogpost over Bing SEO op Frankwatching.

6. Go local!

Heeft je bedrijf over één of meerdere fysieke vestigingen? Zo ja, dan is lokale SEO zeer interessant voor jouw bedrijf en website. Middels lokale SEO is het mogelijk om lokaal beter vindbaar te worden in de Google zoekresultaten waar je het nu misschien nog helemaal niet goed doet qua rankings. Google en Bing hechten veel waarde aan lokale resultaten en tonen dan ook uitgebreide lokale resultaten in de SERP’s. De grootte van de lokale resultaten (3-Pack) in de SERP zorgt voor een hoge CTR (Click Through Rate) naar de websites van deze resultaten. Hierdoor is het een interessante optie voor websites om zich hierin terug te zien.

De volgende drie pijlers zijn essentieel bij het optimaliseren van je lokale resultaten:

  1. Google Mijn Bedrijf
  2. Local Business Structured Data
  3. On-page content van de vestigingspagina

Wanneer deze 3 pijlers parallel naast elkaar ingevoerd zijn, kan Google de informatie perfect matchen en zal dit een positieve werking hebben op je positie in de lokale zoekresultaten.

Heb je hulp nodig?

Wil jij met jouw website beter gevonden worden in de (lokale) zoekresultaten van Google? Neem dan contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden.

Blog

Relevant blog posts

SEO in 2018

7 december 2018

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.