7 social media trends en ontwikkelingen voor 2017

18 januari 2017

Een nieuw, fris jaar. Tijd voor een blogpost over de meest besproken social media trends en ontwikkelingen voor 2017. Gewoon, zodat je zelf niet alle 160 whitepapers in je mailbox hoeft door te spitten – you’re welcome!

social trends

1. (still) Going mad for mobile

De groei van mobiel adverteren toont al dubbele cijfers sinds 2012[1]. Afgelopen jaar was het aandeel van mobiele internetgebruikers voor het eerst zelfs groter dan het aantal desktopgebruikers (wereldwijd)![2]

Verwachting is daarom dat de marketingbudgetten nog verder zullen verschuiven in de richting van mobiele apparaten. Nog veel te vaak zien we dat de focus té veel ligt op de customer journey via desktop. Daarnaast blijkt zelfs uit een onderzoek van PwC[3] dat 34% van de consumenten denkt dat de smartphone hun belangrijkste online aankoopmethode zal zijn in de toekomst.

Ho, stop! Zet nu niet meteen alle campagnestrategieën klakkeloos over mobiel. WANT? Ieder product en iedere service heeft een unieke customer journey. Hier dient te allen tijde rekening mee te worden gehouden bij het bepalen van een campagnestrategie! Zo merken we bijvoorbeeld bij recruitmentcampagnes dat de uiteindelijke sollicitatie nog steeds (met grote voorsprong) wordt gedaan via desktop. Logisch ook, het aanpassen en uploaden van je cv in het juiste format gaat nog niet altijd even gemakkelijk op de smartphone. Tot die tijd: verplaats je altijd eerst in je doelgroep en de stappen die zij doorlopen, voor je begint met het verdelen van het budget!

2. Love for livestreaming

YouTube is destijds gebouwd met als doel om real-life, ongefilterde momenten te delen met elkaar middels video-content. Social media maakt dat stukje ‘real-life’ nu mogelijk. In 2015 werd livestreaming video populair door Twitter’s livestreaming app ‘Periscope’. Echter is deze app voor een zeer groot deel naar de achtergrond verdwenen – het is inmiddels Instagram Stories en Facebook Live wat de klok slaat. En stiekem telt ook Snapchat mee. Snapchat content kan immers ook ‘zo goed als’ live gedeeld worden.

Social (live) video’s hebben veel meer betrokkenheid dan ieder andere manier van social content en deze ontwikkeling heeft bij Facebook dan ook gezorgd voor een grote groei. Zelfs nieuwsbronnen gebruiken Facebook live video voor het live delen van grote evenementen. Kortom: livestreaming verandert het medialandschap voor een groot aantal organisaties en adverteerders.

live streamen

De verwachting is zelfs dat er komend jaar een nóg grotere groei zal plaatsvinden in het livestreamen van video via kanalen zoals Facebook. De live streaming optie van Facebook krijgt in 2017 daarom een aantal belangrijke updates. Zo kunnen er bijvoorbeeld ook live video’s uitgezonden worden via een desktop of laptop. Dit kan gedaan worden middels diensten zoals Telestream’s Wirecast of Huzza. Daarnaast zal Facebook in de komende weken video insights introduceren waarmee statistieken worden vrijgegeven op het gebied van interactie, views, en meer. Bij TechCrunch werd gemeld dat Facebook zogenaamde ‘mid-roll advertenties’ (advertenties die midden in de video worden afgespeeld) wil gaan testen. Bizar feitje: deze mid-rolls zullen minstens negentig seconden gaan duren!

Zoals afgelopen week te lezen was gaat Instagram ook een aantal wijzigingen doorvoeren voor Instagram Stories. Ook binnen dit platform zullen de Story Insights worden gedeeld. Op deze manier kan er namelijk – op basis van data – beter ingespeeld worden op de doelgroep. Waar Facebook voor het eigen platform nog moet gaan testen met de spannende mid-roll advertenties, is er voor Instagram dus eigenlijk al besloten om van start te gaan met advertenties tussen de stories door. Zij geven wel aan dat dit video’s zullen zijn van 15 seconden.[4]

3. Vol van 360° video

Je kent het wel. Een van je Facebookvrienden is lekker op vakantie en hij/zij is op pad met jawel: de oh zo geliefde GoPro. Resultaat: 360° foto’s en video’s ALL OVER THE PLACE – thanks! Afijn, alle frustraties en wellicht ook een beetje jaloezie – omdat ik dus niet zo handig ben en ook niet op dat strand lig – terzijde. Het is zeker niet gek dat alle grote organisaties hun 360° videocontent actief pushen. Want zeg nu eerlijk: het is wel gewoon heel vet en ik kijk er toch nét even wat liever naar dan naar de nietszeggende video-content waarbij 0 creativiteit te pas is gekomen.

360 video

4. Tschuss Twitter?

Tja.. 2016 was (alweer) niet het jaar voor deze partij. De financiële cijfers zijn niet erg positief en toen de veelbesproken overname vorig jaar niet doorging zakte het aandeel fors. Enkel bij grote wereldgebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld de verkiezingen of sportnieuws, speelt Twitter nog een rol. De laatste testjes die we bij Happy Idiots hebben gedraaid op Twitter zijn ook niet noemenswaardig. In 2017 verwachten we daarom dat het geen grote rol zal gaan spelen binnen de campagnes die we draaien.

5. Betalen = bepalen!

In 2016 was al duidelijk merkbaar dat voor hetzelfde budget niet langer hetzelfde bereik kon worden gecreëerd als in 2015. Dit heeft te maken met het bereik dat steeds relevanter wordt door middel van meer en meer mogelijkheden om te targeten en segmenteren. We merken hierdoor duidelijk dat het financiële plaatje verandert. Daarnaast treden ook steeds meer partijen toe tot de markt. De concurrentie vergroot. Grote organisaties voelen hier een stuk minder van omdat zij met flinke budgetten aan de slag mogen, echter is het voor de kleinere partijen wél duidelijk voelbaar. Wanneer we de resultaten naast die van twee jaar geleden leggen, zien we ook bij Happy Idiots een duidelijk verschil.

money

6. Meer lol op LinkedIn?

Momenteel is het adverteren op LinkedIn nog wat beperkter qua targetingmogelijkheden, en – in verhouding tot andere social media platformen – ook (nog) een stuk duurder. Maaaaar, toch zijn de voorspellingen dat we als marketeers wat meer ‘lol gaan hebben met LinkedIn’. Er staan flink wat updates op de planning begin 2017 (#Yaaaay). Belangrijkste update…en dit werd ÉCHT tijd: remarketing op LinkedIn (#Applaus)! De verwachting: een groot deel van de adverteerders zullen op lange termijn meer investeren binnen het LinkedIn advertentieplatform nu zoiets cruciaals als retargeting  beschikbaar is middels een self-serve remarketingsysteem.

Daarnaast introduceert ook LinkedIn de mogelijkheid om sponsored content te promoten buiten LinkedIn. Zie het als een soort van Facebook Audience Network. Er zal gebruik kunnen worden gemaakt van de bekende LinkedIn gebruikersgegevens (zoals demografie, bedrijfsgrootte, positie etc.). De advertentie zal echter niet uitsluitend in de LinkedIn feeds voorbijkomen, maar zal tevens worden weergegeven op een groot aantal andere nieuwssites waar diezelfde mensen zich bevinden.

Last but not least: in-ad calls-to-action. Denk hierbij o.a. aan de CTA’s die al langere tijd gebruikt kunnen worden binnen bijvoorbeeld Facebook ads, maar ook lead-ads met een ingebouwd dropdown menu zullen worden geïntegreerd.[5]

7. The winner takes it all

De dominante rol van Facebook, gecombineerd met dochterorganisaties Instagram en Whatsapp, is in de huidige wereld duidelijk voelbaar. Kleinere sociale netwerken hebben amper kans om hier tegenop te boksen wanneer zij de markt willen betreden. Nieuwe sociale netwerken maken enkel kans wanneer zij zich sterk weten te onderscheiden met hetgeen zij aanbieden. Een perfect voorbeeld hiervan is Snapchat.

Daarnaast is het erg fijn dat wij als marketeers, dankzij de hoeveelheid beschikbare data, zo specifiek kunnen targeten binnen bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Directeur Jeffrey Chester van het Center for Digital Democracy vertelt dat Facebook verschillende data van verschillende databedrijven bundelt, om zo een individu in kaart te brengen. Voor jou betekent dat dat je steeds relevantere advertenties krijgt voorgeschoteld, van producten en diensten waar je daadwerkelijk interesse in hebt en meer over wilt weten. Aan de andere kant heeft dit verhaal natuurlijk ook een keerzijde. In de media wordt bijvoorbeeld steeds vaker gesproken over privacy. Keer op keer laait de discussie op wat – o.a. ethisch – wel en niet verantwoord zou zijn. Bedrijven zullen naar alle verwachting gedwongen worden om nieuwe wegen te gaan bewandelen m.b.t. dit onderwerp. Dat klinkt misschien als toekomstmuziek, maar het gaat er komen. De vraag voor nu is: hoe? En wanneer? Tot die tijd geldt nog.. the winner takes it all!

winner takes it all

Mis je een trend of wil je inspelen op een van de bovengenoemde zaken? Laat het ons vooral weten in een reactie onder onze blogpost of neem contact op!

 

[1] Bron: IAB

[2] Bron: The Guardian

[3] Bron: PwC

[4] Bron: Facebook Media/ Instagram for Business Blog

[5] Bron: LinkedIn contactpersoon

[6] Bron:Business Insider

 

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon