zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

9 e-mailmarketingtips voor de feestdagen

Holiday season is coming!

Terug naar alle blogberichten
Inschrijven
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Hoe speel je met e-mailmarketing in op de feestdagen?

De laatste jaren lijkt het goed met ons te gaan, want we geven elk jaar weer meer euro’s uit rondom de feestdagen. Tel daar nog de alsmaar populairder wordende feestdagen Halloween, Black Friday & Cyber Monday bij op en dan kom je in 2018 op een rekening van € 25 miljard voor de Nederlandse webshops. En dit stijgt elk jaar weer. Met als klap op de vuurpijl Q4. Holiday season is coming!

Tip 1: gebruik countdowntimers

Je hebt tegenwoordig hele fancy tooltjes om je e-mails nóg persoonlijker te maken, maar bovenal je te onderscheiden van de 28 miljoen andere mailtjes in de inbox! Een leuke interactieve tool die niet mag ontbreken in je feestdagencampagnes is de countdowntimer van MotionMail.

Genereer heel makkelijk een countdowntimer via hun simpele interface. Vervolgens kun je deze afbeelding opslaan en inladen in jouw e-mailtemplate. Het is simpel, gratis tot 20.000 impressies en snel te implementeren!

Tip 2: afbeeldingen personaliseren

Een andere tool die je ook zéker eens moet proberen zijn de realtime gepersonaliseerde afbeeldingen van Nifty Images. Het gebruik van dit soort afbeeldingen kan absoluut een extra dimensie aan jouw e-mailcampagne toevoegen en dus een positieve bijdrage leveren aan jouw CTR.

Nee, we krijgen geen commissie op deze tools, maar wel een ontzettend brede glimlach op ons gezicht als jij je e-mails op deze manier personaliseert! 

Tip 3: geef korting

Excuses voor deze gigantische open deur, maar toch zie ik het regelmatig verkeerd gaan. Veel bedrijven smijten met kortingen en nu schreeuw jij van de daken dat je tijdelijk gratis verzending biedt. Daar ga je de oorlog niet mee winnen. Hoe hoger de korting, hoe groter de kans dat mensen een aankoop doen. Maar je kunt ook iets cadeau geven bij een aankoop. Linksom of rechtsom: wees gul tijdens de feestdagen!

Nederlanders overtuig je het makkelijkst met korting. Een kortingscoupon voegt daar nog een extra dimensie aan toe. Want zodra mensen het totaalbedrag in hun winkelmandje kunnen laten verminderen door zélf een handeling te verrichten, dan staan wij vooraan in de rij. Uiteraard moet het voor jou wel rendabel blijven. En nee, doe geen ‘Mediamarktje’ door snel de prijzen vóór de actieperiodes te verhogen.

Tip 4: gebruik GIFjes

Oké, toegegeven: ik ben een GIFjes-fan. Daarvoor heb ik tegenwoordig GIPHY niet meer voor nodig, want ik heb m’n eigen heuse GIFjes-database lokaal staan. GIFjes zijn fan-tas-tisch én worden in elke e-mail client goed getoond.

Tip 5: check vorig jaar

Soms denk je veel te moeilijk. Hoe heb je het vorig jaar aangepakt en wat kun je daar van hergebruiken? Voor je gevoel is dat misschien heel cheesy, maar als het werkt, dan werkt het. En het scheelt je een hoop tijd!

Tip 6: val op!

Je bent helaas niet de enige in de inbox van je ontvanger tijdens de feestdagen. Probeer daarom extra op te vallen in de mailbox. Vermijd de standaard emoticons, test met onderwerpregels, maar wees vooral to the point. Laat in de onderwerpregel weten dat als de ontvanger nú iets bestelt, hij het voor de kerst nog in huis heeft.

Tip 7: vertel klanten wanneer ze moeten bestellen

Feestdagen is een synoniem voor chaos. Met wie vier je de kerstdagen? Wat staat er op het menu? Ga je zelf koken? Klanten vinden het standaard prettig om te weten wanneer hun bestelling aankomt, maar rond de feestdagen wordt dit nog veel erger. Pakjesavond zonder cadeautjes is een nachtmerrie, dus adviseer jouw klanten vóór een bepaalde datum te bestellen, zodat de bestelling nog voor de kerst in huis is! En vermeld dit dus prominent op je website én in je e-mailcampagnes.

Tip 8: bereid je goed voor

Het hele jaar door stuur je strakke e-mailcampagnes en tóch zien we vaak tijdens de feestdagen afgeraffelde mailings met stockfoto’s die allemaal regelrecht uit de top 10 van Shutterstock zijn geplukt. Ook is er is niets frustrerender voor de e-mailmarketeer dan op het laatste moment nog een aantal aanpassingen te moeten maken. Begin dus op tijd.

Tip 9: vergeet de basics niet

Naast al deze specifiekere campagnetips is het belangrijk om de basics van e-mailmarketing de nodige aandacht te geven. ✔️ Aantrekkelijk design? ✔️ Schone database? ✔️  Alle verzendinstellingen goed gezet? ✔️ Alles goed getest?

Meer weten over e-mailmarketing?

Wil je graag meer weten over e-mailmarketing, Mailchimp of Spotler? Stuur ons een mailtje of geef ons een belletje!

Blog

Relevant blog posts

Mailchimp Partner Lab 2019

1 mei 2019

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.