zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

DuckDuckGo SEO: Hoe ga je aan de slag?

DuckDuckGo heeft een plek gekregen in de top 5 zoekmachines in Nederland. SEO Specialist Iris vertelt je er meer over.

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Aan de slag met SEO voor DuckDuckGo

Er is de afgelopen jaren een onderwerp dat steevast terugkomt in online marketing-land: Privacy. Je hebt dit woord waarschijnlijk vaker gehoord dan je eigen naam. Het bewustzijn van het verzamelen en gebruiken van data neemt toe. Evenals de kritische blik op het (onderling) delen hiervan. Deze ontwikkelingen hebben ertoe geleid dat de populariteit en het gebruik van de op privacy-gerichte zoekmachine DuckDuckGo een vlucht heeft genomen. Wil je weten of het voor jou interessant kan zijn om aan de slag te gaan met SEO voor DuckDuckGo? En ben je benieuwd wat je dan kan doen om je organische zichtbaarheid te verbeteren? Lees dan verder!

DuckDuckGo heeft een plekje gevonden

Als je denkt aan zoekmachines, denk je direct aan Google. En dat is eigenlijk niet zo heel gek als je je bedenkt dat Google nog altijd de grootste en meest gebruikte zoekmachine is. Inmiddels heeft DuckDuckGo ook een plek gevonden in zoekmachinewereld. Waarom? Dat vertellen we je.

Hoe ziet de markt van DuckDuckSEO eruit?

Hoewel Google nog altijd de grootste is, neemt het gebruik van DuckDuckGo exponentieel toe. Kijk maar eens naar de data van de zoekmachine hieronder.

Zeker als je inzoomt naar het gebruik in specifieke landen zoals in Nederland, zien we dat DuckDuckGo het gebruik van Yahoo inmiddels gepasseerd heeft en daarmee op een derde plaats staat onder de meest gebruikte zoekmachines, na Google en Bing.

Hoe zien DuckDuckGo gebruikers eruit?

Voor bepaalde niche-markten kan een belangrijke overweging zijn dat DuckDuckGo gebruikers een specifiek profiel hebben. Er zijn hierover geen gegevens vanuit DuckDuckGo zelf beschikbaar, omdat er geen tracking van gebruikers plaatsvindt. Maar data van Similarweb toont aan dat DuckDuckGo gebruikers over het algemeen meer ‘tech minded’ zijn. Daarnaast hebben zij gemiddeld een hogere time spent on site en een lagere bounce rate, deze gegevens kunnen duiden op een hogere betrokkenheid onder DuckDuckGo gebruikers. En, niet te vergeten: DuckDuckGo gebruikers hebben actief gezocht naar een alternatief voor Google. Door je zichtbaarheid in de zoekmachine te vergroten kun je een doelgroep bereiken, die je op een andere manier niet of minder goed had kunnen bereiken. 

Hoe werkt DuckDuckGo?

DuckDuckGo wil de gebruikers van deze zoekmachine anoniem van antwoorden voorzien, zonder dat hij of zij daarmee in een ‘filter bubble’ belanden. Wat houdt dat dan in? Er wordt geen personalisatie toegepast in de zoekresultaten, geen gebruikersprofiel aangemaakt en zoekgeschiedenis wordt niet opgeslagen. De resultaten die je te zien krijgt, zijn dus volledig gebaseerd op de zoektermen die je invult.

Belangrijk om te weten is dat DuckDuckGo een hybride zoekmachine is die zich baseert op 400 verschillende bronnen. De zoekresultaten worden samengesteld door een mix van crowdsourced sites als Wikipedia, de services van Bing en Apple (maps). DuckDuckGo heeft ook een eigen crawler (DuckDuckGo Bot). Deze bot lijkt echter een andere functie te hebben dan de bots van andere zoekmachines, omdat DuckDuckGo bot geen websites crawlt om deze te indexeren. Het belangrijkste verdienmodel voor DuckDuckGo: Advertenties op basis van keywords en affiliate marketing zonder tracking.

Wat is belangrijk voor DuckDuckGo SEO?

Ben jij al bezig met SEO? Mooi! Goede content, autoriteit en techniek gelden ook als belangrijke factoren voor het verbeteren van organische zichtbaarheid in DuckDuckGo. Alleen is het ontstaan van de zoekresultaten voor DuckDuckGo in de basis anders dan voor Google of Bing en zijn er daarom een aantal zaken om specifiek rekening mee te houden bij het optimaliseren voor DuckDuckGo:

Geen (lokale) personalisatie dus kies de juiste keywords en wees volledig:

Geen personalisatie en geen tracking betekent ook dat DuckDuckGo vooral zoektermen als basis kan gebruiken om de juiste zoekresultaten te serveren. Hou hier dus rekening mee als je pagina’s gaat optimaliseren. Zorg dat je content en onpage factoren (page title, meta description en heading tags) afgestemd zijn op de juiste zoektermen. Zeker wanneer het om lokale zoekresultaten gaat is het aan te raden om de plaats mee te nemen in de focuszoekterm, wanneer dit van toepassing is. DuckDuckGo kan beperkt lokale resultaten tonen – maar dit is naar benadering met GEO IP. Het is dus aannemelijk dat meer DuckDuckGo gebruikers locatie invullen bij hun zoekterm, als ze op zoek zijn naar een lokaal resultaat. 

Meld je aan voor Bing Webmaster Tools en check je prestaties:

Bing is een belangrijke bron voor de zoekresultaten van DuckDuckGo, daarom is het goed om te checken hoe zichtbaar je bent in deze zoekmachine en eventuele problemen te verhelpen. Zorg dat je Bing Webmaster Tools hebt en dat je hier de sitemaps van je hebt website ingediend. 

Bing Webmaster Tools is vergelijkbaar met Google Search Console: het is een gratis service die je extra inzicht biedt in je organische prestaties (vertoningen, kliks, positie). Er zijn verder ook rapporten die je helpen om problemen met crawlen en indexatie te verhelpen. Als je al Google Search Console account hebt, kun je de properties vrij gemakkelijk importeren in Bing Webmaster Tools.

Meld je bedrijf aan bij Apple Maps:

Zeker als je een fysieke locatie hebt is het belangrijk om je adres en en bedrijfsinformatie toe te voegen aan Apple mapsVoeg naast adres ook zo veel mogelijk aanvullende informatie toe om je lokale vindbaarheid te vergroten:

  • Bedrijfsnaam
  • Telefoonnummer
  • Openingstijden
  • Branche/sector waar je bedrijf in opereert
  • Website
  • Social media

Kwalitatieve backlinks, wees te vinden op waardevolle websites:

Autoriteit is een van de drie pijlers binnen SEO en daarmee is het verkrijgen van kwalitatieve backlinks in alle gevallen een goed idee om je organische vindbaarheid te verbeteren. Voor DuckDuckGo geldt dit in het bijzonder. Zoals eerder aangegeven ontstaan de zoekresultaten van DuckDuckGo uit een mix van bronnen, waaronder crowdsourced websites. Links van dit soort kwalitatief sterke websites kunnen je dus helpen om sneller opgepikt te worden door DuckDuckGo.

Kun je weten of optimalisaties effect hebben?

Helaas hebben bekendere SEO tools als Moz, Semrush en Ahrefs vooralsnog geen mogelijkheid om posities of zichtbaarheid te monitoren in DuckDuckGo. Er bestaat (nog) geen SEO tool vanuit DuckDuckGo zelf die deze mogelijkheid biedt. Er zijn wel wat kleinere, specialistische tools die de mogelijkheid bieden om posities te tracken in DuckDuckGo.

Hulp nodig bij je SEO strategie voor DuckDuckGo? Neem contact op met een van onze SEO specialisten via onderstaand formulier!

Happy nog vragen?

Verzenden

Blog

Relevant blog posts

Vers van de pers: Google Search Console Insights

29 juni 2021

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.