Aan de slag met online marktplaatsen!

1 augustus 2017

Bol.com, Amazon en Booking.com. Zomaar wat namen die je ongetwijfeld kent. Ze vallen allemaal onder de noemer ‘online marktplaatsen’. Maar wat zijn dat nu precies? En wat voor kansen bieden deze websites jou als ondernemer? Een korte introductie in de wereld van deze veelzijdige platformen!

international-market-place-honolulu-small

Wat is een online marktplaats?

Een online marktplaats of online/virtual marketplace is een platform waarop shoppers en retailers met elkaar worden verbonden. Het platform heeft veelal geen eigen voorraad, maar toont juist artikelen van andere verkopers en faciliteert de transacties. Daarnaast verzorgt het haar eigen marketing en trekt zo’n platform veel publiek aan, waar de verkopers weer profijt van hebben. De levering van de artikelen wordt door de retailer verzorgd. Het verdienmodel voor deze platformen bestaat uit een vergoeding per productweergave (cost per view), klik op een product (cost per click/cpc) of per geslaagde transactie (performance based fee).

Verschillende typen marktplaatsen

Er zijn diverse soorten marktplaatsen; van niche tot breed en van regionaal tot internationaal. Een aantal voorbeelden uiteengezet:

Winkelstraat.nl richt zich op “high-end fashion boutiques”, terwijl het Deense Miinto zich richt op “kleine, lokale retailers”. Op die manier bieden ze een extra verkoopkanaal voor kleine winkeliers zonder dat er grote investeringen moeten worden gedaan voor bijv. een webshop met bijbehorende handling. De collecties worden op de online platforms geïntegreerd, het betalingsverkeer en de marketing worden door hen verzorgd.

Voor winkeliers die nog restvoorraden merkkleding/-schoenen hebben, biedt een platform als To Be Dressed een uitkomst. To be Dressed presenteert zich als een “fashion outlet”. Op die manier krijgen winkeliers de beschikking over een extra, anoniem online afzetkanaal voor hun afgeprijsde artikelen, zonder dat dit impact heeft op de nieuwe collectie en zonder dat leveranciers gaan klagen.

Maar ook in andere branches zijn diverse ‘online marketplaces’ te vinden. Denk bijvoorbeeld aan Thuisbezorgd.nl in de foodsector of aan Booking.com in de leisurebranche. Tot slot zijn er de bekende online markplaatsen zoals Amazon, Alibaba en het Nederlandse Bol.com. Hierbij verzorgt bijvoorbeeld een Bol.com (tegen een vergoeding per geslaagde aankoop) de marketing en kan een winkelier haar assortiment aan een miljoenenpubliek presenteren.

Welke marketplace voor jou interessant kan zijn? Af en toe verschijnen er overzichten die het totale landschap aan marketplaces inzichtelijk proberen te maken, bekijk een voorbeeld.

Productfeed

De snelste manier om te kunnen starten met verkopen via een online marktplaats, is door gebruik te maken van een productfeed. Dit is een lijst (veelal een XML- of CSV-bestand) met artikelen. Elk artikel wordt op unieke wijze gedefinieerd aan de hand van een groep van kenmerken. Denk bijvoorbeeld aan: artikelnummer, merk, voorraad, link naar productafbeelding, etc. De productfeed wordt dagelijks bijgewerkt, zodat de voorraad altijd up-to-date is. Deze feed wordt vervolgens gekoppeld aan de marktplaats. Je bent nu klaar om te verkopen! Wanneer er met meerdere marktplaatsen wordt gewerkt, kan het fijn zijn om te werken met een zogenaamde “feedmanagementtool”. Zie bijvoorbeeld Channable. Met Channable is het mogelijk om je producten te exporteren naar honderden vergelijkingswebsites, affiliatenetwerken en marktplaatsen. Wel zo handig!

ecommerce-keyboard-shopping-basket-small

Trends & kansen

Online marktplaatsen bieden voordelen voor potentiële klanten op het gebied van assortiment, prijs en gemak. Naar verwachting zal het marktaandeel van marktplaatsen de komende jaren blijven groeien, tot ongeveer veertig procent van de wereldwijde online retailmarkt in 2020 (bron). Dus retailers, pak die kansen en ga aan de slag met online marktplaatsen

Plaats een Reactie

  • Leuk artikel. Je ziet al lange tijd een verschuiving van het aanbod op marktplaatsen. Zo zag je ‘vroeger’ voornamelijk spullen van particulieren en producten van thuis-handelaartjes maar die zijn inmiddels ruimschoots ingehaald door de commerciële jongens en meisjes die deze platformen tegen betaling als extra distributiekanaal en marketingtool gebruiken, slim!

    MAAR als je dat als particulier juist minder prettig vindt dan is het ook goed om te weten dat er een online marktplaats (“Spulleboel”) is die deze verschuiving toejuicht en de focus niet op commercie legt. Zo hou je dus méér kans op de echt leuke koopkansjes en ben je óók nog eens maatschappelijk verantwoord aan het shoppen.

We are part of Happy Horizon