Aangepaste kanaalgroeperingen in Google Data Studio

3 april 2017

Onlangs heeft Google bekend gemaakt dat hun rapportage-/dashboardingtool Data Studio volledig gratis zal worden aangeboden. Voor een hoop bureaus is dit een kans: met Data Studio kun je op een handige en overzichtelijke manier mooie rapportages maken. Echter, na uitvoerig testen blijkt dat er toch nog een aantal haken en ogen aan het systeem zitten. Zo bleek uit mijn vorige blogpost dat het datum range format uit CSV-bestanden niet of nauwelijks goed werd overgenomen, wat resulteerde in een error. Goed nieuws: deze “bug” is in de afgelopen dagen verholpen! Een ander item lastig item waren de handmatig aangepaste kanaalgroeperingen uit Google Analytics. Ik gebruik deze met name om onderscheid te kunnen maken in de, door mij logisch geachte, marketingkanalen (die verschillen met de default channel). In deze blogpost daarom meer over het probleem én de oplossing voor aangepaste kanaalgroeperingen!

Het probleem

Op dit moment is het zo dat enkel de ‘default channel grouping’ van Google Analytics wordt overgenomen. Dit is de kanaalgroepering die standaard ingesteld is bij het acquisitietabblad in je Analtyics dashboard. Uiteraard kun je deze volledig aanpassen, maar mijn advies is om dat niet te doen. Dit omdat deze default channel grouping niet met terugwerkende kracht werkt, waardoor het zo kan zijn dat je data met betrekking tot tijd in twee verschillende kanalen naar voren gaat komen. Mijn advies is daarom om een extra kanaalgroepering in te richten en deze volledig naar jouw voorkeur in te stellen. Die van mij ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

Voorbeeld aangepaste kanaalgroepering

Voorbeeld aangepaste kanaalgroepering

Dan nu het probleem: Google Data Studio lijkt handmatig ingestelde en geïmporteerde data – zoals aangepaste dimensies, geïmporteerde cost data, content groupings en aangepaste kanaalgroeperingen – niet over te nemen. Via een flinke omweg echter kun je deze wél in de tool krijgen (met uitzondering van geïmporteerde data). Dat werkt als volgt:

Stap 1: koppel je Google Analytics bron zoals je dat normaal ook zou doen

Koppelen Google Analytics

Koppelen Google Analytics

Stap 2: map alle variabelen

Het kan zijn dat variabelen niet de juiste eenheid hebben meegekregen of dat ze bijvoorbeeld de verkeerde munteenheid vertonen ($ vs. €). In het menu krijg je een overzicht van alle variabelen en die kun je meteen – waar nodig – corrigeren. Tot zover geen bijzonderheden.

Mappen van variabelen

Mappen van variabelen

Stap 3: voeg een extra variabele toe

Binnen Google Data Studio bestaat de mogelijkheid om handmatig extra variabelen toe te voegen. Dit kan op basis van berekeningen van andere variabelen (bijvoorbeeld variabele x / variabele y). Ook bestaat de mogelijkheid om een algoritme toe te voegen op basis van een ‘what if principe’. De formulebalk laat echter maar één regel zien, waardoor het nogal onoverzichtelijk wordt wanneer je een groter algoritme moet definiëren (zoals bij aangepaste kanaalgroeperingen). Mijn advies is om Notepad te openen en daar je volledige formule/algoritme in op te bouwen.

Toevoegen van additionele variabelen

Toevoegen van additionele variabelen

Voor het toevoegen van goed opgebouwde aangepaste kanaalgroeperingen dien je een aantal codes te gebruiken. De volledige formule moet worden begonnen met de functie ‘case’ en dient te worden afgesloten met de functie ‘end’. Daarnaast zijn er een aantal codes beschikbaar zoals ‘when’, ‘then’, ‘and’, or, ‘regexp match’. Een dergelijk algoritme komt er dan als volgt uit te zien:

Voorbeeld van een algoritme in Notepad

Voorbeeld van een algoritme in Notepad

Echter, doordat we nog steeds te maken hebben met een bètaversie van Data Studio zijn er nog wel een aantal bugs waar je rekening mee moet houden.  Bij de volgende stap zal ik deze bugs wat meer in detail naar toelichten.

Stap 4: gebruik de formulebalk om daarin je aangepaste kanaalgroepering te definiëren.

Dit principe werkt hetzelfde als in Google Analytics, alleen moet je in dit geval de gegevens handmatig invullen. De definities van de kanaalgroeperingen dienen te allen tijde tussen aanhalingsteken te staan. Let op, dit komt redelijk nauw. Het gebruik van open en gesloten aanhalingstekens wordt bijvoorbeeld niet herkend.

Er zijn een aantal trucjes om te zien of je algoritme correct werkt. Zo zullen alle juiste waarden de kleur rood krijgen. De correcte functies zullen paars kleuren en de juiste dimensies zullen een groene opvulling krijgen. Ook het gebruik van spaties is van invloed. Zo moeten de definities precies (inclusief de spaties dus!) worden overgenomen zoals deze ook in Analytics gedefinieerd staan. Wanneer er in je notepad-bestand bijvoorbeeld een spatie verkeerd staat – waardoor source en medium door middel van /slash gescheiden worden – dan resulteert dit in een ‘invalid formula’.

Kortom: een tijdrovende en lastige klus, die in de loop van tijd hopelijk nog door Google Data Studio wordt aangepakt.

Gebruik van de formulebalk

Gebruik van de formulebalk

Verkeerd gebruik van dimensies

Verkeerd gebruik van dimensies

Zoals je eerder kon zien aan het algoritme maak ik geen gebruik van ‘and-’ en ‘or-functies’. Dit omdat deze door een bug (dit is een persoonlijke aanname) niet werken. Nogmaals, dit is een aanname: op de eigen supportpagina’s wordt erover gesproken en lijkt het erop dat deze functies wél kunnen worden gebruikt. Naar aanleiding van mijn ervaringen lijkt het echter op dat je de gebruikelijke or- & and-functies, zoals je deze gebruikt in Google Analytics, niet kan gebruiken. Dit kan je opmerken wanneer je je algoritme in de formulebalk plaatst. De (normaliter) paars gekleurde functies zullen nu zwart kleuren. Wanneer dit het geval is kan Data Studio het algoritme niet ontleden, met een foutmelding tot gevolg.

error

Na de functie OR, kleuren de overige functies zwart. Dit leidt tot de error.

Een oplossing hiervoor is om gebruik te maken van ‘regexp_match’ functies óf om alles op te vangen met aparte ‘when – then’ functies. Wanneer het volledige algoritme wordt geaccepteerd, kun je met je nieuwe, aangepaste kanaalgroepering aan de slag binnen Data Studio. Dit doe je vervolgens door je aangepaste kanaalgroepering als dimensie of als filter in te stellen.

Standaard kanaalgroepering versus aangepaste kanaalgroepering.

Standaard kanaalgroepering versus aangepaste kanaalgroepering.

Tot slot: Google is continu bezig om fouten uit het systeem te halen. Het kan zomaar voorkomen dat bovengenoemde bugs in de tussentijd al zijn verholpen of dat er op het moment van lezen aan wordt gewerkt.

Het is dus mogelijk om – alhoewel het de nodige moeite kost – je aangepaste kanaalgroepering vanuit Analytics over ter zetten naar Google. Besteed daarbij ook de nodige aandacht aan het “opschonen” van je data (en tagging). Een goede tagging maakt je algoritme namelijk minder complex. Wat zijn jouw ervaringen met het handmatig implementeren van aangepaste kanaalgroeperingen? Of heb je wellicht tips nodig? Laat het weten in een reactie onder deze blogpost.

 

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon