A/B testen met tekstadvertenties deel 1: haal jij er het maximale uit?

22 maart 2017

Er zijn verschillende best-practices om tot een goede advertentietekst te komen. Denk aan het vermelden van belangrijke USP’s, een duidelijke call-to-action en het keyword verwerken in de advertentietekst om zo een hoge advertentierelevantie te behalen. Er wordt altijd geadviseerd om minimaal 3 tekstadvertenties per advertentiegroep te schrijven en te testen welke het beste werkt. Het is belangrijk om vooraf duidelijk te hebben wat je wilt gaan testen, om vervolgens verder te optimaliseren en het maximale uit jouw tekstadvertentie te halen. In deze blogpost gaan we daar dieper op in.

Instellingen

Zorg er allereerst voor dat jouw campagne-instellingen goed staan. Wil je een goede vergelijking maken tussen jouw advertentieteksten, dan moet je ervoor zorgen dat ze gelijkmatig worden uitgeserveerd. Dit kan door de advertentieroulatie in te stellen op ‘gelijkmatig rouleren’ (advertenties worden na 90 dagen automatisch geoptimaliseerd op klikken of conversies) of ‘rouleren voor onbepaalde tijd’. Happy Idiots adviseert om te kiezen voor de optie ‘rouleren voor onbepaalde tijd’ zodat je, wanneer je voldoende data hebt verzameld, zelf kan beoordelen welke tekst het beste presteert.

A/B test in de tekst

Nog even de regels. Voor het schrijven van een tekstadvertentie ben je beperkt tot een aantal tekens:

  • Headline 1: 30 tekens.
  • Headline 2: 30 tekens.
  • Description: 80 tekens.
  • Path 1: 15 tekens.
  • Path 2: 15 tekens.

ab test in tekst

Om een hoge advertentierelevantie te behalen, adviseren wij om het keyword zowel in Headline 1 als achter de zichtbare URL terug te laten komen. Denk goed na wat je wilt gaan testen: kies óf voor variaties in Headline 2 met overal dezelfde beschrijving óf kies voor verschillende omschrijvingen, maar dan wel met dezelfde Headline 2. Zo heb je een goede A/B test en kan je achteraf verschillen in statistieken verklaren.

Bij het schrijven van een tweede kop is het belangrijk om de belangrijkste USP’s te testen. Deze zorgen er namelijk voor dat de interesse bij de gebruiker meteen aangewakkerd wordt.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Laagste of vanaf-prijzen.
  • Vermelding van kortingen en acties.
  • Een duidelijke call-to-action.
  • USP’s (gratis verzending, 2 jaar garantie, Voor 23u besteld, morgen in huis, etc.).

Probeer voor advertentiegroepen en campagnes die nauw verwant zijn, dezelfde teksten te hanteren. Zo verzamel je meer data en kun je sneller tot conclusies komen. Ben je klaar met het schrijven van de teksten? Werk met labels zodat je tijdens je optimalisatie kan filteren en makkelijker de resultaten met elkaar kan vergelijken.

advertentieteksten

Heb je je advertentieteksten al goed geoptimaliseerd? Je kan er ook voor kiezen om de landingspagina te testen. Test bijvoorbeeld het verschil in productpagina en productcategoriepagina (wanneer van toepassing).

landingspagina test

Mobile vs. desktop

Inmiddels weten we dat mobiel verkeer is toegenomen en zich ook heel anders gedraagt dan verkeer via desktop en tablet. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden bij het schrijven van je advertentieteksten. Zorg er daarom voor dat je aangepaste advertentieteksten laat zien voor mobiele-, desktop- én tabletgebruikers. Dit kun je doen door je campagne op te splitsen. Door een bodverlaging van 100% in te stellen op desktop en tablet, maak je in feite een aparte, mobiele campagne. Vervolgens kan je deze campagne dupliceren en een bodverlaging van 100% instellen op tablet en mobiel, waardoor je juist een aparte campagne voor desktop opzet.

Het voordeel van deze structuur is dat je aparte automatische regels (denk aan positieverhoging of -verlaging, advertentieplanning en bodverhoging of -verlaging) op locatie kan instellen per device.

Zie hier een voorbeeld van een tekstadvertentie voor desktop:

desktopadvertentie

Mobiele tekstadvertentie:

mobiele tekstadvertentie

Tablet tekstadvertentie:

tablet tekstadvertentie

Na afloop kun je de advertentieteksten filteren op ‘Variant A’ en deze vergelijken met de totaalresultaten of met andere labels die je koppelt aan advertentieteksten.

Het is ook mogelijk om verschillende boodschappen op devices weer te geven zonder dat je daarvoor verschillende campagnes hoeft op te zetten gericht op mobiel, tablet en desktop. Zo behoud je meer overzicht in je account en kun je kleine variaties in je boodschap testen. In vergelijking met het eerder benoemde uitsplitsen van de campagne, is het voordeel dan dat je alle data in één campagne kunt behouden. Dat is vooral handig wanneer je stuurt op automatische biedstrategieën.

IF-functie

Met IF-functies kun je aangepaste tekstadvertenties weergeven die nóg relevanter zijn voor de gebruiker – afhankelijk van een voorwaarde die je vooraf bepaalt. Het voordeel hiervan is dat je niet hoeft te werken met een business datafeed.

Hoe werkt het dan precies?

Met behulp van de IF-functie schrijf je een standaard én een aangepaste tekstadvertentie. Vooraf stel je dan bepaalde voorwaardes in. De IF-functie zou je naar het Nederlands kunnen vertalen als de ‘als-functie’: ALS [jouw ingestelde voorwaarde] waar is, laat dan de aangepaste tekst zien. Of: ALS [jouw ingestelde voorwaarde] niet waar is, laat dan de standaardtekst zien.

Het is daarmee ook mogelijk om bijvoorbeeld verschillende doelgroepen verschillende tekstadvertenties te laten zien, met USP’s afgestemd op de gebruiker. Handig, want je hoeft in dat geval geen aparte RLSA-campagne te bouwen.

Let wel op: als je de tekst wil aanpassen op devices, dan is het op dit moment alleen mogelijk om de IF-functie toe te passen op mobiel.

Hoe ziet het er dan uit?

Google heeft een mooi voorbeeld gemaakt van de IF-functie op mobiel:

IF-functie op mobiel

Een voorbeeld voor doelgroepen (in dit geval winkelwagenverlaters) die een extra stimulans nodig hebben om tot transactie over te gaan:

IF-functie winkelwagenverlaters

Uiteraard zijn er nog tal van mogelijkheden voor het maken van dynamische/aangepaste tekstadvertenties.  Meer hierover volgt in de blogpost ‘A/B testen met tekstadvertenties deel 2’.

Heb je voor nu hulp nodig bij het A/B testen van je tekstadvertenties of denk je na over een strategie met aangepaste teksten voor verschillende devices? Happy Idiots denkt graag met je mee! Neem contact op.

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon