Advertentie-extensies: zo maak je ze nóg relevanter!

24 oktober 2017

Waarschijnlijk ben je er al wel mee bekend: de functie ‘advertentie-extensies’ van Google AdWords. Wij als SEA-specialisten merken op dat de extensies veel worden ingezet als methode om meer relevante informatie aan de gebruiker te tonen. Daarnaast kun je er je CTR mee verhogen. Ga zelf maar na: welke advertentie (los van de positie van de advertentie) nodigt het meest uit om erop te klikken? Juist, dat zijn toch meestal de bovenste twee:

Bij de twee onderste advertenties worden namelijk geen extensies getoond. Let wel, Google laat niet altijd alle extensies zien. Er is een sterke afhankelijkheid van de positie van de advertentie en een eventuele extensie. Bij de bovenste twee advertenties zijn bijna alle (beschikbare) extensies zichtbaar. Deze advertentie-extensies hebben namelijk een positieve invloed op de CTR.

Wil je nog eens rustig nalezen welke extensies er allemaal zijn en wat je ermee kan? Ik adviseer je om, voor de diepte in duiken, eerst deze blogpost te lezen.

Voor het bovenstaande voorbeeld is niet veel creativiteit nodig. Maak gebruik van al de beschikbare extensies, vul deze met informatie en zorg dat je hoog in de zoekresultaten komt. Nu is er niks mis met deze strategie: je verrijkt je advertentie namelijk met relevante informatie en je verhoogt je CTR.

Echter, om de advertentie-extensies écht van toegevoegde waarde te laten zijn, moet je extensies op advertentiegroep-niveau instellen in plaats van op (generiek) campagneniveau. Het directe voordeel hiervan is dat je extensies zeer relevant zullen zijn. Een nadeel is dat het wat meer werk kost om alles goed neer te zetten, maar dan heb je ook wat!

Hoe pak je het aan?

Allereerst ga je na welke advertentie-extensies je in wilt zetten. De extensies die wij altijd inzetten zijn:

  • sitelinks;
  • oproep-extensies;
  • highlight-extensies;
  • website-informatie;
  • locatie-extensies
  • prijs-extensies

Dankzij deze extensies kan je je advertentie erg goed aanvullen met relevante informatie. Het gaat er daarbij om dat je de informatie aansluit op het zoekwoord.

Bedenk daarbij of je op specifieke- of juist generieke zoekwoorden wilt adverteren. Een voorbeeld: wanneer iemand zoekt op ‘halsketting’ (generiek) is het nog niet duidelijk welk type sieraad wordt gezocht. Bij de zoekterm ‘Mi Moneda Halsketting NEC-01-SOF’ is er juist weinig onduidelijkheid over het type sieraad dat wordt bedoeld.

Bij het bouwen van campagnes houd je altijd rekening met de customer journey van de klant: ‘waar is de klant op dit moment naar op zoek?’. Op het moment dat ik een sieraard zoek kan het een armband, ketting of oorbel zijn. Zorg ervoor dat je op dat moment al deze extra informatie laat zien. Zo kan de klant nog verschillende kanten op. Je zorgt dit geval dus voor generieke extensies!

Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

We nemen het voorbeeld van Mi Moneda nog even verder onder de loep. De onderstaande advertentie wordt getoond bij het zoekwoord ‘Mi Moneda’.

Het zoekgedrag van een klant verandert per fase in de customer journey. We kennen allemaal het AIDA– en het DAGMAR-model. In de online marketing hanteert Google het See-Think-Do-Care model, waarover mijn collega al eerder een blogpost schreef.

Op dit moment zit de klant vooral in de Think fase. Hij of zij oriënteert zich op een bepaalde productcategorie en weet nog niet precies wat te kopen. Wellicht blijft het alleen bij kijken. Je kunt je voorstellen dat het nu belangrijke is om niet heel specifieke informatie te geven over één product. Het is in dit geval beter om een algemene pagina met goede informatie over bijvoorbeeld een productcategorie te tonen.

  • Sitelink: zorg ervoor dat je verschillende producten als sitelink aanbiedt. In dit geval worden de sitelinks ‘Nieuwe collectie’, ‘Ringen’, ‘Munten/Monedas’ en ‘Pendanten’ getoond.
  • Highlight-extensie: benadruk bij de highlight-extensies welke voordelen je website heeft. Het liefst speel je in op USP’s.
  • Website-informatie: geef aan welk type productcategorieën, services, modellen etc. er zijn.
  • Prijs-extensie: in het geval van een generiek zoekwoord is het lastig om een willekeurig generiek product weer te geven: wat kies je? Een tip: laat bijvoorbeeld een van de producten zien die het meest wordt verkocht.

De Do-fase heeft puur de focus op conversie. De klanten die zich in deze fase bevinden willen een aankoop doen, brochure downloaden of contactformulier invullen. Binnen AdWords kan je dat op 2 manieren herkennen. Enerzijds via de zoekterm die is gebruikt. De zoekterm ‘Mi Moneda munt SW-LOV-37’ verraadt al dat er naar een zeer specifieke product wordt gezocht. Hier kun je slim op inspelen met behulp van een (advertentie-)extensie.

In het geval van Mi Moneda kan de zoektocht voor een bepaalde munt leiden tot de aankoop van een gehele set (ketting, pendant en munt). De producten van Mi Moneda zijn namelijk modulair opgebouwd, waarbij ieder onderdeel los gekocht kan worden om snel en gemakkelijk van ‘look’ te wisselen. Met deze kennis is het – in het kader van cross-selling – slim om een ketting, pendant én andere munt te tonen. Zet hiervoor de sitelink-extensie, highlight-extensie, website-informatie en prijs-extensie slim in.

Hoe zet je extensies op een slimme manier in?

Zoals hierboven uitgelegd is een Mi Moneda sieraad opgebouwd uit verschillende onderdelen, maar het uiteindelijke doel is natuurlijk om een volledige set te verkopen. Wanneer de klant op zoek gaat naar een (specifieke) munt (Mi Moneda munt zilver of Mi Moneda munt SW-LOV-37) dan is dit de uitgelezen mogelijkheid om aan te geven welke producten de set compleet zouden kunnen maken.

Zoals je in bovenstaand voorbeeld ziet, staan er bij de advertentie relevante extensies. Deze worden door de zoekterm ‘Mi Moneda munt zilver’ geactiveerd. De zoekterm impliceert dat de klant – binnen de categorie ‘sieraden’ – op zoek is naar een type zilveren munt. Speel hierop in en laat zien dat een munt niet zonder pendant kan, dat verschillende kleuren de look veranderen en dat je uiteindelijk een volledige set nodig hebt.

Met een strategie voor advertentie-extensies op zoekterm-niveau toon je het meest relevante resultaat aan de klant. Deze manier van werken kost meer tijd dan wanneer je de extensies generiek zou houden, echter verhoog je de kans op cross-selling. En ook niet onbelangrijk: je advertentie ziet er ook nog eens zeer mooi uit!

 

Wij willen je graag helpen bij het optimaliseren van je campagnes. Bij Happy Idiots weten we alles over het toevoegen van relevante advertentie-extensies. Aarzel dus niet om contact met ons op te nemen bij vragen!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon