AdWords combineren met CRO: the key to success!

7 september 2016

Kennis van AdWords is gaaf. Kennis van CRO (conversion rate optimization) is gaaf. Kennis van beide is ‘the key to success’!

Verwachtingen van AdWords zijn vaak hoog. Veel klanten denken dat als ze de AdWords-kraan openzetten dat de transacties of leads vanzelf binnenkomen. Helaas, het is een veelgemaakte fout. Er worden veelal afspraken gemaakt op basis van CPS (cost per sale) of CPL (cost per lead). Maar wat gebeurt er wanneer de CPS- of CPL-afspraken niet waargemaakt worden? Onthoud: voorkomen is altijd beter dan genezen. Zet daarom AdWords en CRO in om het maximale rendement te behalen!

AdWords & conversie optimalisatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Waarom combineren?

De online markt is gigantisch gegroeid en de concurrentie is flink toegenomen. Dit betekent voor AdWords dat de kosten per klik stijgen. Vaak nemen hierdoor ook de kosten per conversie toe. Hoe meer die concurrentie toeneemt, hoe belangrijker het wordt om met je website of service onderscheidend te zijn. Vraag jezelf dus af: laat ik wel duidelijk zien waar ik voor sta? Zorg ik voor een optimale gebruikerservaring? Juist nu wordt het interessant om CRO toe te passen. Een website of webshop is immers nooit af!

Belangrijk is om eerst het basisprincipe duidelijk te hebben:

formule CRO

 

 

In principe is dit een simpele rekensom, waarbij het mooie aspect vooral is dat we twee delen van de formule goed kunnen beïnvloeden: namelijk de CPC en het conversiepercentage. De ‘spend’ is een flexibele factor, deze is namelijk veelal afhankelijk van de resultaten die we boeken. Wanneer de klanten tevreden zijn over de CPS of CPL, dan worden de budgetten verhoogd, met als gevolg dat de spend dus zal toenemen.

AdWords CPC verlagen? Hoe dan?

CPC’s kunnen wij als AdWords specialisten laten dalen door middel van actief bidmanagement, door het verbeteren van de structuur, het uitsluiten van irrelevante termen en het schrijven van goede advertenties met hoge advertentierelevantie.

Kan mijn conversieratio (nog) hoger?

Het conversieratio kunnen we toe laten nemen door CRO. CRO, ook wel ‘Conversion Rate Optimization’, bestaat uit verschillende fases:

Huidige situatie analyseren

Hierbij zal er voornamelijk gekeken worden naar data uit Google Analytics. Dit betreft de data die al beschikbaar is. Aan de hand van deze data kunnen we problemen achterhalen. In deze fase worden verschillende rapporten gebruikt en worden alle pagina’s van de website/webshop geanalyseerd. Bij deze analyse zullen de eerste problemen boven water komen.

Data verzamelen

Op basis van de eerste analyse zullen we met diverse tools dieper ingaan op de eerder geconstateerde problemen. De pagina’s zullen worden geanalyseerd door middel van recordings, heatmaps en surveys. Aan de hand van deze data zullen er nieuwe verbeterpunten duidelijk worden.

Probeer je daarnaast ook te verplaatsen in de zoeker. Die kent namelijk de ‘ins en outs’ van jouw producten nog niet. Als ondernemer staar je je vaak blind op je eigen website. Soms is het slim om bijvoorbeeld tien willekeurige mensen naar de website te laten kijken en een doel mee te geven. Zo kun je analyseren waar eventuele pijnpunten zitten.  

Testen

Nu is het tijd om te testen! Aan de hand van de verzamelde data zullen er diverse elementen getest worden. Door middel van tools zullen er A/B testen of Multivariatie-testen gedraaid worden. Deze testen en experimenten zullen inzicht geven in conversie-verhogende aanpassingen.

Aanbevelingen

Dankzij bovenstaande stappen kunnen we nu aanbevelingen schrijven die voor de klant erg waardevol zijn. Deze aanbevelingen kunnen grote aanpassingen, maar ook kleine nuances zijn. Natuurlijk wordt alles onderbouwd door de verzamelde data!

De conclusie: combineren!

Conversies laten stijgen en de kosten per conversie laten dalen dankzij een toename van het conversieratio: dat is de optimale situatie voor de klant, maar ook de optimale werkwijze voor een bureau zoals dat van ons.

AdWords specialisten hebben kennis van de online markt, bezoekers en ervaring met diverse websites in verschillende branches. Die kennis is erg waardevol. Deze kennis hebben wij gecombineerd met CRO-tools en designers. Op deze manier kan Happy Idiots het maximale resultaat voor de klanten behalen!

Zou je graag het maximale rendement uit je website, webshop of campagnes willen halen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon