Afbeeldingen optimaliseren & ranken: hoe doe je dat?

1 juni 2017

Bezig met het optimaliseren van een website? Vaak ligt de focus dan vooral op tekstuele content. Men houdt zich voornamelijk bezig met voldoende tekstuele content op basis van zoekwoorden, voorzien van de juiste html-tags en interne links. Maar heb jij een website of webshop met producten of diensten waarbij het visuele aspect belangrijk is? Dan is het van belang dat je ook voldoende aandacht besteedt aan de afbeeldingen. In de zoekresultaten is er een speciaal tabblad om afbeeldingen te bekijken, maar steeds vaker zijn er ook afbeeldingen terug te vinden in de organische zoekresultaten in een zogenoemd ‘afbeeldingen blok’. Hoe je jouw afbeeldingen kunt optimaliseren zodat dit ten goede komt aan je vindbaarheid, lees je in deze blogpost.

Afbeeldingen zeggen meer dan woorden

Afbeeldingen zeggen meer dan woorden. Het menselijk brein is visueel ingesteld en volgens deze infographic nemen we visuele informatie 600.000 keer sneller op dan tekstuele. De juiste afbeeldingen werken dan ook goed als aanvulling op tekstuele content. Dit geldt zeker in het geval van productafbeeldingen in een webshop. Bevat deze geen duidelijke afbeeldingen? Dan zal het aantal conversies beduidend minder zijn dan wanneer er wél duidelijke afbeeldingen staan. Ga maar eens bij jezelf na: schaf jij online iets aan als de productafbeelding er niet goed uitziet? Des te meer een reden om er altijd voor te zorgen dat je afbeeldingen geoptimaliseerd zijn. En als SEO-specialist wil je natuurlijk het liefst dat óók de afbeeldingen goed gaan ranken en vertoond worden in de zoekresultaten.

Pas de bestandnaam aan

De bestandnaam geeft aan waar de ‘inhoud’ van de afbeelding over gaat. Het beste kun je dan ook altijd de bestandsnaam aanpassen naar het onderwerp van de afbeelding en niet zomaar een IMG_12345.jpg uploaden. Google heeft dan namelijk geen idee wat voor afbeelding jij hebt geüpload. Heb je bijvoorbeeld een foto gemaakt van het unieke staaltje architectuur ‘de Blob’ in Eindhoven (waar tevens onze andere Happy-bedrijven in gevestigd zijn)? Hernoem deze afbeelding dan als ‘De Blob Eindhoven.jpg’ en upload de afbeelding hierna pas in de back-end van je website.

Blob Eindhoven

Geef een titel tag mee

Naast het aanpassen van de bestandsnaam kun je ervoor kiezen om de afbeelding ook een titel tag mee te geven. De titel wordt weergegeven wanneer een bezoeker met zijn of haar muis op de afbeelding gaat staan.

Voeg de alt-tag toe

De alt-tag is SEO-technisch het meest belangrijke element voor het optimaliseren van een afbeelding. Google kan namelijk wel tekst ‘lezen’, maar niet zien wat voor afbeeldingen er op een website staan. Door middel van het toevoegen van een alt-tag kun je aan Google aangeven wat de inhoud van de afbeelding is. De alt-tag van de afbeelding moet (deels) overeenkomen met de zoekterm waarop je je wil richten.

Comprimeer je afbeeldingen

Eén van de belangrijkste factoren is snelheid. Niemand zit namelijk te wachten op een trage website waarbij afbeeldingen tergend langzaam worden geladen. Daarom is het erg belangrijk om de grootte van de afbeeldingen in de gaten te houden. Je kunt ze gemakkelijk verkleinen met bijvoorbeeld Photoshop. Ook is het mogelijk om eenvoudig het aantal KB’s te verkleinen met behulp van een plug-in. Gebruik je WordPress? Dan kun je wellicht WP Smush eens uitproberen.

Relevantie

Daarnaast is het belangrijk dat de tekstuele content op de pagina waar de afbeelding zich bevindt, nauw verwant is met de afbeelding zelf. Dit is eigenlijk heel logisch gezien je niet snel een irrelevante afbeelding zult plaatsen die niet past bij de tekstuele content.

Autoriteit

Autoriteit speelt ook een rol. Hoe sterker het domein is waar de afbeelding op staat, hoe meer dit kan bijdragen aan het sneller ranken van een afbeelding. Vergeet linkbuilding daarom niet! Mijn collega Adriënne gaf hier eerder al tips om creatief te linkbuilden.

Syndicaten

Misschien een moeilijke term maar hiermee wordt bedoeld dat het goed is om de afbeelding op meerdere platforms te publiceren. Denk bijvoorbeeld aan Google Plus of Pinterest (link vanaf hier dan wel terug naar de originele afbeelding op jouw website!).

Embedden

Een laatste truc is het plaatsen van de afbeelding op verschillende gastblogs. Hierbij is het wel van belang dat je de afbeelding embed. Embedden – ook wel insluiten genoemd – is een techniek waarmee de afbeelding blijft staan op de originele bron maar deze wel wordt vertoond – in dit geval – op het gastblog. Je laat in dit geval dus een stukje van je eigen website zien op een andere website.

Nog een leuke casestudy

Een levend bewijs dat je met een afbeelding daadwerkelijk kunt ranken bewijst Dino Gomez in een hilarische blogpost op diggitymarketing.com. Hij heeft namelijk met succes een foto van zichzelf weten te ranken op ‘best looking guy in San Diego’: hij werd vertoond in de eerste twee afbeeldingsresultaten!

best looking guy in San Diego

Afhankelijk van meerdere factoren, kun je dus ranken met een afbeelding op jouw website. Wij gaan het zeker testen! Jij ook? En heb je daar nou hulp bij nodig, neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag.

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon