Affiliate marketing: mogelijkheden van de Opportunity Marketplace

17 juli 2015

Je affiliate programma is ingericht, de voorwaarden en commissies zijn bekend en de publishers melden zich aan op je campagne. Ze kunnen het promotiemateriaal dat je beschikbaar hebt gesteld uit het affiliate dashboard halen en beginnen met de promotie van je website. De eerste transacties komen binnen, top! Maar, wat nu?

Door de bomen het bos…Affiliate marketing

Wanneer je in het publisher overzicht van je affiliate netwerk gaat kijken kom je een hele hoop potentiële publishers voor jouw programma tegen. Vanuit hier kun je vervolgens zelf interessante partijen uitnodigen voor je programma, maar je zult ook regelmatig aanmeldingen vanuit publishers krijgen. Je kent je website, je weet wie je doelgroep is en je bent vast zelf in staat om te beoordelen of de publisher van voldoende kwaliteit is voor de promotie van je website of webshop. Er zijn veel publishers die zich aanmelden, waarbij iedere keer beoordeeld moet worden of deze van de juiste kwaliteit is. Daarnaast kun je ook zelf op zoek naar potentiële publishers, die je rechtstreeks aan kunt schrijven voor aansluiting. Op zich geen lastige klus, maar zeer zeker wel een tijdrovende!

Zoals in mijn vorige blogpost is aangegeven, is persoonlijk contact met je publishers van grote waarde bij het succesvol maken van je affiliate campagne. Niet alleen om een binding te krijgen met je publishers, maar zeker ook om de verschillende advertentiemogelijkheden van de publishers door te spreken. De promotie bestaat allang niet meer uit enkel het plaatsen van een banner, tekstlink of de productfeed. Tegenwoordig zijn er veel advertentiemogelijkheden en iedere publisher biedt weer andere mogelijkheden aan. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van een blogpost, een social mediapost op een bepaald medium, een nieuwsbriefplaatsing of een homepage-takeover.

Door de vele publishers en de verschillende advertentiemogelijkheden, kan het voorkomen dat je op een bepaald moment door de bomen het bos even niet meer ziet. Zeker wanneer je op zoek bent naar een bepaalde promotie-uiting. Daarnaast nemen publishers de advertentiemogelijkheden op hun website, vaak ook niet op in hun profiel binnen het affiliate netwerk. Veelal is de beschrijving helaas erg vaag of kort.

Opportunity Marketplace

Daarom wil ik je via deze blogpost kennis laten maken met een nieuwe tool die Affiliate Window in maart dit jaar heeft geïntroduceerd: de Opportunity Marketplace.[1] Deze tool geeft een overzicht van alle advertentiemogelijkheden van de publishers, met daarbij aangegeven voor welke datum/periode de promotie geldt en de kosten die dit met zich meebrengt.

Affiliate blog

Afbeelding: overzicht van de opportunity marketplace in Affiliate Window

Voor de publisher geeft dit de mogelijkheid om kenbaar te maken wat voor advertentiemogelijkheden er mogelijk zijn op hun website. Voor adverteerders is er op deze manier een platform gecreëerd waarbij men eenvoudig advertentiemogelijkheden van publishers kan bekijken, zonder vast te houden aan de ‘traditionele’ mogelijkheden als de banners en de tekstlinks.

Segmenteren en selecteren

Nu hoor ik je denken, ik heb een website in damesmode en nu moet ik alsnog door al die bomen de juiste publishers en de geschikte advertentiemogelijkheden vinden. Speciaal hiervoor heeft Affiliate Window echter een aantal segmentatiemogelijkheden toegevoegd:

  • Zo kun je allereerst selecteren op publishers die wel of niet zijn aangemeld op je programma. Hierbij kun je dus ook mogelijkheden ontdekken bij nieuwe publishers, die je misschien anders nooit had gevonden of aangesloten op je programma.
  • Ook kun je op soort promotie segmenteren. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwsbrief plaatsing, dan kun je hier de resultaten op filteren.
  • Het afrekenmodel die de publisher voor de promotie-uiting hanteert. Waar het normaal gesproken een afrekenmodel op basis van CPS (cost-per-sale) is, kan de publisher voor sommige uitingen ook kiezen voor een fixed price.
  • Promotie in een bepaalde regio kan voor de adverteerder gewenst zijn. Daarom kun je in de marketplace een selectie maken tussen Groot-Brittannië, Ierland, de Verenigde Staten en Canada. Houd hierbij wel rekening met het feit dat je met affiliate marketing moeilijk kunt sturen op verkeer uit een specifieke regio. Helemaal wanneer het gaat om Engelstalige websites, waarbij het makkelijk kan voorkomen dat een Amerikaanse een blog uit het Groot-Brittannië bezoekt.
  • Je branche selecteren. Ben je actief in de retail/fashion, dan hebben promotionele uitingen bij publishers in de telecomservice weinig toegevoegde waarde. Echter blijft de segmentatie bij Finance, Retail/Shopping, Telecom en Travel. Hier had naar mijn mening een ietwat specifiekere selectiemogelijkheid in mogen zitten.

Tot slot biedt de tool ook de mogelijkheid om te zoeken op een bepaald keyword, de publisher naam of de publisher ID.

In de praktijk

Uiteraard heb ik onderzocht of de reden van het ontstaan van deze tool, in de praktijk ook tot zijn recht komt. Hierbij zijn twee perspectieven belangrijk: die van de publisher en die van de adverteerder.

Vanuit publisher perspectief

De tool geeft de publisher de mogelijkheid om kenbaar te maken welke promotionele uitingen er via zijn of haar website beschikbaar zijn. Ideaal ook voor de kleinere publishers, die hierin zichzelf makkelijk kunnen laten zien naast de grote publishers. En ja, de tool werkt ook vrij eenvoudig. Echter blijf je wel één in een dozijn gezien de grote database waaruit een selectie gedaan kan worden, met publishers die vaak dezelfde advertentiemogelijkheden hebben.

Vanuit adverteerder perspectief

En dan de adverteerder, de kant van de affiliate wereld die mij beter bekend is. Te beginnen met de segmentatiemogelijkheden. Je kunt vrij eenvoudig op zoek naar de mogelijkheden die jij zoekt, binnen het afzetgebied waarin je website actief is. Zoals ik al eerder aangaf is de segmentatie in de branche wat minimaal, maar dit is snel te tackelen door de zoekfunctie. Daarnaast zie je in het overzicht een vrij uitgebreide beschrijving, inclusief kosten, van de promotie. Hierdoor kun je al voordat je contact legt bepalen of het een interessante kans is.

Vergeet alleen niet dat dit een mogelijkheid is om in een overzicht te zien welke publisher welke mogelijkheden bieden. De communicatie met je publisher blijft nog steeds erg belangrijk, wil je je campagne tot een succes maken. Ik ben van mening dat deze tool dan ook gezien moet worden als een handvat om eenvoudig met de publishers in gesprek te komen, waarbij je bij voorbaat al de mogelijkheden weet. Dit vereenvoudigt het gesprek, want uiteindelijk tijd-technisch voordelen biedt bij de optimalisatie van je campagne.

Wil je meer weten over deze tool of heb je er zelf al ervaringen mee? Laat hieronder dan een reactie achter! Benieuwd naar andere ontwikkelingen binnen affiliate marketing? Neem dan gerust contact met ons op!

[1] http://blog.affiliatewindow.com/affiliate-window-launches-opportunity-marketplace/

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon