zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Amazon SEO:
Wat is het en hoe werkt het?

Terug naar alle blogberichten

Daag ons uit!

Benieuwd wat we voor jouw online resultaten kunnen doen?

Daag ons uit!
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Wat is het en hoe werkt het?

Wanneer je de website(s) van Amazon bezoekt heb je maar één doel: een specifiek product kopen. De grote vraag is echter bij welke aanbieder hij of zij deze aankoop gaat doen. Door middel van Amazon SEO is het mogelijk om beter vindbaar te worden in de zoekresultaten van Amazon en haar A9-algoritme te kraken. Zo zorg je dus dat de bezoeker zijn of haar product bij jou koopt! Hoe je beter vindbaar wordt in de zoekresultaten van Amazon? Dat vertellen we je graag in dit blog.

Begrijp hoe Amazon Search werkt

Amazon beschikt net als Google en Bing over een eigen algoritme, het A9-algoritme. Dit algoritme vergelijkt talloze factoren en bepaalt welke aanbieder bovenaan rankt met zijn of haar product(en). De enorme database van Amazon bevat miljoenen producten die worden aangeboden door een groot aantal aanbieders. Toch is het mogelijk om Amazon’s A9-algoritme te beïnvloeden en jouw producten hoger in haar zoekresultaten te krijgen. We leggen het je uit.

Om aan de slag te gaan met Amazon SEO is het van belang eerst de basis te kennen. We vertellen je stap voor stap waar je rekening mee moet houden:

1.      Amazon’s zoekresultatenoverzicht

Amazon heeft 2 verschillende manieren om producten te tonen op een zoekresultatenoverzicht, namelijk:

  • Gallery view (24-45 producten)
  • List view (15-16 producten)

2. Gesponsorde producten

Net als in Google en in Bing is het in Amazon ook mogelijk om je producten te sponsoren door middel van advertenties. Amazon heeft hier speciale ruimtes voor gereserveerd per pagina. Op ieder type pagina is een gesponsord product op een andere manier verwerkt. Soms zie je deze gesponsorde producten gecombineerd met de organische resultaten.

3. Het gebruik van filters

Binnen de zoekresultaten van Amazon is het mogelijk om te filteren, precies zoals je dat bij webwinkels ook kunt doen. Om te zorgen dat je product ook na het gebruik van een filter zichtbaar is, is het noodzakelijk deze informatie te voorzien bij de product listing in het Seller Central.

Het Seller Central biedt de mogelijkheid om talloze velden in te vullen zoals kleur, maat, merk etc. Al deze informatie wordt door Amazon gebruikt om de relevantie van je product te bepalen met een zoekactie en gekoppelde filters aan een categorie.

Bijvoorbeeld: wanneer iemand op zoek is naar een bruine tas is het noodzakelijk dat je de bruine tas die je graag wilt verkopen voorziet van de kleur bruin in de product listing in het Seller Central. Al deze attributen gebruikt Amazon’s A9 algoritme om de relevantie van een product te bepalen.

Vul je deze attributen niet in, dan zal Amazon je product niet tonen bij het gebruik van deze filters. Ook gaat dit ten koste van je verkoopresultaten, omdat je producten niet gevonden kunnen worden door de bezoeker.

De connectie tussen zoekwoord en URL

Bij de bepaling voor de ranking van je product hecht Amazon ontzettend veel waarde aan de URL van het product. Er zijn drie parameters die je absoluut niet mag vergeten toe te voegen aan de URL van je product, namelijk:

  • Zoekwoord: het primaire zoekwoord waar het product op gevonden dient te worden dient ook in de URL te staan. Dit zoekwoord gebruikt Amazon voor de bepaling van de relevantie van je product.
  • Node ID: iedere categorie binnen Amazon beschikt over een ID. De Node parameter voeg je toe in de URL om Amazon te laten begrijpen in welke categorie je product geplaatst dient te worden. De Node ID kan je vinden in de URL van de categorie. Voor de categorie stofzuigers is dit bijvoorbeeld “125698031”.
  • Brandtextebin: deze parameter helpt Amazon te begrijpen van welk merk het product is. Dit kan erg handig zijn bij merk gerelateerde zoekacties zoals “stofzuiger van Miele”. Ook bij vergelijkingen tussen producten binnen dezelfde categorie is deze parameter ontzettend handig.

Leer meer over de zoekmachine van Amazon?

Het “Amazon Sales Rank” is een erg sales gericht ranking systeem. Dit betekent dat producten die vaak verkocht worden hoger ranken dan producten die minder vaak verkocht worden. Toch is het mogelijk om hoger te ranken in Amazon zonder een enkel product te hebben verkocht. Dit kan middels Amazon SEO.

De volgende 3 punten zijn erg belangrijk te onthouden voor iedere Amazon-verkoper:

  • Net als Google is Amazon een zoekmachine. Dit wil zeggen dat er behoefte aan SEO is.
  • Potentiële kopers zijn op zoek naar jouw product(en). Deze kopers zullen eerst door talloze producten scrollen om uiteindelijk bij jouw product uit te komen. Hier komt Amazon SEO bij kijken. Met de juiste Amazon SEO-strategieën kan je zorgen voor een hogere relevantie, ranking en uiteindelijk sales.
  • Terwijl je dit leest is je concurrent al bezig met Amazon SEO. Wacht dus niet langer en ga direct aan de slag met je zoekmachineoptimalisatie voor Amazon.

Iedere Amazon-verkoper weet dat het noodzakelijk is om zo hoog mogelijk te ranken met zijn of haar producten. Veel bezoekers kijken niet eens verder dan de top-3 resultaten, laat staan pagina 2 en verder. Dit benadrukt nogmaals het belang van Amazon SEO.

Hoe werkt Amazon’s A9 algoritme?

Het A9 algoritme van Amazon toont de resultaten van een opgegeven zoekactie in de zoekbalk van Amazon. Deze resultaten worden bepaald door zoekwoorden en zoekwoordcombinaties die door gebruikers worden ingevoerd. De resultaten die worden getoond worden gevoed door verkopers, kopers en voorkeuren van bezoekers. Daarnaast zijn er nog een aantal factoren erg belangrijk om binnen het A9 algoritme beter opgepikt te worden.

Het algoritme bepaalt welke producten er getoond worden aan de potentiële kopers. Enkele factoren die de hoogte van ranking bepalen zijn:

  • Relevantie van het product door zoekwoorden of zoekwoordcombinaties
  • Voorgaande voorkeuren en gedrag van bezoekers
  • Het aantal voorgaande verkopen van een specifiek product

Het is echter wel mogelijk om te ranken met je product zonder ooit een verkoop te hebben gedaan. Er zijn namelijk factoren die het A9 algoritme beïnvloeden. Welke dit zijn lees je hieronder.

Welke factoren hebben invloed op het A9 algoritme en rankings in Amazon?

Als we praten over de factoren die invloed hebben op het A9 algoritme kunnen we deze het beste opsplitsen in 2 groepen:

1.Direct

  • Prijs: Een groot prijsverschil met je concurrentie kan een negatief effect hebben op je ranking.
  • Voorraadbeheer: Producten die niet op voorraad zijn worden mogelijk lager geplaatst in de ranking. Het is zelfs mogelijk dat het product helemaal niet meer rankt.
  • Contentrelevantie: zorg altijd voor een relevante titel en beschrijving. Deze hebben enorm veel invloed op je ranking.

2. Indirect

  • Verkoop: hoe meer je verkoopt, des te hoger de kansen op een verbeterde ranking zijn.

Wat moet je weten over Amazon SEO?

Om producten beter vindbaar te maken is het belangrijk te begrijpen welke mogelijkheden er zijn en hoe je deze het beste kunt benutten. We hebben het al gehad over de zoekwoorden en URL’s.  Nu gaan we uitleggen hoe je producten kunt optimaliseren.

Voor Amazon is het erg belangrijk om rekening te houden met de zoekmachine zelf en de gebruikers. We kunnen het optimaliseren dan ook opsplitsen in 2 categorieën:

  • Gewenst
  • Noodzakelijk

Welke factoren vallen onder de gewenste categorie?

De factoren in deze categorie zijn vooral gericht op de gebruiker en de gebruikservaring. De informatie die hier gedeeld wordt is voornamelijk on-page. Deze factoren zijn:

  • Scherpe productafbeeldingen
  • Geoptimaliseerde producttitels
  • Concurrerende prijzen
  • Goede reviews en beoordelingen
  • Duidelijke productbeschrijving met het gebruik van bullet points
  • Attractieve producttitels voor een hoge CTR
  • Overtuigende content waarom jouw product beter is dan die van concurrenten

Welke factoren vallen onder de noodzakelijke categorie?

Om een product überhaupt indexeerbaar te maken voor de zoekmachine van Amazon zijn er een aantal factoren die noodzakelijk zijn. Deze factoren zijn dus niet direct voor de bezoeker, maar enkel voor de zoekmachine. Deze factoren zijn:

  • Fulfillment methode
  • Prijs
  • Voorraad
  • Verzendkosten
  • Amazon zoekwoordenonderzoek

10 stappen voor een verbeterde productranking op Amazon

Deze 10 stappen helpen je op weg om een betere ranking te creëren voor je producten op Amazon.

1.      Amazon producttitel

De belangrijkste factor om je rankings een boost te geven is middels een producttitel. Deze dient alle relevante informatie te bevatten die er in past. Gebruik hier altijd de productnaam eerst!

Een producttitel dient volgens Amazon te beschikken over de volgende informatie:

  • Merk
  • Productnaam
  • Materiaal
  • Aantal (waar mogelijk)
  • Kleur

Let op:

Het is toegestaan om maximaal 100 karakters te gebruiken voor de producttitel. Dit wil niet zeggen dat je de titel vol kunt stoppen met zoekwoorden. Zorg altijd voor een heldere en nette vormgeving van de producttitel.

2.      Zoekwoordenonderzoek voor zoekwoorden per product

Om producten te kunnen verkopen is het noodzakelijk om te weten waar de bezoekers op zoeken. Een zoekwoordenonderzoek naar de meest gezochte zoekwoorden is daarom noodzakelijk.

Een dergelijk onderzoek is eenvoudig uit te voeren door te kijken naar de bestverkochte producten. Ga uit van de beste 4 of 5 verkochte producten en de producten met de meeste reviews en analyseer welke zoekwoorden deze pagina’s gebruiken. Lees door de lijst en zoek voor de meest relevantie zoekwoorden die passen bij jouw product(en). Om tijd te besparen kan je gebruikmaken van deze gratis Amazon zoekwoordenonderzoek tool.

3.      Productprijs

Prijzen zijn erg belangrijk voor de ranking binnen Amazon. Zorg dat je producten altijd concurreren of voordeliger zijn dan de prijzen van vergelijkbare producten. Een te groot prijsverschil zal zorgen voor een lagere ranking van je producten.

De productprijs is één van de belangrijkste rankingfactoren van Amazon. Probeer hier je producten dus altijd zo scherp mogelijk te prijzen.

4.      Amazon productfoto’s

Zorg altijd voor heldere en HD foto’s voor je producten. Het gezegde ‘een foto zegt meer dan duizend woorden’ is hier dan ook van toepassing. Je scherpe en aantrekkelijke productfoto zorgt voor een hogere CTR en grotere verkoopkans. De productfoto heeft niet direct invloed op je Amazon SEO, maar de CTR en verkopen uiteindelijk wel.

Amazon raadt het gebruik van grotere foto’s aan. Het is mogelijk om gebruik te maken van de “zoomfunctie” binnen Amazon en daarom is het zaak afbeeldingen te gebruiken van minimaal 1000 pixels in hoogte of breedte.

5.      Amazon productbeschrijvingen

Gebruik naast bullet points en een heldere producttitel ook een uitgebreide productbeschrijving. Het is niet zo’n sterke rankingfactor dan de andere 2 genoemde factoren, maar deze omschrijving is erg belangrijk voor je bezoeker. Met een uitgebreide productomschrijving die alle informatie bevat waar een bezoeker naar op zoek is, kan je zorgen voor een hoger conversieratio, meer reviews en uiteindelijk een hogere ranking.

6.      Product features in bullet points

Bullet points doen het altijd goed wanneer deze duidelijk zijn geformuleerd. Binnen Amazon zijn dit ook nog eens invloedrijke rankingfactoren. Het A9 algoritme crawlt (leest) liever duidelijke bullet points met zoekwoorden dan lappen tekst. Bullet points zijn nu eenmaal gemakkelijker te lezen, meer georganiseerd en zien er beter uit dan een grote lap tekst op één klein deel van de pagina.

Bullet points mogen langer zijn dan de producttitel, zijn bedoeld om bezoekers te voorzien van gewenste informatie en kunnen gebruikt worden om bezoekers te overtuigen je product te kopen.

7.      Beschikbaarheid product

Een product mag eigenlijk nooit ‘out of stock’ zijn. Dit heeft namelijk een negatieve invloed op je ranking binnen Amazon. Je kan binnen de Fulfillment Method en Amazon FBA gebruikmaken van notificaties wanneer een product een bepaalde hoeveelheid voorraad heeft bereikt. Deze notificaties kun je dan gebruiken om nieuwe voorraad aan te schaffen. Zo voorkom je een ‘out of stock’-status.

Verkoop je een product op meerdere platforms, zorg dan voor een multichannel synchronisatie om je voorraadbeheer in één overzicht bij te houden.

8.      Backend zoekwoorden

Binnen de Amazon Sellers Centre is het mogelijk om zoekwoorden aan te geven die niet direct verwerkt zijn in de producttitel of beschrijving. Deze functie kan een erg positief effect hebben op je rankings. Je kan dit toepassen wanneer:

  • Zoekwoorden niet meer passen in de titel of beschrijving
  • Verkeerde spellingen van zoekwoorden worden gebruikt
  • Vertaling van zoekwoorden in een meertalig land
  • Overige synoniemen waar bezoekers mogelijk op zoeken

Je hoeft een zoekwoord niet meerdere keren te gebruiken in een productlisting. Dit heeft geen effect op de ranking.

9.      Productreviews

Een hele belangrijke factor voor Amazon SEO zijn productreviews. Hoe beter de reviews en hoger de aantallen zijn, des te beter het product zal ranken in de zoekresultaten van Amazon. Net als binnen de zoekresultaten van Google helpen de gele sterren mee voor een hogere CTR (click-through rate). De productwaarde binnen de resultaten van Amazon wordt deels bepaald door deze reviews.

10.  Gebruik FBA (Fulfillment by Amazon) voor je product

Voor een Professional Seller Account betaal je $39,99 per maand. Dit lijkt een hoog bedrag, maar is het dubbel en dwars waard. Je wordt namelijk vrijgesteld van een betaling van $1,- fee per product, welke je dient te betalen voor een Individual Seller Account.

Met FBA kan een Professional Seller niet alleen sneller vindbaar worden in Amazon’s zoekmachineresultaten, maar maakt het ook kans op een Buy Box!

Wat is de Buy Box? Bekijk de video.

Meer weten over Amazon SEO?

Wil je graag meer weten over Amazon SEO of hier zelf gebruik van maken? Geef ons een belletje!

Blog

Relevant blog posts

Hoe optimaliseer je je SEO-teksten?

22 augustus 2019

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.