Meet the family: Amsterhoven influencer marketing agency

6 juli 2018

Het begrip ‘influencer marketing’ is niet nieuw. Ook in het Mad Men-tijdperk werd menig Hollywood-bewoner, dokter of andere expert ingezet om producten aan te prijzen. Maar nu stapt een ander type superster op het podium. Dichter bij de doelgroep, mét eigen kanalen en een manier om een groot publiek te bereiken. Al dan niet per ongeluk ontstaan en dat gaat verder dan knappe dames die de laatste modetrends laten zien. Merken en mensen helpen elkaar groeien om er allebei beter van te worden.

Amsterhoven influencer marketing agency

Meet Marlin, strateeg bij Amsterhoven. De nieuwste telg in de Happy Horizon family. Het bureau voor resultaatgedreven influencer marketingcampagnes door influencers, creatieve hearts en tech thinkers met elkaar te verbinden. Als ex Happy Idiot heeft ze geleerd om met data, learnings en trends campagnes te sturen. Om zich later te verdiepen in de creatieve, onderbuikgevoelige kant van ons vak bij Happy Cactus. In haar rol bij Amsterhoven brengt ze die twee werelden bij elkaar. Om haar beter te leren kennen, interviewde ik haar voor de nieuwste Happy Reads.

Hé Marlin, vertel eens: wat is een influencer nou eigenlijk?

“Een influencer is iemand die supergoed is in content maken voor een specifieke doelgroep, die hij of zij aantrekt vanuit een talent of autoriteit op een bepaald gebied. Voor marketingprofessionals zijn influencers interessant, omdat zij een gedragsverandering in gang kunnen zetten en impact maken op anderen. De kracht van persoonlijke aanbeveling. Samengevat: een influencer heeft een grote passie voor een specifiek vakgebied – of dat nu een tattoo artist, designer, gamer of iemand die graag reist is – en deelt dat graag om anderen daarmee te inspireren.”

Is het delen vanuit passie ook de kracht van influencer marketing?

“De meeste influencers zijn begonnen vanuit een enorme passie voor een specifiek gebied, in plaats van om er geld mee te verdienen. Daarom werkt het ook zo goed. Zo zie je bijvoorbeeld dat influencers in de fitness lifestyle zijn begonnen met een Instagram om zichzelf te motiveren naar de gym te gaan en dat te delen met hun vrienden als stok achter de deur. Uiteindelijk is hun profiel uitgegroeid tot een grote inspiratie- en motivatiebron voor anderen. Alhoewel je nu ziet dat influencer zijn door de nieuwe generatie wordt gezien als een serieuze carrière. Vroeger dacht je aan een carrière als advocaat of dierenarts, nu zijn er kinderen die YouTuber als droombaan zien.”

Amsterhoven influencer marketing agency

Waarom is Amsterhoven opgericht?

“Wij zijn als Happy Horizon groep altijd opzoek naar mogelijkheden om te innoveren. Enerzijds om mee te bewegen met de markt. Nieuwe technologieën die oppoppen, de social-mediagiganten die een groot aandeel hebben in de mediamix en de consument die steeds kritischer wordt. De consument van nu is minder gevoelig voor de directe communicatie vanuit bedrijven, maar steeds meer gehecht aan de persoonlijke meningen van mensen. Die mensen bewegen zich op social media en staan in contact met anderen die belangrijk voor ze zijn. Omdat we die stromingen zagen en er aan klantzijde meer vraag kwam naar een andere manier van doelgroepen bereiken, hebben we de keuze gemaakt ons verder te specialiseren in people-powered marketing en dit onder te brengen onder één vlag. Met influencer marketing laten we doelgroepen kennis maken met een merk en creëren en behouden we fans. Amsterhoven heeft vooral invloed op de awareness- en loyalty-fase, terwijl Happy Idiots onze campagnes in de Consideration- en Action-fase ontzettend kan versterken. En andersom.”

Amsterhoven is een halfjaar geleden in het leven geroepen. Hoe hebben de afgelopen maanden er voor jullie uitgezien?

“We zijn inderdaad in januari van dit jaar gestart. Op dit moment bouwen we de eerste testcases op voor klanten uit verschillende industrieën en rollen we de campagnes uit. De learnings die we daaruit halen passen we vervolgens weer toe op andere klanten. Veel koffie drinken en vertellen wat er allemaal mogelijk is in influencerland dus. Want niet alle marketingmanagers zijn bekend met de mogelijkheden van dit type marketing. Zij zijn dus erg gebaat bij een presentatie of workshop om erachter te komen wat er allemaal mogelijk is met influencer marketing. Om daarna een doorvertaling te maken naar wat het voor hun organisatie kan betekenen. En dat begint nu de eerste vruchten af te werpen.”

Wat begrijpen mensen vaak niet aan jouw werk?

“Influencer marketing gaat verder dan influencers de opdracht geven iets te vertellen over jouw merk of product. Het gaat niet zozeer om het product in het zicht te brengen, maar meedenken over welk gedrag we graag veranderd zouden zien en hoe we dat samen door storytelling kunnen realiseren. Eerst het zaadje planten en de behoefte creëren naar een product of dienst. Ik merk dat ik daar als marketingprofessional warm van word: samen met andere mensen die het talent hebben om een bepaalde doelgroep te bereiken mooie campagnes maken. Eigenlijk zijn influencers onze indirecte collega’s.”

Welke drempel kom je vaak tegen bij klanten?

“Sommige klanten vinden het lastig om in te schatten hoe influencer marketing bij kan dragen aan hun eigen marketingvraagstukken. Zij zijn bijvoorbeeld gewend aan tv, radio en display advertising om merkbekendheid te genereren. Terwijl het voor een lager budget veel relevanter kan. Op de kanalen van een influencer komen mensen de content actief ophalen. Als er een tv-reclame voorbijkomt die voor jou niet interessant is, heb je zo je telefoon gepakt. Dat is anders dan wanneer je zelf actief naar een YouTube-kanaal gaat omdat je die persoon en zijn of haar blik op de wereld tof vindt. Merkgerelateerde content neem je daardoor veel sneller aan.”

Is influencer marketing alleen een fashion en lifestyle ding? Of liggen er ook in andere branches kansen voor het oprapen?

“Je ziet inderdaad dat influencer marketing vooral geadopteerd is door de lifestyle- en fashionindustrie, omdat daar de eerste mensen met een groot bereik ontstonden. Maar inmiddels is de markt qua aanbod behoorlijk volwassen geworden door de opkomst van een groot aantal niches waarbinnen influencers zich profileren. Bijvoorbeeld programmeurs. Dan kun je opeens veel technischere producten koppelen aan zo’n doelgroep. Ik zie er juist uitdaging in om bedrijven die zich nog niet zo kunnen vinden in dit type marketing te inspireren om er anders naar te kijken. Op een creatieve en authentieke manier concepten bedenken. En dat is niet altijd makkelijk, maar juist des te leuker om mee aan de slag te gaan.”

Wat is het moeilijkste aspect van het ‘influencer wereldje’?

“Ondanks dat het al een aantal jaar upcoming is, staat dit type marketing nog in de kinderschoenen. Voor veel klanten is het nog niet duidelijk aan welke budgetten of mogelijkheden ze moeten denken. En loslaten is het ook: je geeft de influencer de vrijheid om zijn of haar eigen creatieve proces te volgen. Dat kan een flinke omschakeling zijn. Daarom maken wij de koppeling met data om te onderzoeken wat een persoon écht waard is en vanuit daar samenwerkingen te sluiten. Je ziet weleens dat een merk een samenwerking aangaat met een persoon met heel veel volgers, zonder goed na te gaan of het profiel van zijn/ haar volgers aansluit bij wat zij willen bereiken. Zo laten ze veel marketingbudget liggen. Daarom is het slim om samen te werken met een partij die inzicht heeft in zulke data. Zo haal je het maximale uit elke samenwerking en je budget.”

Is het altijd: hoe meer volgers, hoe beter?

“Nee, zeker niet! Het gewenste effect is afhankelijk van meerdere factoren. Past de influencer goed bij het merk? Bereiken ze de juiste doelgroep? Wordt er ge-engaged met hun content? Uiteindelijk wil je mensen in beweging brengen. Dat kan natuurlijk door een grote groep te bereiken, maar ook iets bij ze los te maken. Daarom kijken wij naar de combinatie bereik, authoriteit en relevantie om de potentiële impact in te schatten. Die variabelen meten we met onze big data software. Je hebt influencers met een enorme following, maar ook microinfluencers zijn interessant. Die beginnen al bij 10.000 volgers. Veel merken werken graag met dit ‘type’ influencer omdat ze dichterbij hun doelgroep staan en vaak in een niche actief zijn, waardoor je specifieker kunt targeten op de gewenste doelgroep. We zien de markt nu toebewegen naar nano-influencers vanaf 1.000 volgers. Dat maakt de samenwerking nog intensiever: je werkt met veel verschillende influencers samen om hetzelfde effect te creëren. Het is interessant dat je als merk die verschillende strategieën kan volgen, afhankelijk van je doelen en budgetten.”

Bloggen of vloggen?

“Dat is afhankelijk van de doelstellingen van je campagne. Waar is jouw consument gevoelig voor? Waar is hij of zij te vinden? En welke boodschap wil je overbrengen? De uitwerking in een vlog of blog kan door het verschil in statisch of dynamisch te vertellen een heel ander effect hebben.”

Instagram of YouTube?

“Voor sommige campagnes is één foto niet genoeg om het verhaal te vertellen, dan is YouTube interessanter. Maar nog belangrijker is het om goed te bekijken op welke social media kanalen jouw doelgroep zich bevind.”

Welk advies zou jij een merk geven dat wil starten met influencer marketing?

“Eerst onderzoek je of influencer marketing aansluit bij de doelen die je wilt behalen. Welke doelgroep wil je bereiken? Welk gedrag wil je veranderen? Waarom ik juist zo geloof in dit type marketing is de kracht van persoonlijke aanbeveling. We leven in een tijd waarin consumenten niet lukraak aannemen wat merken vertellen, maar veel waarde hechten aan de meningen van mensen om hun heen. Consumenten praten met elkaar over merken. Je wilt in die conversaties terechtkomen. Ga daarom aan je merkwaarden bouwen. Merkvoorkeur creëren met een sterk verhaal. En dat stopt niet bij storytelling, het betekent ook ‘story doing’. Je wilt immers geloofwaardig zijn. Maak content die confronteert, inspireert, mensen iets leert of waarvan ze een glimlach op hun gezicht krijgen.”

Neem ons eens mee: wat staat er de komende tijd met Amsterhoven op de planning?

“Op dit moment zijn we hard aan het werk om de eerste campagnes tot een succes te brengen en nieuwe op te tuigen. We zijn bijvoorbeeld bezig met de ontwikkeling van een campagne over HIV. Dat zijn mooie thema’s, dat gaat niet zozeer om het commerciële belang, maar helpt maatschappelijke issues uit de wereld halen. Maar we wachten tot de campagneperiode afgelopen is voordat we iets over resultaten kunnen zeggen. Ook nemen we de vraagstukken en uitdagingen van onze klanten onder de loep en inspireren we ze over influencer marketing. Dus zelf veel influencen naar onze klanten toe eigenlijk,” grapt Marlin tot slot.

Benieuwd wat Amsterhoven voor jou kan betekenen? Neem contact met ons op en we stellen je graag aan Marlin voor!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon