Analytics – wat moet ik doen met KPI’s?

11 september 2018

In een eerder gepubliceerd artikel (Google Analytics voor beginners: hoe begin ik?) hebben we je op weg geholpen met een manier om dagelijks met digital analytics te kunnen werken. De volgende stap van het digital analyticsproces is het presenteren van je bevindingen aan de hand van (online) KPI’s.

Wat is een KPI?

KPI staat voor Key Performance Indicator. Dit zijn financiële en niet-financiële indicatoren, bedoeld om doelen te kwantificeren en om de strategische prestatie van een organisatie te weerspiegelen. KPI’s geven een richting aan waar de organisatie naartoe gaat. Ze worden vaak gepresenteerd met een doel, benchmark en tijdspad. Bijvoorbeeld: “gemiddelde omzet verhogen per klant van €25 naar €30 voor het einde van dit jaar”. In dit voorbeeld is “gemiddelde omzet per klant” de KPI. Een paar willekeurige online KPI’s: gemiddelde kosten per conversie, conversieratio per marketingkanaal, bouncepercentage van de homepage, etc.

Welke KPI kies ik?

Wat is nu een goede KPI voor jouw organisatie? Dat hangt af van de bedrijfsprocessen waar jij verantwoordelijk voor bent. De financieel directeur ziet waarschijnlijk graag andere KPI’s dan een manager van de klantenservice. Laatstgenoemde zal niet direct geïnteresseerd zijn in de gegenereerde omzet vanuit de website, maar wordt wel getriggerd door het gemiddeld aantal chatgesprekken per maand via de website. Stem dus je KPI’s af op eigenaren van de bedrijfsprocessen.

KPI’s zijn meestal geen losse getallen, maar juist ratio’s, gemiddelden of percentages. KPI’s zijn geen dashboards, maar zijn onderdeel van dashboards. Een goede KPI spoort aan tot actie; wanneer een KPI plotseling verandert en je voelt je daardoor niet geroepen om iemand een berichtje sturen of zelf te gaan zoeken naar de reden van de verandering, dan is het waarschijnlijk niet de juiste KPI voor jou.

Ben je werkzaam in een grotere organisatie met meerdere stakeholders? Organiseer dan een KPI-sessie waarin je flink doorvraagt per bedrijfsonderdeel tot je op de voor hen belangrijkste KPI’s uitkomt.

Hoe presenteer ik KPI’s?

Goede KPI’s laten een ontwikkeling over de tijd zien, gebruik kleuren en symbolen, stel drempelwaarden in en laat waarschuwingen zien. Zie onderstaand (relatief eenvoudige) presentatie in Excel-formaat uit ‘The Big Book of Key Performance Indicators’ van Eric T. Peterson:

Bij Happy Idiots maken we gebruik van Google Data Studio. Hierin worden diverse databronnen aan elkaar gekoppeld, zodat je op maat alle voor jou relevante KPI’s kunt opnemen. Ook hier is het overigens mogelijk om KPI targets op te nemen. Zie onderstaand voorbeelden van een Australisch agency Data Runs Deep:

Succes met het bepalen van jouw KPI’s! Wanneer je hulp nodig hebt met het inrichten van een Google Data Studio dashboard, neem dan gerust contact met ons op!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon