zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Begin 2021 goed door slim in te spelen op Q5

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Begin 2021 goed met de juiste inzet van Q5

Elk jaar is holiday season de tijd voor merken en bedrijven om te knallen, maar het begin van het nieuwe jaar brengt ook veel kansen met zich mee. Merken en bedrijven kunnen een (nieuwe) doelgroep bereiken die zich oriënteert en/of gaat shoppen onder het motto: ‘new year, new me’. 

Met het nieuwe jaar weer voor de deur helpen wij je graag om nog succesvoller te zijn in 2021 door goed in te spelen op Q5: dé periode waarin consumenten veel op zoek zijn naar inspiratie en voor zichzelf winkelen.

Wat is Q5? 

Q5 is de periode tussen eind december (26 december) en midden januari. Mensen komen terug van (thuis)vakantie en bedrijven schroeven hun budgetten terug. Direct na de dure decembermaand zullen consumenten zich voornemen om minder uit te gaan geven, toch? Echter blijven mensen (online) shoppen, maar dan met een andere mindset. Gekregen cadeaus in december zoals cadeaukaarten en geld branden nu in de zakken. Daarnaast winkelen consumenten nu met de gedachte ‘new year, new me’, wat kansen biedt voor verschillende bedrijven. Ook is de concurrentie in Q5 lager dan in Q4, net als de CPM’s.

CPM-data en -verwachtingen 

Als we kijken naar de CPM van zowel de holiday season en Q5, zien we dat de CPM midden november al begint te stijgen en weer begint te dalen eind december (wanneer de uiterlijke verzendperiode voor de feestdagen eindigt). Als bedrijf kun je dus in januari gebruikmaken van een veel lagere CPM, wat kansen biedt om het jaar goed te beginnen. 

CPM’s tijdens holiday season

Bron: Smartly.io

CPM’s tijdens Q5

Bron: Smartly.io

CPM’s over heel het jaar

Bron: Smartly.io

Voorbereidingen voor Q5

Begin daarom net als bij het holiday season op tijd met het plannen en voorbereiden van Q5. Hoe eerder je de markt betreedt met nieuwe initiatieven en een passende boodschap, hoe meer kans je maakt met je merk of bedrijf bij de consument.

Speel in op de veranderende mindset

Tijdens Q5 hebben consumenten andere mindsets en motivaties dan in Q4. Zo waren ze in Q4 aan het winkelen voor vrienden en familie, maar zal het begin van het jaar in het teken staan van persoonlijke groei en ambities. Goede voornemens voor het nieuwe jaar en de plannen voor 2021 zijn extra top of mind. Houd er bij het maken van je advertenties dus rekening mee dat consumenten beter zullen reageren op motiverende en inspirerende teksten over het bereiken van hun doelen. 

Naast de ‘new year, new me’-mindset, staan consumenten waarschijnlijk ook meer open voor nieuwe dingen (de ‘why not’-mindset). De motivatie en mindset zal misschien anders zijn in Q5 dan in Q4, maar kreten als ‘sale’, gratis verzending’ e.d. zullen belangrijk blijven. Omdat deze mensen gefocust zijn op persoonlijke groei en ambities zullen zij impulsiever zijn en sneller beslissen over hun aankoop. Leg de drempel om te kopen daarom laag door bijvoorbeeld een eerste maand gratis, een bundel van producten tegen een lager tarief of proefproducten aan te bieden. 

Een doelgroep die snel over zal gaan op kopen

Tijdens Q4 hebben de meeste consumenten cadeaus gekocht voor familie en vrienden, maar is hun eigen verlanglijstje ook gegroeid door het (online) window shoppen. Deze mensen hebben tijdens Q5 nog maar een kleine reminder nodig om over te gaan tot een aankoop. Ze willen immers zichzelf verwennen na het ‘overleven’ van de feestdagen. Daarnaast zal een groot deel van de januarishoppers op zoek zijn naar een laatste goede deal. Voor jouw bedrijf is dit een goed moment om de laatste voorraad van 2020 te verkopen en daarbij nieuwe klanten aan te trekken die je in 2021 vermoedelijk kan laten overgaan tot herhaalaankopen. 

Wil jij 2021 ook goed beginnen een daarbij gebruikmaken van de kansen die Q5 jouw bedrijf kan bieden? Wij denken graag samen met jou een goede Q5 en 2021 strategie uit!

Verzenden

Blog

Relevant blog posts

Hoe speel je met e-mailmarketing in op de feestdagen?

17 oktober 2019

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.