Beslist.nl: Van CPC naar CPS naar een CPC/ CPS package deal

5 juni 2015

Sinds 1 juni heeft Beslist.nl haar nieuwe CPC model geïntroduceerd. Wat voor gevolgen gaat dit hebben voor bestaande webshops? En wat gaat dit doen met de drempel voor nieuwe webshops die vergelijkingssites willen gaan inzetten? In deze blogpost probeer ik op deze vragen een antwoord te geven aan de hand van voorbeelden en onderzoek van verschillende bronnen.

Affiliate marketing CPC

Sinds kort is de beslissing gemaakt om vergelijkingspartijen onder te brengen binnen de affiliate afdeling van Happy Idiots. Na een maand stoeien met de feed en dashboardstatistieken kon ik mijn weg redelijk vinden. Mijn collega’s attendeerden mij erop dat Beslist.nl een half jaar daarvoor de keuze had gemaakt om van een CPC verdienmodel over te stappen naar een CPS verdienmodel. Alleen de bestaande klanten konden nog gebruikmaken van het CPC model. Mijn verbazing was daarom ook groot toen ik een mailtje voorbij zag komen met de boodschap dat het alom geprezen CPS model toch niet was wat men ervan verwacht had. Vanaf 19 mei kon daarom begonnen worden met het aanpassen van instellingen, om zo voorbereidingen te treffen voor het vernieuwde CPC model. Ik had al mijn vraagtekens bij het oude CPC model; waar betaal ik precies voor? Enkel pop-ups? Alles? Wat zijn nu daadwerkelijk de clicks die naar de website leiden? Niemand die een bevredigend antwoord voor me had. De verwarring was compleet.

0 euro biedingen zijn passé, doordat Beslist.nl een ondergrens heeft ingesteld. Dit betekent: simpel producten online zetten zonder ervoor te hoeven betalen behoort nu definitief tot de verleden tijd. Eerlijk is eerlijk, dat was eigenlijk ook een beetje raar. Vanaf heden wordt er dus gewerkt met een ondergrens. We krijgen dan eigenlijk dezelfde situatie als voorheen, echter moet je nu betalen voor de nieuwe “0 euro” bieding. Enfin, uiteindelijk ben ik op onderzoek gegaan om te achterhalen wat de hoogte van deze ondergrens is en wat dit voor mijn klantenkring gaat betekenen.

Een klein marktonderzoek onder verschillende blogs zoals Twinkle Magazine, Marktingfacts en Emerce wijst uit dat de reacties niet heel positief zijn. Er wordt vooral geklaagd over de hoogte van de geïntroduceerde outclick (met een outclick wordt de klik bedoeld die daadwerkelijk naar de website leidt).CPC Beslist.nl affiliate

blog paul afb3blog paul afb4

blog paul afb5

blog paul afb6

Na een vragenrondje bij Beslist.nl voor een aantal klanten, kwamen ze met volgende prijzen:

  • Meubels = €0,53 – €1,95 per outclick
  • Woon accessories = €0,24 – €1,47 per outclick
  • Media accessoires = ` €0,34 – €0,65 per outclick
  • Elektronica = €0,95 – €1,11 per outclick

Uiteraard zijn de bovenstaande bedragen slechts indicaties, omdat de daadwerkelijke CPC prijzen niet kenbaar gemaakt worden. Wat mij betreft niet transparant genoeg, echter geeft Beslist.nl vervolgens wel aan dat het nieuwe CPC model ervoor zal zorgen dat men meer grip en controle krijgt over de eigen campagne[1].

De berekening waarop de ietwat arbitraire ondergrens is gebaseerd, is ook niet geheel transparant te noemen. Ik heb zelf sterk het vermoeden dat men het aantal klikken heeft genomen dat gemiddeld gezien heeft geleid tot een outclick binnen een bepaalde productcategorie. Ik denk dat hieraan vervolgens de oude gemiddelde CPC prijs gekoppeld is (let op: dit is een aanname!). Het feit blijft wel dat wanneer ik in het CPC bieding dashboard van één van mijn shops ga kijken, mijn gemiddelde outclick CPC lager ligt dan de minimum ondergrens van Beslist.nl, en dus nadelig is voor mijn shop!

blog paul afb7

Uiteraard zullen ze nooit toegeven dat de eerder ingeslagen weg met betrekking tot het CPS model niet de meest geniale zet ooit was, echter getuigt een en ander wel van innovatie en durf. Om deze reden staat het oude CPS model nog steeds online en kan men er ook nog voor kiezen om dit najaar de overstap te wagen naar de wondere wereld van het CPS verdienmodel.

Feit blijft wel dat Beslist.nl nog steeds één van de meest toonaangevende vergelijkingssites is, waarbij ik als affiliate marketeer een goede service ontvang. Elke kritische vraag wordt zo goed als kan van een adequaat antwoord voorzien. Wat ik positief vind aan Beslist.nl, is dat ze een keuze gemaakt hebben om het voor gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken. Enkel statistieken die men inzicht geeft over de vorderingen van de campagnes en niet meer dan dat. Sommige gebruikers vinden dat prettiger dan hele geavanceerde dashboards, waarbij men tot in den treure kan doorklikken. Echter pakken niet alle keuzes goed uit en is men ook niet te trots om zaken terug te draaien. Dit komt op mij over als een partij die niet bang is om op hun plaat te gaan en zaken uit te proberen!

“Content is King”

Ok toegegeven, content is belangrijk en waarschijnlijk één van de grootste speerpunten van menig zelf respecterend marketeer anno 2015. Toch vraag ik me af: moet zelfs Beslist.nl hun strategie bekendmaken onder het meest afgezaagde motto van 2015: “Content is King?”. Beslist.nl geeft aan dat het verschil nu gemaakt gaat worden op de aangeleverde content. Was het eerst zo dat er vooral niet teveel klikken gemaakt moest worden? Immers, elke klik werd in rekening gebracht. Een klein voorbeeld: bij meer dan 240 tekens in de omschrijving van het product, werd in de “pop-up” een link geplaatst met de tekst “meer”. U raadt het al: wilde men meer informatie zien dan werd hiervoor gewoon geld in rekening gebracht. Nu behoort dit alles tot het verleden en wordt er juist gestreefd naar de volledigheid van content. Dit houdt in dat de feeds zo goed en compleet als mogelijk gevuld dienen te worden. Hierbij komt een stukje verantwoordelijkheid te liggen bij de – in ons geval – affiliate marketeer te liggen. Men moet de campagne dagelijks bekijken, controleren en optimaliseren. Daarbij moeten niet alleen simpelweg de biedingen worden aangepast, maar moeten juist de feeds geoptimaliseerd worden. Wat vindt een bezoeker van Beslist.nl prettig om te zien en/of te lezen?

Enkele voorbeelden zijn:

  • meerdere image url’s toevoegen;
  • USP’s per product toevoegen;
  • leveringstijden omschrijving uitbreiden;
  • verzendkosten;
  • volledige omschrijvingen;
  • waar mogelijk EAN.

Rekenvoorbeeld

Wat gaat een en ander nu daadwerkelijk beteken voor de webshops? Middels een rekensommetje heb ik geprobeerd inzichtelijk te maken dat het nieuwe CPC model wellicht helemaal niet zo voordelig is als Beslist.nl ons doet laten aannemen:

Shop A: een fabrikant van kasten. Ze zijn een grote shop met een aanzienlijk budget, echter zien we dat kasten een hoge bestelwaarde hebben waardoor het CR wat laag ligt. Wel zit er een hoge marge op de producten. Op dit moment maakt Shop A gebruik van het nieuwe CPC account. Sinds 1 juni zijn ze overgegaan van €0,11 per klik (over alles) naar een nieuwe CPC van €1,01 per outclick. De klant heeft gesteld dat er gestuurd dient te worden op een omzet/kosten verhouding van 10%.

We gaan er even vanuit dat het verkeer dat Beslist.nl doorstuurt – middels de door content geoptimaliseerde feed – 100 % kwalitatief is (wat uiteraard hypothetisch gezien hemel op aarde is, maar praktisch gezien alles behalve haalbaar is) en dat men dus niet voortijdig afhaakt.

Onderstaande tabel geeft de statistieken weer indien dit de stand van zaken zou zijn. Ook zien we de statistieken wanneer we op KPI gaan sturen.

blog paul afb8

Shop B: een reseller van kleding. Net zoals shop A zijn zij overgestapt (of overgezet) naar het nieuwe CPC model. Betaalde de shop eerst gemiddeld €0,20 per klik, nu betalen ze gemiddeld €0,99 per outclick. Ook voor deze shop geldt dat er gestuurd dient te worden op een omzet/kosten verhouding van 10%.

Statistieken:

blog paul afb9

Voor beide shops geldt dat voorheen de KPI niet gehaald zijn. Ook geldt voor beide shops dat het nieuwe model een veel negatievere invloed zal hebben op de statistieken.

Uiteraard moeten we er wel bij vermelden dat voor beide shops de feeds nog niet content geoptimaliseerd zijn. De kans is dus aanwezig dat de kwaliteit van het verkeer dat doorgestuurd wordt inderdaad verbetert, waardoor ook het conversie-ratio verbetert.

Conclusie

Helaas kan ik nog weinig vermelden over de uitwerking van het nieuwe CPC model binnen Beslist.nl, echter heeft het er wel alle schijn van dat voor kleinere webshops (webshops met minder budget) -samen met webshops die producten in voorraad hebben met een lage AOV – de impact het grootst zal zijn. Overigens denk ik dat, wanneer men een laag conversie ratio heeft en een lage AOV, men beter af is met het in het najaar opnieuw te introduceren CPS model.

Beslist.nl heeft wellicht getracht de drempel voor nieuwe shops omlaag te brengen. Naar mijn mening is echter het tegenovergestelde gebeurd. Nu het minimum CPC zo hoog is gesteld, zal het toekomstige webshops afschrikken. Zij zullen wellicht starten bij een goedkopere variant zoals Koopkeus, Kieskeurig of Shopalike, waarbij bij enkelen ook alleen afgerekend wordt per outclick.

Verder onderzoek en kanttekeningen

Om te ondervinden of de nieuwe “content is king” strategie van Beslist.nl ook daadwerkelijk tot kwalitatievere leads zal leiden, is verder onderzoek nodig. Ik wil daarom alle vereiste specificaties doorvoeren en bekijken of dit uiteindelijk zal leiden tot een hoger conversie ratio, lagere bounce percentages en eventueel een langere time on site (uiteraard hangt dit sterk af van de vraag of de bezoeker alle informatie al op Beslist.nl heeft gevonden, waardoor het oriëntatieproces al gepasseerd is. De bezoeker bezoekt dan namelijk enkel de website om af te rekenen).

Tot slot geeft Beslist.nl aan dat het nu een stuk makkelijker is om om te gaan met de statistieken in het dashboard, doordat nu enkel de outclicks gerapporteerd worden. Echter zou ik toch ook graag willen zien in hoeverre mijn producten überhaupt worden aangeklikt, zodat ik een ratio kan berekenen tussen totale kliks en outclick. Dit zou voor mij als marketeer een indicatie kunnen geven over hoe men mijn product kwalificeert. Een hoog ratio kan betekenen dat de juiste content aanwezig is bij een product, aangezien de klik gevolgd wordt door een outclick. Een laag ratio daarentegen kan het tegenovergestelde betekenen.

[1] http://twinklemagazine.nl/nieuws/2015/05/beslist.nl-opent-veiling-voor-nieuwe-cpc-tarieven/index.xml

Begrippen:

  • CPS = Cost Per Sale
  • CPC = Cost Per Click
  • CR = Conversie Ratio
  • Outclick = de click die naar de website leidt

Mocht je meer informatie willen over affiliate marketing en attributie modellen.

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon