Betreed onbekend terrein met Snapchat advertisement

26 februari 2018

Snapchat is op het moment één van de snelst groeiende social-mediaplatformen. Terwijl steeds meer jongeren tot 20 jaar de interesse in Facebook verliezen, stijgen Snapchat en Instagram juist in populariteit in deze leeftijdscategorie. Zo blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018 van Newcom Research, een onafhankelijk onderzoeksbureau. Snapchat ziet zelfs het totale aantal gebruikers groeien met ruim 18%. Daarnaast besteedt de gemiddelde ‘Snapchatter’ ongeveer 30 minuten per dag(!) op het platform en wordt de app dagelijks gemiddeld 18 keer geopend. Dat is behoorlijk vaak. Toch is adverteren via Snapchat voor velen nog onbekend terrein. Daarom nemen we je vandaag graag mee in de wereld van Snapchat advertisement. Hoe maak je optimaal zakelijk gebruik van Snapchat? En wat zijn de belangrijkste kansen voor je bedrijf? In dit blog leggen we het je uit.

Een introductierondje: wat zijn Snap Ads en hoe werkt het?

Heb je de Snapchat-trein compleet gemist? En vraag je jezelf af hoe het eigenlijk werkt? Bekijk deze video dan even.

Oké, nu weet je wat Snapchat is. Maar de meest brandende vraag voor iedere ondernemer is ongetwijfeld: “is het ook voor mijn bedrijf interessant?” Om daar antwoord op te geven kijken we eerst – voordat we de mogelijkheden induiken – wat voor mensen Snapchatters eigenlijk zijn. Bestaat jouw primaire doelgroep uit mensen tot ongeveer 34 jaar? Dan is Snapchat een platform waar je niet omheen kunt. Vooral wanneer jouw focus op 18 tot 24-jarigen ligt.

Adverteren op Snapchat

Snapchat biedt tal van mogelijkheden om je marketingdoelstelling te bereiken. Of het nu gaat om meer websitetraffic, een hogere naamsbekendheid voor je bedrijf of het stimuleren van meer conversies: het is allemaal mogelijk op Snapchat. Adverteren kan zowel organisch als betaald. Hieronder leggen we je uit hoe dit werkt.

Organisch adverteren op Snapchat

Organisch, oftewel ‘gratis’ adverteren, is één van de mogelijkheden om je bedrijf voordelig te promoten. Zo kun je met een ‘Snapchat Story’ op een leuke manier aan je publiek laten zien wat je allemaal bezighoudt. Alle ‘snaps’ – dit zijn afbeeldingen die je naar je volgers stuurt – blijven 24 uur in je Snapchat Story staan en verdwijnen vervolgens automatisch. Geef je kijkers bijvoorbeeld een exclusief kijkje achter de schermen, laat weten wat er allemaal happening is in je bedrijf of biedt een exclusieve kortingscode aan.

Advertising mogelijkheden op Snapchat

Naast de organische manier van adverteren, zijn er ook verschillende betaalde advertentiemogelijkheden. Deze bieden je wat geavanceerdere opties en mogelijkheden om je marketingdoelstelling te bereiken. Daarnaast kunnen we ons voorstellen dat je met een beginnend account nog niet zoveel volgers hebt en dus door advertising slim in te zetten aan je doelgroep wilt laten weten dat je bedrijf op Snapchat zit. We zetten de betaalde advertentiemogelijkheden hieronder even voor je op een rijtje, maar eerst kies je jouw campagnedoelstelling:

Kies je campagnedoelstelling

Denk allereerst goed na over wat je wilt dat je doelgroep gaat doen na het zien van een advertentie. Snapchat biedt je een 5-tal opties:

  1. Traffic genereren
  2. App-downloads stimuleren
  3. Re-engagement onder app-gebruikers bevorderen
  4. Video views genereren
  5. Awareness vergroten

Snap Ads

Je kunt binnen Snapchat betaalde advertenties laten afspelen onder jouw doelgroep. Deze korte filmpjes van maximaal 10 seconden komen tussen de Snapchat Stories van de vrienden van het door jou gekozen publiek door. Wanneer ontvangers omhoog swipen komen ze op een door jou ingestelde webpagina terecht. Je maakt zo’n ad in de door Snapchat ontwikkelde Snap Ad Manager, die tegenwoordig ook in Nederland te gebruiken is. Binnen deze omgeving bouw je de campagnes, bepaal je de strategie en houd je de statistieken van je advertenties bij. Binnen de Snap Ad Manager zijn er 2 manieren om een advertentie op te zetten:

  1. ‘Quick and Easy’ is relevant wanneer je jouw doelgroep niet heel specifiek kunt omschrijven
  2. Heb je wel een heel duidelijk beeld van jouw doelgroep? Dan kies je het beste voor ‘Advanced Create’

De kansen van Snapchat Ads

Snapchat advertenties biedt ons toegang tot een geheel nieuw advertentiekanaal vol met kansen om verschillende doelgroepen te bereiken. Hieronder volgen enkele voordelen wat het adverteren op Snapchat aantrekkelijk maakt:

  • Aantal actieve gebruikers: zoals gezegd, Snapchat groeit hard. Ook in Nederland. Zorg er dus voor dat je zichtbaar bent op de plaats waar je doelgroep zich bevindt
  • Specifieke targeting mogelijkheden: een goede campagne begint natuurlijk bij de juiste doelgroep. En Snapchat biedt je een diversiteit aan targeting mogelijkheden op basis van demo- en geografie, audience match, look-a-likes, device-type en zelfs op hun online én offline gedrag
  • Vertical video: Snapchat is gemaakt voor mobile en maakt enkel gebruik van vertical video’s. Uit onderzoek blijkt dat het effect van deze vertical video’s tot wel 9x(!) hoger is

Nog niet helemaal overtuigd?

Nog niet helemaal overtuigd of dat Snapchat advertenties effectief zijn in vergelijking tot andere social-mediakanalen? Misschien kan het onderzoek van MediaScience je over de streep trekken. Zo blijkt bijvoorbeeld dat Snapchat op een aantal onderdelen effectiever is dan andere social-mediakanalen, namelijk:

  • Gebruikers blijken een hogere aankoopintentie te hebben na het zien van een advertentie
  • Snap Ads en tv-advertenties zijn de enige 2 advertentieformaten waarbij altijd 100% van het beeld wordt gebruikt. Het effect is hiervan is dan ook gelijkmatig. In vergelijking tot andere social-mediakanalen is de visuele aantrekkingskracht 1.5 keer hoger
  • 60% van de video’s wordt mét geluid beluisterd. In vergelijking, op andere social-mediakanalen zien we juist het tegenovergestelde

Dit moet je snappen: nog even de feiten op een rijtje

  1. Er wordt al lang gesproken over mobile first, maar het is nu belangrijker dan ooit. Mobile groeit namelijk harder dan ooit tevoren en neemt een steeds prominentere rol in de customer journey in. Snapchat speelt hier perfect op in met hun mobile-platform
  2. Vertical video’s hebben net zoveel visuele aantrekkingskracht als tv-advertenties
  3. Profiteer – nu het nog kan – van de verhoogde aankoopintentie

Benieuwd geworden hoe wij Snapchat slim inzetten voor jouw online customer journey? Vraag Happy Idiots dan vooral naar de mogelijkheden en daag ons uit!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon