Blockchain en smart contracts: wat is het en wat kan het betekenen voor je (online) business?

8 maart 2018

Het maakt niet uit of je nu online marketeer, bloemist, controller of buschauffeur bent. Je zal de laatste tijd ongetwijfeld iets in de media opgevangen hebben over de blockchain, smart contracts en de digitale munt die tegenwoordig – bijna – iedereen kent: de Bitcoin. Maar wat is die blockchain dan precies? Is de blockchain Bitcoin en is de Bitcoin blockchain? Het antwoord is: nee.

Blockchain, wat is het dan wel?

De blockchain is de onderliggende technologie achter de cryptocurrency. Wie zich hierin verdiept zal erachter komen dat dit digitale geld eigenlijk maar het topje van de ijsberg is. De blockchain is een revolutionaire technologie, waarvan digitaal geld slechts één van de toepassingen is. De economie draait op handel en in handel wordt  geld gebruikt. Om dit allemaal bij te houden zijn er boekhoudingen nodig. Deze boekhoudingen staan op zichzelf en zijn dus vaak besloten. Daarom gebruiken we derde partijen en tussenpersonen die we vertrouwen om transacties mogelijk te maken en goed te keuren. Banken, overheden, accountants en notarissen zijn hier voorbeelden van.

Een netwerk van computers

Hier komt de essentie van de blockchain om de hoek kijken. De blockchain stelt een netwerk van computers in staat om via internet een gezamenlijke boekhouding bij te houden. Deze boekhouding is niet besloten of in het bezit van één partij, zoals een bank of een overheid. Nee, deze boekhouding staat in één openbaar digitaal grootboek dat volledig is gedistribueerd over het netwerk. In de blockchain staan alle transacties met bijbehorende data, tijden en eigenaren daarvan. Iedere ‘node’ (een soort vertakking) in het netwerk bevat een volledige kopie van alle informatie in de blockchain.

Slim, fraudevrij en betrouwbaar

Op basis van ingewikkelde wiskundige principes worden alle transacties geverifieerd door zogenaamde ‘miners’ die het grootboek onderhouden. Deze wiskundige principes zorgen ervoor dat alle blockchain-nodes consensus bereiken over de staat van het digitale grootboek en iedere transactie daarin. Het is dus erg moeilijk om te frauderen, want wanneer er wordt geknoeid met een transactie weigert het netwerk de transactie op te nemen in de blockchain. Daarom is het een betrouwbaar systeem, waarbij een groot gedeelte van de diensten van tussenpersonen niet langer van waarde kunnen zijn.

 

Smart contracts, wat zijn dat dan?

Smart contracts zijn ‘slimme contracten’ die code bevatten met regels, waarvan niet afgeweken kan worden door partijen die betrokken zijn. Deze regels worden automatisch en zelfstandig uitgevoerd. De smart contracts zijn vastgelegd in de blockchain en de combinatie van deze twee nieuwe technologieën vormen de basis die ervoor gaat zorgen dat veel tussenpersonen straks niet meer nodig zijn.

Wat betekent het voor bedrijven die dienen als tussenpersoon?

Momenteel zijn er verschillende sectoren en bedrijven, die dienen als tussenpersonen, bezig met het experimenteren met blockchain. Banken, verzekeraars, makelaars en notarissen leveren allemaal belangrijke diensten die straks waarschijnlijk niet meer nodig zijn. Dit weten zij maar al te goed en daarom zijn ze nu al aan het onderzoeken of zij andere toegevoegde waarde kunnen gaan leveren in de toekomst.

Cryptocurrency, waarom wordt er waarde aan toegekend?

De integratie van blockchain bij bedrijven staat nog in de kinderschoenen en zij zijn dan ook nog volop aan het experimenteren hiermee. Door de huidige blockchain-hype schieten cryptocurrencies als paddenstoelen uit de grond. Hier zitten digitale muntjes tussen die in de toekomst niets meer waard zullen zijn, maar hier zitten ook een aantal pareltjes tussen. De waarde die tot stand komt wordt natuurlijk bepaald door hoeveel vraag er is naar een digitale munt en hoeveel aanbod er is. Is er meer vraag dan aanbod, dan zal de prijs stijgen. Is er meer aanbod dan vraag, dan zal de prijs dalen.

Maar waarom neemt de vraag naar een bepaalde munt toe of af? Het antwoord hierop: omdat achter bijna elke digitale munt een product of dienst schuilt. Meestal is dit een platform of software wat werkt op, je raadt het al, de blockchain.

Initial coin offering

Er starten de laatste tijd veel blockchainbedrijven door middel van een initial coin offering, oftewel een ICO. Op deze manier kunnen zij investeerders aantrekken die in ruil voor een investering een X aantal van de bijbehorende digitale munt krijgen. Vervolgens is het alleen met déze munt mogelijk om te betalen op het platform wat ontwikkeld wordt door het bedrijf. De continue (positieve) doorontwikkeling van het platform zorgt er vervolgens voor dat meer mensen de bijbehorende munt willen kopen en dit zorgt weer voor een prijsstijging.

Een voorbeeld uit de verzekeringssector

Een voorbeeld van een platform, in ICO-fase, is Insurepal. Insurepal is een zelfregulerend verzekeringsplatform. Een gebruiker (verzekeringnemer) van het platform moet personen vinden die zijn goede staat van dienst onderschrijven, bijvoorbeeld een X aantal jaar schadevrij gereden. Voor elke persoon (verzekeringgever) die dit onderschrijft, krijgt de gebruiker een korting op zijn verzekeringspremie. In ruil daarvoor krijgt degene die onderschrijft een beloning in de vorm van cryptocurrency. Wanneer de verzekeringnemer binnen een jaar een schuldvordering indient worden de kosten in rekening gebracht van de verzekeringgevers. Wanneer de verzekeringnemer ná een jaar een schuldvordering indient, heeft diegene uiteindelijk minder voor zijn verzekering betaald en mogen de verzekeringgevers hun beloning in cryptocurrency houden.

Wat betekent blockchain en smart contracts voor online marketing?

Zo zijn er ook een aantal online-marketingplatformen verschenen die werken op de blockchain, gebruik maken van smart contracts en die een bijbehorende digitale munt als enige betaalmiddel accepteren. Nieuwe advertentiemogelijkheden ontstaan en dit gaat het volgende voor bedrijven mogelijk maken:

  • Kortingen automatisch aanbieden aan specifieke klanten die reclame hebben gemaakt voor jouw bedrijf of product op social media. De naamsbekendheid van veel bedrijven zal stijgen, omdat veel social media gebruikers een tegenprestatie zullen ontvangen voor het noemen van een bedrijf.
  • Kortingen automatisch aanbieden aan personen die op social media hebben aangegeven dat ze geïnteresseerd zijn in jouw product. Deze gepersonaliseerde promotie-aanbiedingen gaan waarschijnlijk voor een hoge conversie zorgen.
  • Influencers automatisch betalen op basis van bereik, sociale activiteit of publieke reacties.
  • Smart contracts zorgen ervoor dat iedere partij zijn beloften nakomt in een referral-programma. Wanneer bijvoorbeeld een persoon wordt aangedragen om een account aan te maken bij een referral-programma, zal de smart contract automatisch de beloning overmaken naar die persoon.

En dit zijn slechts een paar toepassingen van de vele mogelijkheden van blockchain en smart contracts.

Een bedreiging of juist een kans?

Aangezien de jaarlijkse omzet van de totale online advertisingmarkt meer dan 200 miljard bedraagt, kun je verwachten dat dit soort platformen succesvol zullen worden. Zij maken namelijk een nieuwe manier van online advertising mogelijk. Veel tussenliggende partijen zullen niet meer nodig zijn en zo kunnen bedrijven kosten besparen en het online-marketingbudget beter benutten. Ook zal tijd efficiënter ingedeeld kunnen worden, omdat veel handelingen overgenomen zal worden door smart contracts en de blockchain.

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon