zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

BrightonSEO 2022: Onze recap

BrightonSEO kon eindelijk weer doorgaan! Onze collega's hebben hun meest interessante learnings voor je op een rijtje gezet. Lees ze hier!

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. BrightonSEO 2022: Onze recap

Na 2 jaar afzeggingen vanwege covid-19, waren we de afgelopen editie eindelijk aanwezig op BrightonSEO met onze collega’s van Nochii. We hebben hier mede-vakidioten gesproken, handige insights gekregen, inspirerende seminars gevolgd en onze held John Mueller gesproken. Wil je weten wat onze belangrijkste take-aways zijn? Lees dan snel verder.

Deze onderwerpen lichten we graag voor je uit:

  • ContentKing Log Files Feature
  • Google Page title Rewrite Update: Hoe is het daarmee?
  • ASO: App Store Optimization
  • Core Web Vitals (CWV) verbeteren op WordPress websites

ContentKing Log Files Feature

We maken al een tijdje gebruik van de tool ContentKing (onderdeel van Conductor). Met deze tools kunnen we makkelijk statuscodes opsporen zoals 4xx, 2xx en 3xx codes. Toen we in het eventprogramma zagen dat ContentKing een nieuwe feature ging aankondigen waren we er als de kippen bij. Met deze feature kunnen we namelijk een van onze langverwachte vragen beantwoorden: wanneer komt de crawler van Google eigenlijk langs? Je zou dit uit de log files van een website kunnen halen. Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan weten we. 

Gelukkig is ContentKing met de oplossing gekomen. De slimme koppen (waaronder spreker Steven van Vessum) die achter deze tool zitten hebben een oplossing bedacht die deze log files kunnen uitlezen. Zo kunnen we dus achterhalen wanneer Google een bezoekje heeft gebracht aan je website, ontzettend handig. Voorwaarde is wel dat er gebruik wordt gemaakt van een CDN (Content Delivery Network) zoals Cloudflare of Akamal. 

Waarvoor dient de functie van de tool?

  • Wanneer je nieuwe pagina’s hebt toegevoegd en wilt weten wanneer Google de pagina heeft gevonden
  • Wanneer je een pagina hebt geüpdate en wanneer Google deze update oppikt
  • Hoe vaak een GoogleBot langskomt om de website te checken
  • Als er een migratie is geweest en je wilt weten wanneer Google de nieuwe pagina’s ziet

Google Page title Rewrite Update: hoe is het daarmee?

Spreker: Mordy Oberstein – Head of SEO Branding, Wix

Als SEO marketeer krijg je vaak de opmerking: ‘Waarom ziet de titel er in Google anders uit dan wat we graag zouden willen? Waarom zou Google ons harde werk herschrijven?’. Inmiddels weten we geruime tijd dat Google zoekt naar de meest relevante vertoning voor de betreffende zoekintentie (Title Tag Rewrite). Praktisch betekent dit dat Google zelf bepaalt of de SEO titels en omschrijvingen die wij schrijven goed genoeg passen of dat Google er op basis van de pagina toch iets anders van maakt. Maar weten we ook bij welke soort pagina’s dit het vaakst wordt gedaan? Of wat dit voor gevolgen heeft voor de mobiele weergaven? 

Gelukkig ligt de Rewrite update van Google wat genuanceerder. Het zou gaan om het herschrijven van incomplete, spammy of irrelevante pagina titles en meta descriptions. Google gaf aan dat ze als alternatief de H1 en een stuk uit de tekst zouden implementeren.  

Tijdens BrightonSEO kregen we een statusupdate. Wat is nu eigenlijk de impact van deze verandering? Mordy Oberstein (Head of SEO Branding, Wix) ging in een sneltreinvaart door de slides heen. Laten we voorop stellen dat Google zichzelf niet zou zijn als er geen slim algoritme achter het systeem zou zitten. Want het is allemaal niet zo heftig als we vooraf dachten. 

Dit weten we inmiddels van de Google update:

  • Page title inkorten door een dubbele merknaam eruit te halen
  • Op mobiele devices de merknaam verwijderen
  • Keyword stuffing aanpakken
  • Concrete informatie in de paginatitel verwerken
  • Clickbait en andere overdreven trucjes aanpassen
  • Geotargeting toevoegen (local SEO)

Opvallende insights:

  • 80% van de paginatitels is gelijk gebleven in 40% van de gevallen
  • 65% van de title tags (in januari op desktop) wordt door Google herschreven. Dat is 3% meer dan in oktober 2021
  • 62,1% van de title tags wordt door Google herschreven op mobiel
  • Heeft Google gekozen voor een rewrite? Dan kiest Google 47% van de keren de H1 (op mobiel)
  • De lengte van je paginatitel is niet van grote invloed geweest op de keuze van Google. Uiteraard wel wanneer je heel veel queries gebruikt
  • Google herschrijft geen title tags gebaseerd op bepaalde basis zoekintenties (informational, transactional, commercial en navigational)
  • Er is geen verschil in het aantal rewrites voor pagina’s die hoger ranken of lager ranken
  • De title tags van de homepage worden het minst gewijzigd, net als receptenpagina’s
  • Google does not like dots, but dashes 
  • Er zijn niet veel rigoureuze wijzigingen. Google rewrites zijn voor 80% een match met de reeds ingevulde title tags

Een mooie quote van Oberstein: “If Google has enough confidence to rewrite your page title, then it has enough confidence that it understands your content.”

Oftewel, Google durft tegenwoordig te stellen dat ze de content zo goed begrijpen, dat ze het relevanter durven te maken voor bezoekers.

Take-away:

De page title rewrite update heeft weinig impact gehad. Zeker als je pagina titles al goed geschreven zijn, maar vul ze in en houd ze relevant!

ASO: App Store Optimization

App Store Optimization? Jazeker, ook de content van je pagina in de Apple App Store of Google Play Store kun je optimaliseren voor betere vindbaarheid. Tijdens een inspirerende seminar vertelde Luis Bueno Tebarnero (Decathlon UK) ons over zijn voorliefde voor foute 90’s movies en hoe je het beste een audit kan doen voor ASO. Hoe het precies werkt leggen we je hieronder uit. 

Het optimaliseren van je app store pagina werkt eigenlijk heel pragmatisch, net als Youtube SEO. Het gaat als volgt:

  • We beginnen met een doelgroeponderzoek: wat zijn de demografische gegevens? welke devices gebruiken ze? waar wonen ze? hoe oud zijn ze? Je kent het riedeltje wel
  • Daarna ga je kijken hoe de huidige gebruikers van je app eruit zien
  • En niet onbelangrijk: hoe zien de apps van je concurrenten eruit

Als je de demografische gegevens in kaart hebt gebracht, ga je de attributen van jouw app en die van je concurrenten in kaart brengen. Is het freemium of gebruik je een premium model? Maar denk ook aan de functie en het doel van je applicatie. Daarna is het tijd om je pagina te optimaliseren. 

Zo optimaliseer je de zichtbaarheid in App stores:

  • Zorg dat je een preview video hebt
  • Afbeeldingen moeten de features van je app bevatten
  • Zorg dat het font in de afbeeldingen goed leesbaar is
  • Gebruik staande afbeeldingen
  • Maak optimaal gebruik van het aantal karakters dat Apple en Google bieden in titel en omschrijvingen
  • In de Apple Store kun je keywords kwijt, vul ze zeker in
  • Krijg je reviews? Reageer hier dan op. Dit verhoogt je authenticiteit
  • Een tool die je kunt gebruiken is AppTweaks
  • Maak je app icon helder voor je doelgroep en maak gebruik van het kleurenpalet van andere soortgelijke apps voor functie herkenning

Take-away:

Optimaliseer je zichtbaarheid in de app stores met een sterke visuele weergave en het benutten van alle opties die het kanaal te bieden heeft.

Core Web Vitals (CWV) verbeteren op WordPress websites

De Core Web Vitals zijn niet nieuw. Google heeft dit protocol in 2020 geïntroduceerd en inmiddels is de leidraad om de snelheid c.q. gebruiksvriendelijkheid van je website te testen. Door middel van Pagespeed Insights of Lighthouse kunnen we de ‘gezondheid’ van je website makkelijk achterhalen voor zowel mobiel als desktop. Als je website vertraagd wordt, zien we met de output van deze tools precies waar dat aan ligt. Google maakt onderscheid in de volgende metrics:

  • LCP (large contentful paint): Hoe lang het duurt voordat het grootste element boven de fold van je website is ingeladen
  • FID (first input delay): Geeft aan hoe lang het duurt voordat de website interactief is
  • CLS (cumulative layout shift): Laat de visuele stabiliteit van je website zien. Denk aan verspringende pagina’s doordat er nog allerlei elementen worden ingeladen

Vaak zien we dat er vertraging ontstaat door codes van derden. Denk aan Facebook Pixel, Tag Manager, Analytics of andere belangrijke codes. Als marketingbureau kunnen we simpelweg niet altijd om deze codes heen. Dus voor onze klanten moeten we altijd kijken hoe we de gezondheid van hun website op een andere manier kunnen verbeteren. 
Op BrightonSEO gaf Louise Towler (Indigo Tree) ons concrete adviezen over het verbeteren van de CWV op WordPress websites. We sommen de verbeterpunten voor je op per metric:

FCP:

  • Maak geen gebruik van typekit, maar kies voor Google fonts
  • Maak gebruik van een CDN zoals Cloudflare
  • Host de fonts lokaal
  • Specificeer de afmetingen en groottes van afbeeldingen
  • Zorg dat banners (van ads) en logo’s pre-loaded zijn
  • Zorg dat niet alle afbeeldingen van een lazy load functie hoeven te worden geladen
  • Voeg poster attribute toe aan een video op de pagina

FID:

  • Check welke 3rd party codes je concurrenten gebruiken. Wellicht gebruiken ze een sterk alternatief voor een van de traditionele codes
  • Wees kritisch naar deze codes en verwijder degene die je niet nodig hebt
  • Fix 4xx en 5xx errors
  • Wees kritisch op je JavaScript en CSS elementen. Misschien kun je de vormgeving aanpassen
  • Kijk eens naar je plug-ins. We zien vaak bij klanten dat ze plug-ins niet gebruiken of dat ze verouderde versies gebruiken die de website ontzettend vertragen

CLS:

  • Ook hier geldt, geef zoveel mogelijk informatie door de afmetingen en bestandstypes van afbeeldingen, iframes en video’s te specificeren
  • Zorg dat interne links HTTPS zijn
  • Kies voor de beste veiligheid (https, TLS 3.1 en de beste SLL hosting)
  • Heb je animaties? Laat Google dan weten dat dit animaties zijn en gebruik CSS transform translate

Take-away:

Snelheid is een zeer belangrijke ranking factor. Zorg er voor dat je website optimaal is ingericht voor de beste snelheid en gebruikerservaring.

Dit was ‘ie! Happy nog vragen?

Dit zijn onze belangrijkste take-aways van BrightonSEO. We hebben hier een hoop interessante seminars gezien over uiteenlopende onderwerpen binnen SEO. Wil je weten hoe we bovenstaande info kunnen toepassen voor jouw bedrijf of website? Geef ons dan een seintje via onderstaand formulier!

Groetjes, Sander, Simon, Bob, Carlijn (Happy Idiots), Maxime en Floor (Nochii, ook onderdeel van Happy Horizon)

Verzenden

Blog

Relevant blog posts

Openstaande vacatures sneller vervullen? Arbeidsmarktcommunicatie biedt de oplossing!

28 maart 2022

Hoe beïnvloedt dark mode mijn e-mails en hoe houd ik er rekening mee?

28 december 2021

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.