Business in het buitenland, hoe dan?

1 juni 2018

Bij Happy Idiots bedienen we voornamelijk klanten die zich begeven op de Nederlandse markt, maar we zijn zeker niet vies van andere markten! Integendeel, daar stropen we onze mouwen graag voor op. Hoe we dat doen, dat lees je hieronder.

Wat zeggen de cijfers

Voordat je begint met je SEO-traject, SEA-campagne of socialstrategie, doe je er verstandig aan de cijfers erop na te slaan van het betreffende land. Wat is de gemiddelde orderwaarde per persoon? Hoeveel mensen bestellen bij een webshop? Afgelopen weekend waren wij met Happy Idiots bij onze Duitse collega’s in Berlijn van Happy Heroes en hier werden de verschillen nog even duidelijk aangestipt. Naast het feit dat de Duitse markt een veel grotere markt is dan Nederland, zijn er nog andere belangrijke verschillen.

Surfgedrag

Het surfgedrag van Duitsers wijkt niet zoveel af van Nederlanders. In beide landen leest men graag reviews, maar in Duitsland geven keurmerken zeker wel de doorslag bij een aankoop. Een andere belangrijke factor (welke in Nederland ook steeds groter wordt) is gratis retourneren. Ruim 85% van de online shops heeft gratis verzending en retourneren. In de UK is men trouwens al gewend aan het afrekenen op de smartphone, een tip om rekening mee te houden wanneer je daar je online activiteiten gaat doen!

Social media

Facebook is in Nederland het grootste online platform, gevolgd door Youtube. 79% gebruikt Facebook en 76% Youtube. In Duitsland is Youtube het grootste platform, maar daar gebruikt 69% Youtube en 61% Facebook wat wil zeggen dat het verhoudingsgewijs in Nederland groter is, maar natuurlijk niet in absolute aantallen. De Duitser gebruikt social media wel op een andere manier. Over het algemeen zijn zij terughoudender met het uitdelen van likes of andere interacties. Maar eenmaal een volger van je pagina, dan blijft deze ook langer fan.
*bron: hootsuite

Do’s & dont’s

  • Lever kwaliteit, focus niet op het verhaal eromheen
  • Vertel duidelijk wat de voordelen zijn van je product
  • Communiceer in het Duits, want in Engels zijn ze niet zo goed
  • Geef de mogelijkheid om achteraf te betalen, het achteraf betalen met creditcard is erg geliefd
  • Bied gratis retourneren aan
  • Houdt rekening met andere wetgeving

En dan?

Nadat we een duidelijk beeld hebben, gebaseerd op het online consumptiegedrag en de gebruiken van een land, beginnen we eigenlijk zoals we elke campagne starten bij SEO- en SEA-campagnes: namelijk met een gedegen zoekwoordenonderzoek!

Zoekwoordenonderzoek

Met een zoekwoordenonderzoek doen we onderzoek naar de zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt in Google en op welke zoekwoorden jouw concurrentie hoog scoort. Een zoekwoordenonderzoek bestaat uit meerdere onderdelen namelijk het maandelijkse zoekvolume en het aanbod van de concurrentie, ook wel ‘keyword difficulty percentage’ genoemd.  Bij Happy Idiots gebruiken wij voornamelijk de keyword planner tool van Google Adwords. Nu het zoekwoordenonderzoek is afgerond en de volumes duidelijk zijn kunnen we gaan kiezen welke zoekwoorden de komende periode de focus krijgen, of kunnen we je SEA-campagnes gaan bouwen.

Taalgebruik

We houden bij alle campagnes (dus ook je Facebook-campagnes) rekening in verschillen in taalgebruik. We zien vaak dat klanten denken dat Nederlandse SEA-campagnes gekopieerd kunnen worden naar België. ‘Voor de laagste prijs’ is in België ‘aan de laagste prijs’. En kijk ook goed of je gaat tutoyeren of niet. Wij adviseren daarom altijd om de advertenties te laten vertalen, dit zal de investering zeker waard zijn. In België weten we dat ze graag zachte call-to-actions zien. Geen ‘bestel nu’ maar ‘bekijk het aanbod’ en hier houden we dus rekening mee in jouw Facebook-campagnes.

Succesvol?

Een tijdje na de start van je buitenlandse online campagnes wil je ook weten of het succesvol is. Maar hoe weet je of je campagnes ook succesvol zijn? Hier kan Happy Idiots je bij helpen! Interpreteer de cijfers op een juiste manier, kijk dus naar de concurrentie, zoekvolumes, klikprijzen en wees realistisch. In de UK krijg je voor dezelfde vraag een antwoord van Google te zien en linkt dit niet door naar een bron (website). In Nederland is dat wel het geval en zal die site een hoge CTR claimen door deze featured snippet. Het resultaat komt nu vanuit de website en niet google zelf.

Interesse?

Ben je nieuwsgierig geworden naar onze ervaringen in het buitenland, of denk je erover om over de grens te gaan adverteren, neem dan gerust contact met ons op!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon