zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Waarom call tracking?

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Call tracking: wat is het en waarom zou je ermee beginnen?

Om het maximale rendement uit je campagnes te halen, wil je inzicht in welke kanalen conversies opleveren en, nog dieperliggend, welke campagnes conversies opleveren. Daarnaast wil je weten wat deze conversies precies opbrengen. Een conversie is niet alleen maar een ingevuld afsprakenformulier of een geplaatste order, maar ook een telefoontje. Zeker in de B2B-markt, waar 70% van de bestellingen telefonisch plaatsvindt. Wat leveren deze telefoontjes nou eigenlijk op? Door dit inzichtelijk te maken, haal je het meeste rendement uit je gespendeerde marketingbudget.

Hoe het werkt

Een consument zoekt naar jouw product of dienst. Een advertentie verschijnt en de consument klikt op de advertentie en landt op je website. Op de website wordt een uniek telefoonnummer ingeladen. Wanneer de consument dat telefoonnummer belt, wordt deze doorgeschakeld naar het originele nummer. Dit telefoontje wordt geregistreerd en gemeten in Google Analytics.

Je kunt call tracking overigens ook voor je offline conversies meetbaar maken. Dit noem je offsite call tracking en dit kunnen ook telefoonnummers zijn die in een advertentie in een tijdschrift of krant staan. 

Inzicht in de ROI van je marketingactiviteiten

Je wilt weten wat een telefoontje oplevert en dit kunnen terugrekenen op kanaal- en campagneniveau. Het is zelfs mogelijk te achterhalen welke zoekwoorden het meeste rendement opleveren. Alle telefoontjes die binnenkomen kun je kwalificeren. Hier zijn verschillende manieren voor. Zo kunnen medewerkers nadat het gesprek is afgelopen een keuzemenu invullen of kunnen ze achteraf een dashboard invullen. Het is ook mogelijk om de beller vooraf een keuzemenu te laten horen waarbij ze aangeven wat de reden is dat ze bellen. Door de telefoontjes te kwalificeren en er orderwaardes of opbrengsten aan vast te hangen, krijg je een compleet inzicht in de ROI van je marketingactiviteiten, zoals Google Ads. Een rekenvoorbeeld:

 Websiteconversies Omzet AdSpend ROAS
Zoekwoord A 5 € 1.000 € 250 400%
Zoekwoord B 2 € 400 € 250 160%
Zoekwoord C 0 € 250 0%

Op basis van de gegevens in bovenstaande tabel zou je de campagnes met zoekwoord C stopzetten.

Maar door ook te kijken naar de telefonische conversies krijg je betere inzichten:

Telefonische conversies Omzet Adspend ROAS
Zoekwoord A 1 € 200 € 250 80%
Zoekwoord B 3 € 600 € 250 240%
Zoekwoord C 8 € 1.600 € 250 640%

Dan zou je op basis van de gegevens  de campagnes van zoekwoord A stopzetten.

Kijk daarom naar het totaalbeeld:

Totale conversies Omzet Adspend ROAS
Zoekwoord A 6 € 1.200 € 500 240%
Zoekwoord B 5 € 1.000 € 500 200%
Zoekwoord C 8 € 1.600 € 500 320%

Form tracking

Om nog meer rendement uit je telefonie te halen kan je gebruikmaken van form tracking. Wanneer je een contactformulier op de website hebt staan waarbij mensen hun telefoonnummer kunnen invullen om teruggebeld te worden, dan is het ook mogelijk om form tracking in te zetten.

De bezoeker komt op jouw website en laat bij het invullen van het contactformulier zijn of haar telefoonnummer achter. Doordat er form tracking is geïnstalleerd word er binnen 30 seconden een telefonische verbinding gemaakt met jouw business met een belverzoek. Wanneer dit belverzoek wordt geaccepteerd, wordt de bezoeker automatisch teruggebeld en heb je de bezoeker aan de lijn. Hierdoor heb je een groot voordeel ten op zichte van je concurrenten, want je hebt meteen de persoon aan de lijn die graag gebeld zou willen worden. 

Ben je geïnteresseerd in call tracking, informeer bij ons dan naar de mogelijkheden.

Verzenden

Blog

Relevant blog posts

Hoe je met data kosten bespaart

10 april 2020

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.