Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Welke voordelen biedt de nieuwe advertentievorm van Google ‘Comparison listing ads’ voor jou?

Terug naar alle blogberichten

Daag ons uit!

Benieuwd wat we voor jouw online resultaten kunnen doen?

Home Blog Alle ins en outs over Google’s nieuwe advertentievorm

In maart introduceerde Google een nieuwe advertentievorm voor CSS-partners: Comparison Listing Ads (CLA). Verkopers die werken met een officiële CSS (Comparison Shopping Services) kunnen profiteren van het extra verkeer dat deze CSS biedt. Op dit moment is het nog een bètaversie en test Google deze advertentievorm in de landen Duitsland, Frankrijk en Nederland.

Hoe zat het ook alweer met het Google CSS-programma?

In 2017 ontving Google een megaboete wegens machtsmisbruik. Volgens de Europese Commissie ontnam Google andere partijen de kans om eerlijk te concurreren in het Shopping-gedeelte van Google. Om te kunnen voldoen aan de Europese wetgeving introduceerde Google de Comparison Shopping Services.

Het CSS-programma was een ware hype en de CSS-partners schoten als paddenstoelen uit de grond. Om deze wildgroei te bedwingen rolde Google in februari nieuwe richtlijnen uit voor CSS-partners. Ook de CSS van Happy Idiots (Compartner) moest aan deze regels voldoen, en dat is gelukt. Happy Idiots is nu een van de overgebleven officiële CSS-partners van Google.

Inmiddels zijn de financiële voordelen minder groot, maar het is nog steeds interessant voor adverteerders om via een CSS-partner te adverteren. Een CSS-partner krijgt namelijk nog steeds 20% korting op de CPC. Wanneer je nog steeds via Google Shopping CSS adverteert moet je in feite 1 euro bieden om aan een bod van € 0,80 euro via een andere CSS-partner te matchen.

Wat is Comparison Listing Ads precies?

Na de intrede van het CSS-partnerprogramma waren er nog steeds vergelijkingssites met kritiek, omdat het programma niet zou voldoen aan de opgedragen oplossing. Met de nieuwe advertentievorm biedt Google vergelijkingssites de mogelijkheid om niet namens een webshop, maar voor de eigen site te adverteren.

Binnenkort gaan we een extra tabje zien bij de productadvertenties in Google. Wanneer de gebruiker op dat tabje klikt krijgt hij enkele zogenaamde showcase-advertenties te zien van CSS-partners. De advertentie bevat afbeeldingen van enkele producten die matchen met de zoekopdracht van de gebruiker, een link naar de pagina van de vergelijkingssite, aangepaste tekst en een logo. Hier kan de gebruiker de producten vervolgens vergelijken. Bij de huidige shoppingadvertenties (Product Listing Ads) wordt direct naar de website van de adverteerder gelinkt.

Google heeft voor ieder tabje een aparte online veiling. De Shopping-tabjes concurreren dus niet met elkaar.

Google Comparison Listing Ads

Aan de linkerkant zie je de huidige Shopping-advertentievorm, rechts zie je de nieuwe advertentievorm ‘Comparison Listing Ads’.

Wat zijn de voordelen voor jou als adverteerder?

De nieuwe advertentievorm is voornamelijk interessant voor awareness en product-overweging doelstellingen, en zal vooral in de think-fase van je online strategie worden ingezet.

De advertentievorm biedt een nieuwe bron van verkeer naar de site van een CSS partner. Verkopers die goed gepositioneerd staan op de CSS-resultatenpagina’s, zullen profiteren van dit extra verkeer.

Google heeft aangegeven dat Comparison Listing Ads voorrang krijgen als de productgroepen groter zijn. Hoe meer advertenties je maakt en hoe meer producten deze bevatten, hoe groter de kans dat je advertenties worden weergegeven. Het is daarom vooral interessant voor adverteerders met een groot aantal producten.

Wat is de rol van Happy Idiots hierin?

Happy Idiots is officieel CSS partner van Google. Happy Idiots heeft hierdoor de mogelijkheid om te testen met de nieuwe advertentievorm in de bètafase. Daarnaast werkt Happy Idiots nauw samen met een aantal grote vergelijkingssites. Wij zullen altijd per adverteerder kijken wat de beste strategie is om Shopping advertenties in te zetten.

De verwachting is dat de grote vergelijkingssites zich gaan focussen op de Comparison Listing Ads. Het zou een strategie kunnen zijn om een additionele CSS aan te sluiten, naast de CSS van Happy Idiots. Bij de CSS van Happy Idiots ligt de focus op Product Listing Ads en via de CSS van de additionele vergelijker genereren we extra verkeer naar de website van de adverteerder via de Comparison Listing Ads.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!