Van ‘concurrent’ naar ‘kans’ dankzij linkbuilding

3 oktober 2017

Linkbuilding. Kort gezegd het verzamelen van links die verwijzen naar jouw website. Het doel? Hoger ranken in Google. Om dat doel te verwezenlijken is het belangrijk  dat de verwijzende links van relevante pagina’s (die van goede kwaliteit zijn!) afkomen. Google ziet dit linkje namelijk als een soort ‘stem’. Een stem van een kwalitatieve website is waardevol en zorgt ervoor dat de waarde van jouw eigen website stijgt.

De zoektocht naar geschikte websites die een link naar je website kunnen plaatsen kan lastig zijn. Op een gegeven moment heb je alle startpagina’s en startkabels al gehad, staat jouw artikel al op diverse passende blogs en heb je ook al gebruikgemaakt van diverse andere creatieve technieken. Vergeet dan niet dat er ook ontzettend veel kansen liggen bij de concurrent zelf! In dit artikel vertel ik je daar graag meer over.

Stel eerst je concurrenten vast

Om kansen van je concurrenten te benutten, moet je eerst weten wie je concurrenten zijn. Hiermee bedoel ik je concurrenten in Google. Het uiteindelijke doel is namelijk om in Google gevonden te worden op bepaalde zoekwoorden. Door het zoekwoord waar jij op gevonden wilt worden in te typen in Google kom je er op een makkelijke en snelle manier achter wie je concurrenten zijn. De eerste organische resultaten die je te zien krijgt, scoren dus hoog in Google. Hier wil je jouw website ook tussen hebben staan!

Stel; je hebt een webshop en je verkoopt tafels. Het zoekwoord waarop je graag de focus wil leggen is ‘eettafel’. Je concurrenten op dit zoekwoord zijn dan: Jysk.nl, Eettafel.com en Eijerkamp.nl.

Inzicht in het backlinkprofiel

Wanneer je weet wie je concurrenten zijn, kun je door middel van SEO-tools zoals die van Majestic en Moz inzicht verkrijgen in het backlinkprofiel van de concurrent. Hierbij kun je kijken naar hoe betrouwbaar Google een website vindt, hoeveel autoriteit een website heeft en welke waardes Google de website toekent. Als je concurrent goede waardes heeft, dan weet je dat de concurrent een sterk linkprofiel heeft en kun je op zoek gaan naar interessante kansen voor jouw eigen website. De SEO-tools maken het namelijk mogelijk om te zien welke websites er naar je concurrent linken!

Je kunt je concurrenten invoeren bij Majestic. In Majestic klik je op ‘Backlinks’ en vervolgens op ‘Data exporteren’- zie onderstaand voorbeeld.

Je krijgt nu alle websites te zien die met een link naar Happyidiots.nl verwijzen. Sorteer het bestand op basis van de hoogte van de Trust Flow en Citation Flow. Als deze websites van goede waarde zijn en aansluiten bij het onderwerp van jouw website, dan is dit een kans die je kunt benutten. Zoek contact met de beheerders van deze websites en vertel waarom het interessant is voor hen om ook jouw linkje op hun websites te plaatsen.

Broken linkbuilding

Een andere kans om te benutten: ga op zoek naar broken links van de concurrent. Dit wordt ‘broken linkbuilding’ genoemd. Broken links zijn links die niet meer werken. Als je op een broken link klikt, word je doorgestuurd naar een 404-pagina. Dit betekent dat deze pagina niet meer bestaat, is verwijderd of is verhuisd. Als webbeheerder wil je niet dat de bezoekers van je website worden doorverwezen naar een pagina die niet werkt. Vraag daarom om hier jouw link voor in de plaats te zetten. Het werkt als volgt:

Met de handige tool Ahrefs kun je precies zien welke links, die o.a. naar concurrenten verwijzen, een foutmelding geven. Een perfecte kans om ervoor te zorgen dat de broken link wordt vervangen door die van jou.

Na het opsporen van de broken links van de concurrent kun je een selectie gaan maken van websites die voor jou relevant en van goede waarde zijn. Na het maken van de selectie zoek je contact met de beheerder en geef je aan dat een van de links op de website (of in een blogartikel) niet meer werkt. Bezoekers worden dus naar een ‘kapotte pagina’ gestuurd. Omdat je zo een stukje ‘goodwill’ hebt gecreëerd, en omdat jouw website goed aansluit bij de website of het blogartikel, kun je nu voorstellen om de link te vervangen door een link naar jouw website. Succes!

 

Plaats een Reactie

  • Angela Stevens-van Gennip

    Duidelijk artikel. Ik begrijp nu veel beter wat link building is.

We are part of Happy Horizon