Contentcreatie: de infographic

26 april 2017

Het ziet er mooi en professioneel uit én het blijft ook nog eens in iemands brein hangen. Informatie die ertoe doet kun je goed samenvatten in een visual: een infographic. We leven ten slotte in een visuele wereld waarin ons oog sneller op visuele content dan op tekst valt.

Heb je niet de kwaliteiten of de tijd om uren in PhotoShop bezig te zijn, maar wil je toch graag informatie delen in een compacte en gelikte infographic? Dan heb ik voor jou een aantal handige (gratis) tools en tips van de expert!

Canva

Met deze uitgebreide tool kun je eigenlijk alle denkbare visuals maken. Er is keuze uit veel verschillende designs, waaronder presentatietemplates, IAB leaderboardformaten en infographics. Ook kun je een blanco start maken in het door jou gekozen format. Wanneer de visual naar wens is sla je het geheel gemakkelijk op als JPG, PNG of PDF. Het fijne aan Canva is dat er al complete designs klaarstaan. Uiteraard kun je deze beter ter inspiratie gebruiken i.p.v. een en ander klakkeloos overnemen en eventueel wat personaliseren. Je wilt immers unieke content bieden!

Piktochart

Misschien wel de meest bekende tool om een infographic mee te creëren: Piktochart. Naast infographics kun je ook presentaties en printables maken met deze tool. Of je nu ‘from scratch’ begint of juist met een bestaand template, je kunt – naast tekst en afbeeldingen – ook grafieken en diagrammen verwerken. Dit doe je dan geheel in de stijl van de afzender van de boodschap. Extra handig: Piktochart is eveneens beschikbaar in de iTunes AppStore, wel alleen voor iPad.

Piktochart

Infogram

Met Infogram kun je in principe alle kanten op: van het samenstellen van grafieken tot het maken van geografische kaarten. De visuals kunnen zelfs interactief worden gemaakt, waarbij content door de gebruiker zelf te selecteren is. Denk bijvoorbeeld aan het switchen tussen datasets binnen één grafiek. Voor de tool Infogram gelden verschillende features, waaronder de gratis basic-variant en verschillende betaalde varianten. Het tarief start vanaf $ 19 per maand.

Flaticon

Eigenlijk is Flaticon geen tool, maar een handige website waarvandaan je vooral véél verschillende visuals kunt halen. Deze ‘zoekmachine’ bevat meer dan 16.000 ‘glyph vectors’, ofwel symbolen, die allemaal te downloaden zijn als PNG-, EPS- of PSD-bestand. Hierdoor kun symbolen gemakkelijk inladen in Photoshop (mocht je toch de Photoshopskills bezitten). Bovendien zijn de symbolen afkomstig uit packages. Fijn wanneer je meerdere social media-iconen nodig hebt en deze graag in dezelfde stijl wilt gebruiken. Flaticon werkt met auteurs die graag hun ontwerpen met je delen. De website is in handen van de makers van Freepik.

DaFont

DaFontNog zo een die eigenlijk geen tool is, maar toch zeker in het rijtje thuishoort: DaFont. In deze database vind je de mooiste fonts (lettertypes). Ze zijn bijna allemaal gratis te downloaden. De lettertypes zijn stuk voor stuk ontworpen door grafisch ontwerpers of hobbyisten die deze vrijstellen voor gebruik voor verschillende doeleinden. Let wel op of het lettertype dat jij wilt gaan gebruiken is toegestaan voor commerciële doeleinden. In sommige gevallen wordt hiervoor namelijk een vergoeding gevraagd of is het gebruik voor commerciële uitingen niet toegestaan namens de ontwerper van het font.

Leuk: omdat niet alle fonts herkenbaar zijn als letter (dingbats) zijn de ontwerpen ook geschikt als symbool. Zo kun je je infographic een leuke twist geven!

Dat was nog niet alles…

Want er zijn natuurlijk nog veel meer tools en handigheden om mooie visuele content in de vorm van een infographic mee te maken. Wat ik voorbij zie komen in andere blogs zijn tools zoals Vizualize.me, Google Developers Tool, Easelly en het eerdergenoemde Freepik. Om een infographic te ontwerpen hoef je dus geen expert te zijn, want met deze tools kom je al een heel eind!

Een plaatje met een praatje

En hoe zit het dan met het verspreiden van je infographic? Het zou natuurlijk fantastisch zijn wanneer deze viral gaat! Volgens Frédérik Ruys, Information Designer en directeur bij Vizualism, is het van belang dat je de infographic voor elk kanaal optimaliseert. Dus een animatie voor Vimeo of YouTube, een ingekorte variant op Facebook, een gif-loop op Twitter en een onepager voor op je blog. Alleen op deze wijze maak je optimaal gebruik van elk kanaal en komt de informatie het beste tot zijn recht. Wanneer je één afbeelding, dus één versie van een infographic, op ieder kanaal één-op-één doorplaatst, heeft het geen enkel nut.

Ruys geeft ons nog een aantal adviezen over zaken die hij tegenkomt bij het creëren van een infographic:

  • Een infographic is een middel, geen doel. Bedenk dus eerst de boodschap. Dan pas: past een infographic hier goed bij en kun je daarmee de boodschap overbrengen? Ja? Dan zit je goed.
  • Doe niet aan decoreren maar aan informeren.
  • Zoek niet naar volledigheid. Durf keuzes te maken, want ‘less is more’.
  • Baken het onderwerp strak af.
  • Wees je bewust van de doelgroep.
  • Laat de feiten voor zichzelf spreken en laat hiermee de data zoals deze is.
  • Visualiseer zo concreet mogelijk, voorkom metaforen.
  • Het doel is verhelderen, niet het versimpelen van informatie.

Houd dus altijd in je achterhoofd wat voor boodschap je wilt overbrengen en of een infographic het juiste middel is om deze boodschap mee te visualiseren. Op die manier wordt het geen plaatje met een praatje en ga je nooit zomaar met infographics strooien.

Ben je gek op het creëren van visuele content, dan is Infographic Conference misschien iets voor jou. Helaas heeft het dit jaar al plaatsgevonden (op 3 maart 2017), maar wellicht kun je volgend jaar je kans grijpen!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon