Contentcreatie voor dummy’s

6 mei 2014

Zo gebruik je bestaande content voor SEO en branding

Contentcreatie. Een hip woord dat op marketingblogs bijna dagelijks wordt besproken. Soms met een andere naam, bijvoorbeeld content marketing. Hoe het ook wordt genoemd, contentcreatie is belangrijk. Vandaag leer ik je waarom het belangrijk is en hoe je het eenvoudig zelf kunt toepassen. Maar eerst zal ik drie mythes over content marketing ontkrachten.

contentcreatie voor dummy's deel 1 - mythes over content

Mythe 1: Contencreatie is levend, linkbuilding is dood

Dit is niet waar! Contentcreatie is geen vervanging van linkbuilding, maar een aanvulling. Door waardevolle content te creëren wordt linkbuilding namelijk ineens een stuk eenvoudiger.

Voorbeeld: de fietsenwinkel

Stel je voor dat je werkt voor een fietsenmaker annex fietsenwinkel in een leuk Brabants dorp. Je bedenkt hoe je een goede link kunt krijgen en besluit om de plaatselijke VVV te benaderen. Je schrijft een nette mail waarin je aangeeft dat het voor toeristen heel handig is om te weten waar ze terecht kunnen wanneer ze een lekke band krijgen en geen bandenplaksetje bij hebben.

Ondanks je nette mail en het feit dat dit inderdaad best handig kan zijn voor toeristen, krijg je waarschijnlijk nul op rekest. Een medewerker van de VVV reageert op je mail en waardeert je poging, maar linkt niet naar je site omdat deze commercieel is.

De rol van content

Hoe kan contentcreatie in zo’n geval bijdragen? Als volgt: vraag een enthousiaste fietser welke route hij het liefst neemt. Bespreek waarom dit zo’n mooie route is en hoe lang het ongeveer duurt. Zet vervolgens die route op papier, met een kaartje erbij, en vraag een graphic designer om het geheel mooi te presenteren. Plaats dit vervolgens op je website, en benader de VVV opnieuw. Wedden dat je nu wel een positieve reactie krijgt?

Mythe 2: Contentcreatie is een hype

Contentcreatie is een modewoord, ja. Maar geen hype. Let op:

  • Heb je ooit chips gekocht van een bepaald merk, omdat je er flippo’s bij kreeg?
  • Heb je ooit in een restaurant gegeten dat een Michelin-ster had?
  • Heb je ooit een recept uit de Allerhande klaargemaakt?

Je begrijpt het al: zowel flippo’s, de Michelin restaurantgids als de Allerhande zijn vormen van (offline) contentcreatie.

Al jaren gebruiken grote bedrijven hun marketingbudget om iets extra’s te doen voor klanten en potentiële klanten. Iets dat niet direct hun eigen bedrijfsvoering verbetert, maar wel impact heeft op hoe consumenten het merk ervaren. Ga maar na: de chips worden niet lekkerder door de flippo’s, de autobanden niet sterker door de restaurantgids en de Albert Heijn niet goedkoper of beter door de recepten in Allerhande. Toch zijn alle drie deze voorbeelden zeer succesvol geweest, en ook nu nog waardevol.

Mythe 3: Content is king (dus ik krijg vanzelf nieuwe klanten als ik goede content maak)

Dit is misschien wel de meest hardnekkige mythe die er is over contentcreatie. Want content is pas king als het wordt gedaan binnen een geheel aan goede marketing. Bedenk bijvoorbeeld van tevoren goed voor wie je de content eigenlijk maakt. Bereik je wel de juiste doelgroep?

Ook belangrijk is hoe je de content verspreidt over het web. Via social media, PR en outreaching kom je een heel eind. Doe je niet aan het verspreiden van je content, dan kun je lang wachten, maar in 99% van de gevallen zal er niks gebeuren.

deel2

Het belang van contentcreatie

Is contentcreatie belangrijk? Ja, zeker wel! Hier volgt een beknopte (maar zeker niet een complete!) uitleg:

  • Voor linkbuilding, zie ook mythe 1 hierboven
  • Autoriteit uitstralen en kennis delen
  • Online zichtbaarheid vergroten

Hoe zet ik content in?

Goede vraag. Misschien heb je geen communicatiemedewerker die daarmee aan de slag kan en geen budget om een bureau in te schakelen. Toch wil je niet achterblijven bij je concurrenten. Wat doe je dan?

Ervan uitgaande dat je een bedrijf hebt dat al enige tijd bestaat, volgen hier 5 voorbeelden die duidelijk maken hoe jebestaande content effectief kunt inzetten.

  1. E-mailcontact met je klanten

Heb je een klant geholpen om een probleem op te lossen? Of krijg je een mail van een klant met een tip waar je zelf ook nooit aan had gedacht? Gebruik de e-mailconversatie om een blogpost te schrijven. De vraag of opmerking van één klant, kan namelijk ook bij andere klanten spelen.

  1. Interne memo’s

Wanneer een medewerker een sabbatical neemt en zijn vervanger inwerkt, maakt hij een zeer duidelijk en beknopt document over klant X. Dit is handig voor zijn vervanger, die dankzij het document snel aan de slag kan. Maar wacht eens!, waarom er niet ook een casus van maken voor op de website? Dat is ook content!

  1. Presentaties

Als de directeur van je organisatie wordt gevraagd te spreken op een vakbijeenkomst, wordt er van tevoren veel tijd gestoken in een goede presentatie. Natuurlijk met Prezi of Powerpoint. Deze slides kun je daarna uiteraard ook gebruiken. Zet ze op Slideshare en besteed er aandacht aan via social media.

  1. Foto’s en verhalen

Ieder bedrijf heeft een verhaal. Deze blogpost gaat niet over storytelling, maar het is wel een kans. Gebruik foto’s van de verschillende kantoren waar je bedrijf heeft gezeten, mijlpalen en bedrijfsuitjes om het verhaal van begin tot nu in een blogpost of infographic te verwerken.

  1. Persberichten

Bij de presentatie van een nieuwe dienst of product wordt vaak een persbericht verstuurd. Ook deze vorm van PR kun je gebruiken voor content creatie. Zet het persbericht bijvoorbeeld ook op je blog. En (bonustip!) wordt het persbericht overgenomen op een site of in een tijdschrift? Ook dit kan weer een aanleiding zijn om content te creëren! Maak een lijst van alle media die aandacht aan je persbericht hebben besteed. Dit is ook leuk voor de journalisten en bloggers, want op deze manier geef je ze wat ‘aandacht terug’.

Laaghangend fruit

De hierboven genoemde voorbeelden worden vaak vergeten, terwijl dit juist het laaghangend fruit is. Het is content die al in je organisatie aanwezig is. Natuurlijk kun je naast deze voorbeelden nog veel meer doen met content marketing. Daar zullen we in een andere blogpost op ingaan.

Social strategie en outreaching

Een content marketing strategie houdt niet op bij het maken, schrijven of hergebruiken van content. Voordat je begint dien je na te denken over je doelgroep, je doelstellingen en je kanalen. En zodra de content er is begin je met aandacht vragen voor datgene dat je hebt gemaakt. Via social media en e-mail breng je het onder de aandacht bij respectievelijk je fans en de ‘influencers’ binnen je vakgebied.

Succes!

PS. Heb je aanvullingen op dit blogbericht? Bijvoorbeeld een andere mythe die nodig moet worden doorgeprikt, of een slimme manier om bestaande content te gebruiken voor contentmarketing? Plaats dan je reactie hieronder.

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon