Copywriter? Gebruik je koppie koppie… 4 tips

26 november 2015

Waarom copywriting zo belangrijk is? Als je de blogberichten van Happy Idiots op de voet volgt, dan herinner jij je vast deze blogpost nog. In dit artikel benadrukt mijn “copy collega” het belang van copywriting als onderdeel van onze SEO afdeling. Een geoptimaliseerde online tekst verhoogt namelijk je vindbaarheid in de zoekresultaten van Google. Maar is jouw tekst wel prettig leesbaar? En in welke mate heeft de kwaliteit van je webtekst invloed op de acties van jouw bezoeker? Als copywriter streef ik natuurlijk naar een wereld waarin er alleen maar boeiende, foutloze, converterende (web)teksten worden geschreven.. In deze blogpost vertel ik je waarom.

copywriting 1

Yes! De bezoeker heeft je website gevonden. Top, maar hoe zorg jij ervoor dat deze bezoeker ook nog eens converteert? Oftewel: hoe enthousiasmeer je jouw bezoeker, zodat deze overgaat tot een aankoop of inschrijving? Makkie? In de praktijk valt dit voor velen toch vies tegen. Als je even niet oplet, maak jij je al gauw schuldig aan het door de strot duwen van informatie. Gebruik daarom de juiste woorden om je bezoeker te overtuigen. Hoe doe je dit? Laat ik nou 4 tips hebben voor het schrijven van een converterende webtekst. Gratis en voor niets.

1. Duw je informatie niet door de strot… maar haal de woorden uit de mond

Voordat je in je pen kruipt, stel jezelf dan altijd eerst deze vraag: voor wie schrijf ik? Als het goed is beantwoord je deze vraag met: de bezoeker van mijn website. Uiteraard is het belangrijk dat je de vindbaarheid van je tekst vergroot door te voldoen aan de SEO voorwaarden. Echter geef ik je graag één belangrijke tip voor het schrijven van een leesbare tekst: vertel eerst je verhaal, optimaliseer daarna.

Wanneer raakt een verhaal je? Hoe kunnen een paar woorden jou overtuigen? Jouw antwoord op deze vragen zal niet veel afwijken van het antwoord dat je lezer zal geven. Een dwingende tekst geeft de lezer weinig inspiratie. Wie houdt er nou van een ongeloofwaardig en onbetrouwbaar verhaal? Niemand. Weg bezoeker. Dag conversie. Excuseer me voor het taalgebruik, maar: copywriting is dus niet het door de strot duwen van je producten of diensten! Hoe overtuig je een bezoeker dan wel? Het antwoord ligt hem in twee belangrijke principes: de emotie en de behoefte. Vanuit een emotie is je lezer namelijk op zoek naar een antwoord of oplossing. Speel in op die emotie, zo creëer je de behoefte aan jóuw antwoord. Hoe doe je dit? Door het geven van de juiste informatie. Gebruik hiervoor de juiste woorden en vul je verhaal aan met graphics, video’s en andere vormen van content. Wees creatief.

2. Sta je lezer te woord… met een gestructureerd verhaal

Wakker de behoefte aan jouw oplossing aan

Wakker de behoefte aan jouw oplossing aan

Je wil de lezer inspireren. Een verkeerde intro kan een bezoeker al doen afdruipen. Hoe voorkom je dit? Structureer! Begin de eerste alinea meteen met een herkenbaar probleem – lees: emotie. Door direct op die emotie in te spelen kneed je jouw bezoeker in de juiste stemming en wakker je de behoefte aan een oplossing aan. De eerste zin begin je daarom direct met een vraag en antwoord: zo maak je de lezer in een paar seconden duidelijk dat hij of zij bij jou aan het juiste adres is. Schrijf daarna gestructureerd verder: je werkt het probleem dieper uit en benoemt de voordelen van jóuw oplossing. Overtuig je lezer dat de oplossing die jij geeft meer waarde heeft dan die van de concurrent. Wees uniek. Laat zien dat anderen ook voor jou hebben gekozen, én waarom. Toon daarom reviews van tevreden klanten of trouwe lezers. Want, gebleken is dat een potentiële klant meer waarde hecht aan de mening van de ander, dan de beloften van een bedrijf of website.

3. Geen woorden, geen daden

Niets is zo vervelend als het lezen van een niet lekker lopend verhaal. Het gevolg voor jou als copywriter? Je verliest de aandacht van je lezer. Wederom: dag bezoeker. Vaarwel mogelijke conversie. Kies daarom voor de juiste schrijfstijl – ook wel tone of voice genoemd – voor je doelgroep. Wie die doelgroep ook mag zijn, schrijf kort en bondig. Liever iets te simpel dan iets te ingewikkeld. Hoe doe je dat? Wanneer je bijvoorbeeld twijfelt of je een te lange zin hebt gebruikt: hak hem in twee! Gebruik als copywriter woorden die passen bij je doelgroep, én woorden die je lezers aansporen om tot actie over te gaan. Kortom: je woordkeuze bepaalt een hoop…


“The Power of Words” 

Bijvoeglijke naamwoorden

Een bijvoeglijk naamwoord geeft een zelfstandig naamwoord extra kracht. Maak hier gebruik van, maar overdrijf niet. De tekst moet wel leesbaar blijven. Wat klinkt verleidelijker?

  • kaas of romige kaas;
  • jurk of fleurige jurk;
  • diamanten of fonkelende diamanten.

Vermijd twijfelwoorden

Je doel is om te overtuigen, niet om aan het twijfelen brengen. Vermijd daarom woorden die je tekst in kracht af doen nemen, zoals:

  • misschien;
  • eventueel;
  • waarschijnlijk.

Gebruik synoniemen

Vermijd dubbel gebruik van woorden met dezelfde betekenis. Is het onmogelijk om deze woorden te schrappen? Gebruik dan synoniemen.

  • Op zoek naar stoere nieuwe laarsjes? Shop je nieuwe laarsjes online!
  • Op zoek naar stoere nieuwe laarsjes ? Shop jouw favoriete paar online!

De tweede zin leest – naar mijn mening – een stuk prettiger dan de eerste.

Spelfouten kosten je copy.. ehm.. de kop!

Schrijf foutloze teksten. Velen denken dat zij de Nederlandse taal wel onder de knie hebben. Dat gaat je dan toch vies tegenvallen.. Let er maar eens op: bijna iedere tekst die je leest bevat spelfouten. Controleer je verhaal na het schrijven daarom altijd nog een keer op basis van spelfouten, grammaticale- en interpunctiefouten. Een tekst met spelfouten oogt onprofessioneel en wordt door een lezer eerder als spam beschouwd. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat webpagina’s zonder spelfouten maar liefst twee keer zo veel omzet opleveren! Meer weten over spelfouten in je online copy en de gevolgen hiervan? In deze blogpost vertelt mijn collega copywriter Jessie de Bruin er alles over.

4. De juiste (SEO) woorden vinden…

Het doel van het schrijven van je webtekst is om de bezoeker te laten converteren. Het is dan wel zo handig dat deze lezer jouw tekst eerst gevonden krijgt via de zoekmachine van Google. Er zijn een aantal trucjes die je kunt gebruiken om je verhaal makkelijker vindbaar te maken. De belangrijkste SEO tips voor een copywriter zijn:

  • Maak gebruik van kopteksten (H1, H2, etc.). Google is namelijk in staat om titels en paragrafen te herkennen. Op deze manier kan zij scannen waar de tekst over gaat.
  • Verwerk de veel ingetypte zoekwoorden in de koppen én in je tekst. Overdrijf niet: het gebruik van te veel zoekwoorden wordt door Google afgestraft.
  • Gebruik afbeeldingen en geef deze een naam. Op dit moment is de zoekmachine nog nét niet slim genoeg om te kunnen lezen wat een afbeelding uitdrukt. Door een naam te geven aan je afbeelding maak je het voor Google makkelijker om jouw tekst vindbaar te maken.
  • Link vanuit andere pagina’s van je website naar de pagina waarop jouw verhaal te lezen is. Zo geef je aan de zoekmachine – en de bezoeker – aan dat jouw pagina de moeite waard is om te bekijken.

Kortom: een goede copywriter heeft het laatste woord..

De beste zijn? Schrijf een ijzersterke tekst. Weet je lezer te raken. Speel in op zijn of haar emotie. Overtuig je bezoeker ervan dat alleen jij de beste oplossing te bieden hebt. Wees uniek. Gebruik de juiste woorden en vermijd spelfouten. Eén laatste tip: hoe goed jij ook kan schrijven, je bent vaak blind voor je eigen fouten. Laat je tekst daarom nakijken door een ander. Dit geldt evengoed voor mij als copywriter. Dus.. heb je een foutje ontdekt? Schroom niet om contact met me op te nemen.

Wil je aan de slag gaan met schrijven, maar heb je toch nog wat hulp nodig? Of ben je benieuwd hoe wij van Happy Idiots copy inzetten als belangrijke online marketing discipline? Laat een reactie achter of neem contact met ons op. Succes! Enne.. gebruik je copy copy… ehm.. koppie koppie!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon