Creatief je verhaal verkopen op Instagram

5 april 2018

Instagram heeft met haar Stories niets nieuws uitgevonden ten opzichte van het krachtige Snapchat. Hoewel Snapchat hier eerst op inspeelde, doet Instagram het misschien net ietsje beter. Dit bewijst het aantal dagelijkse gebruikers van het medium: ruim 500 miljoen, waarvan ruim 2 miljoen in Nederland. Bedrijven en merken kunnen gemakkelijk advertenties inkopen via het Facebook-platform. Je kunt experimenteren met snelle, ephemeral content en effectief resultaten doormeten. Daarnaast is Instagram de laatste tijd veel bezig met ontwikkelen van andere nieuwe features. In deze blog deel ik een aantal belangrijke updates waar wij als advertising-gekkies op zaten te wachten. En dít is wat jij moet weten!

Instagram Shopping

Het zal je niet zijn ontgaan: shoppable Instagram posts. Het langverwachte verkoopkanaal, is het dan eindelijk ook voor Nederland beschikbaar?

Samen met Shopify biedt Instagram merken de mogelijkheid om hun producten organisch en op een visueel aantrekkelijke manier aan te bieden. Daarnaast is het ook lekker makkelijk shoppen voor de gebruiker, want de prijs is namelijk direct zichtbaar via een klein prijskaartje in de afbeelding. Door de tag maak je je product shoppable en wordt de gebruiker niet doorgelinkt naar je webshop, maar gebeurt dit allemaal binnen Instagram.

Met 2,1 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland is dit zeker een langverwachte feature voor e-commerce. Nu houdt de interactie op bij een like, comment of de klik op ‘link in bio’, maar hopelijk duurt het niet lang meer en worden producten direct afgerekend via Instagram.

Inmiddels wordt de optie getest in 5 Europese landen. Merken die de functie al konden gebruiken zagen een toename in de verkoop. Wij kunnen niet wachten tot de shopping-strategie ook in ons land wordt uitgerold en we dit kunnen testen. Bye bye, ‘link in bio’!

 

Collection Ads

Yes! Hier worden wij heel blij van. Er komt namelijk weer een andere manier aan om jouw producten te verkopen via Instagram: een Collection formaat. Een Collection advertentie wordt tot nu toe ingezet op Facebook en is goed ontvangen door zowel adverteerders als gebruikers. Je kent ‘m wel: een advertentie-indeling waarmee je doelgroep in-app op een visuele, boeiende manier producten kan ontdekken, bekijken én kopen.

 

 

In tegenstelling tot Facebook bevat een Collection via Instagram slechts 3 productfoto’s. Wanneer je op een product klikt wordt de gehele catalogus geopend, terwijl hetzelfde product via een Facebook Collection specifiek wordt uitgelicht.

Jammer genoeg is het (nog) niet beschikbaar in Nederland. Het zit zelfs wereldwijd nog in een testfase. Instagram probeert het formaat alleen uit in samenwerking met een beperkt aantal adverteerders zoals cosmetica webshop Birchbox en fashionmerk Revolve. Wij moeten dus nog even wachten, maar net zoals bij Instagram Shopping beloofd Instagram hiermee nog veel aan adverteerders.

Carousel Ads

Carousel Ads zijn één van de meest succesvolle formaten gebaseerd op betrokkenheid, doorklikratio en conversieratio binnen Facebook. Supereffectief dus! Daarom komt Instagram met de mogelijkheid om maximaal 3 media per Stories-advertentie te gebruiken. Nu nog in beta en onder andere getest voor GAP.

Het werkt nog exact hetzelfde, want je kunt blijven tikken, swipen en pauzeren. Zoals je gewend bent dus. Of je in de toekomst ook meer dan 3 media kan toevoegen is nog onduidelijk. Voor adverteerders is deze ontwikkeling een fijne uitkomst om een short-story over te brengen in plaats van de boodschap over te brengen in één afbeelding of video. Ook biedt instagram de mogelijkheid om gebruik te maken van andere functies zoals de creatieve (teken)tools, GIF-jes en filters. En misschien nog wel belangrijker: de nieuwe integratie geeft adverteerders de mogelijkheid om beter in te gaan op de (native) content in plaats van op een commerciële onderbreking te lijken. We like!

Blend in

Ben relevant en interessant! Wanneer stop jij met scrollen? Pak de aandacht van je doelgroep. Jeansmerk Levi’s pakte het eerder al heel goed aan om met een advertentie als het ware ‘native’ op te gaan in de nieuwsfeed van Instagram gebruikers.

Niet alleen in je advertenties, maar ook via je bedrijfsprofiel. Dit jaar is je Instagram-feed minstens zo belangrijk als de homepage van je website.

Sinds steeds meer personen zoeken naar merken of producten via Instagram – in plaats van via Google – is jouw feed één van de meest belangrijke onderdelen in je Instagram-strategie voor komend jaar. Wees daarom consistent in je uitingen. Voor bestaande volgers, zodat ze zich blijven herkennen in jouw bedrijf of merk maar ook zal het potentiële volgers helpen beslissen of ze je in de eerste plaats willen gaan volgen.

Draag de vormgeving op je website ook uit op Instagram, zodat je een herkenbaar verhaal vertelt. Daarbij zijn kleur en filters bepalend. Denk vooral aan het type content wat jouw doelgroep inspireert. Dat is voornamelijk goed gefotografeerde content en gebruik weinig tot geen tekst in een afbeelding. Met de introductie van Instagram Stories Highlights hebben bedrijven en merken een nieuwe blijvende manier gevonden om meer volgers te krijgen, het verhaal rondom een merk te vertellen en traffic te genereren.

Nog steeds niet overtuigd? Lees dan dit!

Twijfel je nog over de kracht van Instagram voor jouw merk of product? Onthoud dan dit:

  • Instagram heeft betrokken en actieve gebruikers. Gemiddeld worden er 80 miljoen foto’s gedeeld per dag!
  • Instagram is mobile first (!). Het medium heeft het hoogste percentage mobiel verkeer. Al sinds het begin, waardoor Instagram tijdig heeft ingespeeld op een perfecte mobiele ervaring.
  • Instagram snapt het succes van tijdelijke (ephemeral) content. Instagram Stories biedt mogelijkheden voor korte, snelle en creatieve content. Perfect om te communiceren met je (jonge) doelgroep. Daarnaast creëer je een soort exclusiviteit rondom je merk, doordat berichten binnen een dag verdwijnen en eventuele promoties enkel een dag geldig zijn.
  • Continu groeiend aantal gebruikers met ruim 800 miljoen wereldwijde gebruikers per maand in 2018.
  • Blend in. Zorg voor content die perfect aansluit tussen de native content in jouw gebruikers’ nieuwsfeed. In je advertenties, maar ook in je bedrijfsprofiel.

Plaats een Reactie

  • Carolien

    When does this feature be available at The Netherlands?

We are part of Happy Horizon