Daten met struisvogels – daarom!

16 juni 2017

Een blogpost over neuromarketing. Die had je niet aan zien komen hè. Op die rare titel kom ik nog terug. Beloofd. Nu eerst neuromarketing. Ik schreef er al eerder over. Neuromarketing is namelijk te gek. Dat vindt Dion van der Vaart ook. Hij schreef er een boek over: Overtuigen met Neuromarketing. Don’t judge a book by its cover (of de titel). En nee, het gaat je niet lukken om dit boek in 59 minuten te lezen, zoals de kaft belooft. Dat wil overigens niet zeggen dat het boek van Van der Vaart niet vlot leest (what’s in a name?). Dat doet het namelijk wel. Dit boek is voor iedereen met veel ambities en weinig tijd. Wij, de (online) marketeers dus. En omdat we écht heel weinig tijd hebben: de belangrijkste lessen in deze blogpost samengevat. En die zijn écht de moeite waard!

We doen wat we voelen, niet wat we zeggen

En daarom is neuromarketing – waarbij inzichten in onderzoek naar de hersenen worden gebruikt – super interessant. Bij (marketing)onderzoeken zijn we toch geneigd om sociaal wenselijke antwoorden te geven. Maar helaas: we doen wat we voelen. Niet wat we zeggen. En dan blijkt: we lijken meer op elkaar dan we denken. Onbewust reageren we hetzelfde op bepaalde prikkels. We nemen beslissingen op dezelfde manier. En daar kun je als online marketeer heel handig op inspelen.wijzende hand

1.   Comfortabele content MOET!

Een brein wil zo min mogelijk moeite en tijd verspillen aan het ‘decoderen’ van content. We noemen dit ‘processing fluency’. Content moet dus makkelijk te verwerken zijn, dan koppelen mensen daar een positief oordeel aan. Hoe doe je dat?

  • Het is niet de eerste keer dat ik dit zeg. Houd je taalgebruik makkelijk. Makkelijker is positiever. Echt waar. Wist je dat mensen met makkelijke namen positiever worden beoordeeld? Makkelijke namen klinken bekender. Worden als minder risicovol en minder gevaarlijk ervaren. En zelfs: dichterbij de waarheid. Niks mis dus met Jan, Piet of Joris. Comfortabel, toch?
  • Vermijd ‘zaaddodende content’. We leven in een wereld vol patronen. En juist daarom zijn we dol op onderbrekingen. Onze hippocampus is verantwoordelijk. Dit deel van onze hersenen is de ‘breinbaas’ in het vergelijken van herinneringen met het nu. Dat resulteert in een bepaalde verwachting. Komt die niet uit, dan reageert de hippocampus: attentie! Weg dus met langdradige, formele, onpersoonlijke en moeilijke teksten. Niet bang zijn. Schrijf actief. Verras. Wees anders. En hier komt-ie:

Voorbeeld:

Via de Postwagen, een restaurant/ activiteitencentrum, reserveerde je vroeger een bezoekje aan een struisvogelboerderij. Daar kwam je alles te weten over de struisvogel, zijn gedrag en de producten die hij voorbrengt. Ook krijgen deelnemers de kans om een struisvogel te aaien. Zaaddodend!

Het liep niet echt storm. Gelukkig kun je er tegenwoordig ‘daten met struisvogels’. En dat spreekt dan wel weer aan. Business is booming, vandaag de dag.

struisvogel eng

  • Start met contentframing! Huh? Watte? Bij framing probeer je bewust gedachtenconstructies op te roepen bij je publiek met bepaalde woorden of omschrijvingen. Het werkt als volgt: een sapfrabikant zal liever woorden zoals ‘handgeplukt’ en ‘zongerijpt’ gebruiken dan ‘vruchten afkomstig van massateelt’ en ‘vol kunstmatige kleurstoffen’. En zeg nu zelf, waar woon je liever: in een huis ‘gelegen in een gezellige volksbuurt’ of in een huis ‘gelegen in een overbevolkte achterstandswijk’?[1]
  • Over contentframing gesproken: speel ook in op ‘winnen’ of ‘verliezen’: dat is namelijk wat mensen motiveert. Verlies weegt daarbij zwaarder dan winst. Bijvoorbeeld: voor het werven van nieuwsbriefinschrijvers geldt dat ‘Mis niets meer!’ beter werkt dan ‘Blijf op de hoogte!’.

2.   Beeld is beter

Au. Dat doet best pijn als copywriter. En toch toont onderzoek aan: beeld beïnvloed gedrag doorgaans sterker dan tekst, ongeacht wat er in die tekst staat (dubbel au). Hoe kan dat??! Bij het zien van een foto vormen we ons – onbewust – al snel een mening. Een foto is namelijk nooit zomaar een foto. Die vrouw op de foto, die heeft wel iets weg van dat meisje dat jij zo ontzettend sympathiek vindt. Allerlei referentiebeelden dringen zich op. Je eerst indruk? Positief. En dat wordt nog eens versterkt door de vriendelijke glimlach op het gezicht van de afgebeelde vrouw. Schot in de roos.

Het is o-zo-simpel. Maar dit moet je doen om met de foto’s op je website een positief effect uit te lokken:

  • Vergroot de pupillen. Grotere pupillen = groter vertrouwen.
  • Accentueer de rand om de iris van de ogen. Een dikke rand staat voor (meer) jeugdigheid, gezondheid en aantrekkelijkheid.
  • De vrouwen mogen altijd lachen. Prachtige, lachende vrouwen activeren het beloningscentrum in het mannelijk brein. En dat maakt die mannen een stuk impulsiever. Over de aankoop van jouw product hoeven ze niet meer na te denken ;-).
  • Lachende mannen? Die worden direct gefriendzoned. Meer seksuele aantrekkingskracht? Niet lachen als man zijnde! Kortom: op LinkedIn een lachende foto. Op je Tinderprofiel laat je je pokerface zien.
LinkedIn vs Tinder

LinkedIn (lachen) vs. Tinder (pokerface)

2.   Kop in met conversie

Heb jij je bezoekers al weten te overtuigen? Deze optimalisatietips zouden de conversie wel eens kunnen inkoppen:

  • Heb schijt aan het huisstijlhandboek (jaja, we gaan ‘m nog nuanceren). Werk niet meer aan de hand van het subjectieve ‘mooi’ of ‘lelijk’. Kies voor wat is bewezen, wat écht werkt.
  • Wat werkt er dan? Contrast in kleur bijvoorbeeld. En hier komt de nuance: je website moet geen random kleurenpalet worden. Je kunt je best houden aan de huisstijl. Behalve als het op conversiebuttons aankomt!
    • ‘Harde’ CTA-buttons (‘bestel nu’) krijgen de contrasterende kleur van je huisstijlkleur. Is de kleur van de huisstijl oranje? Dan wordt de CTA-button blauw. Rode huisstijlkleuren krijgen groene buttons. Geel wordt blauw.
    • ‘Zachte’ CTA-buttons (‘lees meer’ of ‘schrijf je in voor de nieuwsbrief’ krijgen een kleur in een zachter contrast. Zo zorg je er op een natuurlijke manier voor dat de prioriteit van je CTA-buttons wordt aangegeven door de mate van contrast.
    • Heb je een huisstijl met meerdere overheersende kleuren? Kies voor je buttons dan een kleur die buiten dit palet valt!
    • Lees in plaats van ‘buttons’ ook ‘vinkjes’ en ‘voordelen’. Laat deze belangrijke informatie niet wegvallen in het webdesign!pijl
  • Over die voordelen gesproken, wijs ze aan met handgeschreven pijltjes. Werkt ook echt.
  • Of laat (de foto van) je medewerker ergens naar kijken of wijzen. Je ogen volgen automatisch de richting waarop hij of zij kijkt.
  • Verminder de prijspijn van je bezoeker. Maak de prijs letterlijk en figuurlijk minder groot. € 199,00 wordt € 199,-. Of nog beter: 199,-. Laat het euroteken maar weg, dat verbinden we alleen met het negatieve ‘geld uitgeven’.
  • Ken je dat opdringerige cijfertje bij het Whatsapp- op Facebookicoontje? Je hebt bericht! En geen rust meer tot je gekeken hebt. Je weet heus wel dat deze domme melding (je bent getagd in een filmpje van een kip in kleren ofzo) je dag echt niet beter gaat maken. Maarja, onvoltooide taken blijven nu eenmaal in ons brein hangen. Dat werkt! Dus planten maar, die irritante bolletjes met meldingen op je website.

melding website

  • En last but not least: volgens de neurowetenschap zijn emoji’s in je tekst verwerken een goed idee!!

:-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-)

Dat was neuromarketing in een hele kleine notendop. Heb je zin in meer? Wil je echt niets missen? Voorkom verlies, en lees dat boek gewoon ;-). Toptips gegarandeerd!

 

 

 

[1] Voorbeelden gevonden in dit artikel. Aanrader als je meer wilt lezen over contentframing!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon