zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

De 5 talen van de liefde

Toegepast op online marketing

Terug naar alle blogberichten

Daag ons uit!

Benieuwd wat we voor jouw online resultaten kunnen doen?

Daag ons uit!
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. De 5 talen van de liefde

De kalender gaat inmiddels richting het einde van het jaar 2019 wat betekent dat het de tijd is van de feestdagen. Feestdagen die voor de meeste mensen in het teken staan van gezelligheid met vrienden, familie en geliefden. In dit blog geven we je graag een ander inzicht. Een inzicht in hoe we liefde op een andere manier kunnen gebruiken in onze marketing en service naar (potentiële) klanten.  

De vijf talen van de liefde

Voordat we ingaan op hoe we liefde kunnen inzetten in marketing neem ik jullie eerst mee in de theorie van de 5 talen van de liefde. Ken je dit boek niet? Dan volgt hier nog een korte toelichting.

De vijf talen van de liefde is geschreven door relatietherapeut Gary Chapman. Tijdens zijn carrière als relatietherapeut ontdekte hij dat de meeste stellen uit elkaar gaan doordat ze niet (meer) dezelfde taal van de liefde spreken. Daardoor ervaart één van de twee personen (of beide) geen liefde en gaat de relatie uiteindelijk kapot. 

Gary onderscheidt in zijn boek vijf talen van de liefde. Op die manier ervaar jij liefde en geef jij liefde aan een ander. Dat wil niet zeggen dat je de andere vier talen niet gebruikt maar iedereen heeft één of twee voorkeurstalen. Ben jij in staat de liefdestaal van je partner te spreken, dan heb je de sleutel tot succes in handen.

Om een voorbeeld te geven: als ik van een geliefde een cadeautje krijg waardeer ik dat, maar ervaar ik dat niet per se als liefde. Terwijl hand in hand over straat lopen met een geliefde ik heel veel liefde ervaar. Je mag straks raden wat mijn liefdestaal is ;-). 

Mocht je meer over dit onderwerp willen weten lees dan vooral het boek van Gary Chapman. In deze blog buigen we de 5 talen van de liefde om naar de vijf talen waarmee je jouw klanten liefde kan tonen. Voordat we dat gaan doen eerst even kort de vijf talen van de liefde. 

  1. Positieve woorden
  2. Tijd en aandacht
  3. Cadeautjes geven en krijgen
  4. Hulpvaardigheid
  5. Lichamelijke aanraking

Hoe laat je jouw klanten liefde ervaren?

Hoe kunnen we deze vijf talen van de liefde inzetten in onze marketing en service naar (potentiële) klanten? Het doel daarbij is klanten een positief gevoel (= liefde voor jouw merk) geven zodat je op de lange termijn een band opbouwt en hij of zij vaker jouw product of dienst afneemt.

Positieve woorden: Heb jij weleens een bedankmail ontvangen voor je bestelling waarin je oprecht en eerlijk werd bedankt voor het vertrouwen in het bedrijf? Of wanneer je een pakketje thuis kreeg dat daarin een bedankbriefje zat voor je bestelling? Wat deed dat met je?

Deze eerste taal van de liefde is mijns inziens de makkelijkste van de vijf liefdestalen om te implementeren in jouw bedrijf. Bouw een automatische e-mailflow waarin je een klant bedankt nadat hij of zij wat bij je besteld heeft.

Tijd en aandacht: Sta klaar voor je klant! Zorg dat je goed bereikbaar bent en dat een klant je kan bellen met vragen over jouw product. Dit geldt niet alleen voor telefonische bereikbaarheid, maar ook voor je social mediakanalen. Geef de klant het gevoel dat je naar hem luistert en er voor hem wil zijn in plaats van dat het klantnummer 202 is.

Een ander mooi voorbeeld is de chatbot. Heb je een chatbot, zorg er dan voor dat die duidelijk communiceert en dat er altijd een optie is om te schakelen van chatbot naar klantenservice. Het draait erom dat je het gevoel hebt dat je ook daadwerkelijk met iemand chat van de klantenservice, dat diegene naar je luistert en oprecht aandacht heeft voor jouw probleem of vraag.

Cadeautjes geven en krijgen: Bij de Douglas krijg je wanneer je er iets koopt vaak een testertje mee naar huis. Dit is een vorm van een cadeautje wat achteraf wordt gegeven. Heb je een webshop, dan kun je bijvoorbeeld een ebook weggeven met daarin waardevolle tips die passen bij jouw product of dienst.

Een ander mooi voorbeeld is de verjaardagsmail binnen je e-mailmarketingstrategie. Bol.com stuurt bijvoorbeeld elk jaar een e-mail op je verjaardag waarin ze je feliciteren en een klein cadeautje geven.

Hulpvaardigheid: Wees behulpzaam voor je klanten. Zorg ervoor dat je snel kan leveren en duidelijk communiceert wanneer de klant zijn pakket kan verwachten. Maak how to-video’s die je deelt op je YouTube-kanaal zodat wanneer een klant bij jouw een product koopt hij of zij weet hoe het product in elkaar te zetten. De overtreffende trap hiervan is een monteur laten langskomen die het in elkaar zet. Een mooi voorbeeld hiervan is de service van Coolblue. Wanneer je bijvoorbeeld een wasmachine koopt, sluit Coolblue de wasmachine voor je aan en neemt je oude wasmachine mee. Dat is nog eens service!

Lichamelijke aanraking: De 5e taal van de liefde is wat lastiger toepasbaar op marketing, maar met een beetje creatief vermogen kunnen we deze ook omdenken.

Op een website of in een webshop kun je anno 2019 geen handen schudden. Maar dit kunnen we wel op een andere manier ervaren. Heeft jouw website bijvoorbeeld een trage laadsnelheid dan zal de klant zich minder “verbonden” voelen en haakt hij sneller af. Zorg er daarom voor dat jouw website voor elke bezoeker een snelle laadtijd heeft en gebruiksvriendelijk is. Online is een goede connectie het begin van een connectie met je klant 😉  

Een gelukkig nieuwjaar!

Met het lezen van deze blog hebben we je een inzicht gegeven die je tijdens de feestdagen op je mag laten inwerken. Een inzicht in hoe we met een beetje creativiteit de vijf talen van de liefde kunnen omdenken naar marketing en service voor jouw (potentiële) klanten. Maak er gebruik van zoals jij dat wilt  zodat jouw klanten uiteindelijk verliefd worden op jouw producten en diensten. 

Blog

Relevant blog posts

Ontdek de RFM-analyse 2.0

16 september 2020

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.