De 7 meest gespotte display trends voor 2016

17 december 2015

Het einde van 2015 komt in zicht en de online trendrapporten voor 2016 druppelen één voor één de mailbox weer binnen. Naast de dingen die ik tijdens mijn dagelijkse werkzaamheden tegenkom, volg ik ook deze trends op de voet. Display advertising is nou eenmaal geen exacte wetenschap: een tactiek die vandaag nog een optimaal resultaat oplevert kan morgen zomaar “uit de mode” zijn.

In een wereld die steeds verder digitaliseert en waarin constant veranderingen plaatsvinden valt me op dat steeds minder mensen de tijd nemen om uitgebreide artikelen of rapporten door te spitten. Even een globale analyse van de inhoud.. en we gaan weer door! We weten tenslotte allemaal: “Tijd is geld”. Dus voor al deze mensen geef ik hierbij een korte maar krachtige samenvatting van de 7 meest gespotte display trends voor 2016.

1. Hét jaar van native advertising

native advertisingNative advertising is een manier van adverteren waarbij de advertentie matcht met de vorm en functie van de desbetreffende website, waardoor deze minder snel wordt gekenmerkt als reclame. Denk hierbij aan promoted Facebook posts, Tweets en gesponsorde content. Business Insider voorspelt dat de totale besteding aan deze vorm van adverteren in 2015 zal eindigen op zo’n 7,9 biljoen dollar en ze verwachten dat dit uit zal groeien naar 21 biljoen dollar in 2018.
De reden voor deze enorme groei? Simpel: het werkt! Over het algemeen reageert de consument positief op deze tactiek, terwijl reguliere display advertenties een gemiddelde CTR laten zien van tussen de 0,08% en – in het uiterste geval – 0,5%. Bij native ads laten de eerste resultaten al gemiddelden zien van 1,15% op desktop en 1% op mobiel. Dit lijken kleine aantallen, maar wanneer we het hebben over duizenden of miljoenen impressies kan dit een enorm verschil maken.

2. HTML5 is de standaardHTML5

HTML is niet nieuw; het bestaat eigenlijk al jaren. Het heeft alleen even geduurd voordat het een volwaardig alternatief voor Flash was. Nu iOS en (de meeste) Android apparaten niet langer Flash ondersteunen, is het van groot belang dat de shift van Flash naar HTML5 zo snel mogelijk wordt geadopteerd én geïntegreerd binnen iedere organisatie. Mobiel haalt desktop nu eenmaal met een rap tempo in en daar moet gebruik van worden gemaakt. Google heeft vanaf 1 september zelfs alle Flash banners geblokkeerd bij iedereen die de Chrome-browser gebruikt. Deze actie heeft de onoplettende adverteerder een schadepost van miljoenen euro’s bezorgd: er werd namelijk betaald voor display-uitingen die nooit werden bekeken. Naast het feit dat HTML5 wél wordt ondersteund op iOS en Android apparaten, kunnen banners zo gebouwd worden dat de uitingen gemakkelijk cross-device kunnen worden uitgeleverd.

3. Snapchat: dé nieuwe social speler op de markt

Waarom Snapchat? Daarom:

Adverteren via Snapchat – zoals dat al mogelijk is op bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn – laat in Nederland nog even op zich wachten. Het kanaal biedt echter al wel mogelijkheden om een product en/of service in de markt te zetten. Zo werkt Snapchat met het principe dat de foto die je naar iemand verstuurt, na enkele seconden weer “verdwijnt”. Dit geeft organisaties natuurlijk de ideale kans om sneak previews, teasers of trailers aan te bieden aan hun volgers. Het zorgt voor een zekere vorm van exclusiviteit en daarmee ook een originele manier van adverteren. Daarnaast kan de doelgroep worden gevraagd om foto’s in te sturen waarbij ze gebruik maken van het desbetreffende product. Via Snapchat zal dit in de meeste gevallen veel meer inzendingen opleveren dan via Instagram, Facebook of Twitter. De foto’s worden immers na 10 seconden toch verwijderd en dat geeft mensen een “veilig” gevoel.

Creativiteit speelt bij dit kanaal een belangrijke rol. Onderstaand twee interessante voorbeelden om alvast de benodigde inspiratie op te doen:

Audi

H&M en Boilerroom

4. Locatie, locatie en nog eens locatie

Volgens ComScore besteden consumenten meer dan de helft van hun “online tijd” aan mobiele apparaten, hoofdzakelijk wanneer zij buiten de deur zijn. Om hierop in te spelen wordt er via mobiel steeds meer op basis van locatie “getarget”. Er kan dan specifiek aangegeven worden in welke regio de advertentie moet worden vertoond. Dit kan een land, provincie, plaats, postcode, adres of zelfs de coördinaten van een bepaald pand betreffen. Het grote voordeel van locatie targeting is dat je je zeer specifiek op een relevante doelgroep kunt richten. Door deze doelgroep op een gepersonaliseerde wijze aan te spreken wordt de interactie hoger, wat vaak in een positievere return-on-investment resulteert. Locatie targeting wordt regelmatig door bijvoorbeeld fysieke winkels ingezet om potentiële klanten – die zich in de buurt van de winkel bevinden – te benaderen met een relevante boodschap of aanbieding.

locatie targeting

locatie targating: wie is er in de buurt?

5. Intelligente retargeting

Dit onderwerp is al jaren relevant, maar helaas handelt men er niet naar. Denk bij intelligente retargeting bijvoorbeeld aan het creëren van relevante audiences, verschillende bannersets met een passende boodschap (wanneer mogelijk dynamisch) en een reële frequency cap die het aantal vertoningen binnen de perken houdt. Ook het meenemen van cross-device identificatie wordt hierbij steeds belangrijker. Consumenten irriteren zich nu vaak mateloos aan de talloze retargeting banners die ze overal blijven achtervolgen. Hierdoor wordt er een tegenovergesteld effect gecreëerd en het is de hoogste tijd om hier (eindelijk) verandering in te brengen.

6. Mobiel geen trend maar noodzaak

Nog steeds kom ik websites tegen waarbij ik op mijn mobiel moet klungelen om het beeld in te zoomen, zodat ik ergens op kan klikken of simpelweg een menu kan uitklappen. Dit betekent dat de website nog niet “responsive” is en dus niet meeschaalt met de afmeting van een scherm. Een responsive website is essentieel en zorgt ervoor dat de consument een optimale ervaring ondervindt tijdens een bezoek aan de website. Dit heeft dan ook een enorme impact op de campagneresultaten. Naast de gebruiksvriendelijkheid van de website is het ook van groot belang dat er te allen tijde wordt gewerkt met mobiele banners en separate targeting op mobiele devices, om zo een maximaal resultaat te behalen.

7. Video (ja, nog steeds)

2015 was al een druk jaar voor video marketing, maar volgens alle voorspellingen zal deze trend zich in 2016 nóg verder ontwikkelen. Zo is Facebook al bezig om zichzelf te transformeren tot een echt videoplatform. Ook de mogelijkheid om op Facebook te adverteren met video’s wordt steeds populairder en opent nieuwe deuren.

Iets wat ik de afgelopen maanden ook veel ben tegengekomen zijn de “verticale” video’s. Hierbij hoeft het scherm van een telefoon niet meer gedraaid te worden, maar wordt het gehele scherm van je smartphone direct gevuld. Dit kijkt prettiger en zorgt voor meer conversie. Uit cijfers van Snapchat blijkt dat verticale video’s tot negen keer vaker worden afgekeken dan horizontale video’s op dat platform.

Nog meer trends? Tip ons!

Mocht jij nog andere belangrijke display trends en/of ontwikkelingen zijn tegengekomen die in dit rijtje thuishoren: laat het ons dan weten! Wij van Happy Idiots zijn benieuwd naar jouw ervaringen of interessante tips. Potje sparren of heb je andere vragen over display advertising? Neem contact met ons op. Wij staan voor je klaar!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon