De extraatjes van Google AdWords: advertentie-extensies!

2 juli 2015

Zoals we al meerdere keren eerder hebben besproken zit AdWords bomvol met kansen, opties en knopjes waar je aan kan draaien. Het zijn er zoveel dat je ze gemakkelijk over het hoofd kan zien. Dat blijkt ook uit de nieuwe accounts die we als AdWords specialisten inzien. Hier zijn regelmatig de extensies simpelweg vergeten. Vandaag besteden we daarom wat aandacht aan de extensies in AdWords en de waarde die ze toevoegen.

Wat zijn advertentie-extensies nu eigenlijk?

Google geeft in onderstaande video goede voorbeelden van wat extensies nu eigenlijk zijn:

Advertentie-extensies zijn in de basis dus uitbreidingen op je advertentieteksten. Je kan ze beschouwen als extraatjes die er voor kunnen zorgen dat je nog meer informatie kan weergeven op de Google zoekresultatenpagina. De reden dat ik de extensies ‘extraatjes’ noem, is dat Google geen garantie geeft dat ze daadwerkelijk worden weergegeven.

Google houdt rekening met enkele factoren om te bepalen of ze een bepaalde extensie of een combinatie van extensies wel of niet weergeven. Er vindt een berekening plaats waarmee de zoekmachine bepaalt of een extensie de resultaten van de AdWords advertentie daadwerkelijk verbetert. Om bepaalde extensies bovendien te kunnen weergeven moet de advertentiepositie hoog genoeg zijn (top 3 posities).

Voor Google betekent dit dat het meer klikken op moet leveren – immers blijkt uit de data dat de advertentie extensies een hogere click-through-rate tot gevolg hebben. Om die reden zullen de advertentie extensies dus erg vaak worden weergegeven. Kortom, zeker de moeite waard om ze in te stellen dus!

Voorbeeld van een advertentie zonder extensie en voorbeeld van een advertentie met extensie:

afb1 maikel

Advertenties zonder extensies

afb2maikel

Advertenties met extensies

Je ziet in de voorbeelden al een aantal verschillen. Een korte opsomming van de verschillende extensies:

Sitelinkextensies

Sitelinks in AdWords zijn extra links bij de advertenties, die naar verschillende relevante pagina’s op een website kunnen leiden. Ze kunnen op twee manieren worden weergegeven.

afbmaikel3

Weergave zonder extra tekst

afbmaikel4

Weergave met beschrijvingsregels

Het aantal sitelinks dat tegelijkertijd wordt weergeven kan variëren van 2 t/m 6. Wij adviseren dan ook om er voldoende te schrijven en ervoor te zorgen dat ze allemaal naar verschillende pagina’s verwijzen. Gebeurt dit niet dan worden ze helaas afgekeurd. Gebruik onze tips voor advertentieteksten ook voor de beschrijvingsregels, om zo het maximale uit de sitelinkextensies te halen.

Locatie-extensies

De naam geeft het natuurlijk al weg, maar locatie extensies zijn geschikt voor lokale advertenties waarbij het waardevol is om het adres van de locatie te weergeven. De extensie toont dus het adres. Wanneer een gebruiker op dit adres klikt dan wordt de locatie op Google Maps weergeven. Voor mobiele apparaten verschijnt er ook een link naar een routebeschrijving.

Online marketing adwords

Om van locatie-extensies gebruik te maken dient er een Google Mijn Bedrijf-account te worden aangemaakt. Deze kan eenvoudig aan het AdWords account gekoppeld worden, waarna de locatie-extensies in de advertenties worden weergegeven.

Oproep-extensies

De oproepextensie komt in twee varianten. Voor de desktop wordt het telefoonnummer extra in de advertentie weergegeven. De mobiele versie laat een extra belknop zien waarmee mensen direct naar het telefoonnummer kunnen bellen.

Mobiele versie van oproep-extensie

Mobiele versie van oproep-extensie

Adwords

Desktop versie van de oproep-extensie

Belangrijk bij deze oproep-extensies zijn wederom de opties die Google aanbiedt bij het instellen. Zo kun je aangeven of de advertentie voor zowel desktop als mobiel geschikt is of alleen voor mobiel (handig bijvoorbeeld wanneer je als ondernemer graag wil dat mensen direct bellen).

Ook de planning is van groot belang. Het heeft geen zin om buiten openingstijden gebeld te worden. Maak daarom een tijdsplanning waarin je aangeeft wanneer je gebeld wilt worden. Houd dus rekening met bijvoorbeeld de openingstijden van een fysieke winkel of kantooruren. Dit voorkomt onnodige kosten (en ergernis van potentiële klanten).

Recensie-extensies

De recensie-extensie moet niet te verward worden met klantbeoordelingen en de sterren die soms bij AdWords advertenties worden weergeven. De recensie-extensie is een citaat over de organisatie en is als geheel op een betrouwbare online bron terug te vinden. Een betrouwbare bron is bijvoorbeeld een nieuws- of blogartikel.

Let op dat de recensie niet al eerder is gebruikt in de normale advertentietekst. Oftewel: voorkom herhaling. Houd er ook rekening mee dat de extensies over het bedrijf dienen te gaan – in dat geval zijn ze zeer waarschijnlijk zijn toe te passen op alle advertenties en campagnes in het AdWords-account. Product-specifieke recensies zijn in dit geval dus niet nuttig.

afbmaikel8Highlight-extensies

Highlight extensies zijn korte teksten die aan advertenties toegevoegd kunnen worden. Deze extensies gaan over extra voordelen voor klanten. Ze worden als tekst weergeven en er zit geen link aan gekoppeld. Highlight-extensies zijn hierdoor heel eenvoudig op te zetten.

Ons advies: gebruik highlight-extensies alleen voor unieke voordelen. Gebruik per highligt maximaal 25 tekens. Highligt-exenties worden alleen zichtbaar wanneer er minimaal 2 zijn ingevuld. Ook voor deze extensie kan een planning worden gemaakt. Hierdoor is precies inzichtelijk op welke dagen/uren de extensie zichtbaar is.

afbmaikel9App-extensies

De App-extensie bestaat uit de mogelijkheid om een applicatie aan de advertentie toe te voegen. Er kan direct naar de locatie van de app in de App-store gelinkt worden. Zodra een bezoeker dus op deze link klikt worden ze doorgestuurd naar de store, alwaar men kan beslissen om de app te downloaden.

De App-extensie kan zeer nuttig zijn wanneer de applicatie een goede toevoeging is op bijvoorbeeld de diensten die worden aangeboden. Let op: het voornaamste doel van de app-extensie is nog steeds het genereren van bezoeken naar de website. Is je hoofddoel het stimuleren van is app-downloads? Gebruik dan liever de opties in AdWords voor app-promotie.

Adwords advertising

Leuk hoor al die extensies, maar wat kost het eigenlijk?

Je hoeft niets extra te betalen voor het toevoegen van de advertentie-extensies, je betaalt echter wel voor klikken op de advertentie-extensies. Hiervoor gelden dezelfde CPC tarieven als voor de normale advertenties. Dit betekent dat voor je een klik op een sitelink, een klik op de oproepknop of voor de routebeschrijving hetzelfde betaalt als voor een klik op de advertentie zelf.

De uitzonderingen zijn de Recensie-extensie en de Highlight-extensie, omdat er niet op deze extensies geklikt kan worden.

Hoe meet je de resultaten van de advertentie extensies?

Een laatste, belangrijke tip heeft te maken met het meten van resultaten. In Google AdWords kunnen alle cijfers onder het tabblad ‘Advertentie-extensies’ gevonden worden. In dat tabblad kunnen weer specifieke extensies aangeklikt worden, waarna de cijfers over deze specifieke extensies verschijnen.

Online marketing search

De cijfers in beeld gaan vooral over de vraag waar extensies daadwerkelijk vertoond zijn. Let hierbij op, want helaas is niet direct zichtbaar hoeveel mensen daadwerkelijk op bijvoorbeeld een sitelink geklikt hebben.

Om dit toch goed inzichtelijk te krijgen kun je onder segmenteren de optie “Kliktype” aanklikken. Zo krijg je beter inzicht in hoe mensen daadwerkelijk gebruikmaken van de toegevoegde extensies. Dit verschil wordt namelijk vaak over het hoofd gezien.

Houd er wel rekening mee dat – hoewel er misschien niet zo heel vaak op de extensies wordt geklikt -ze toch een grote bijdrage leveren aan het verhogen van de CTR. Klikken op de extensies zelf zijn dus niet zo belangrijk als het verhogen van de CTR (wat ze in bijna alle gevallen doen). Rekening houden met het verschil tussen de kliktypes is belangrijk – alleen dan kun je effectief optimaliseren.

1. Selecteer "Kliktype".

1. Selecteer “Kliktype”.

2. Zie hoe vaak een extensie daadwerkelijk aangeklikt is.

2. Zie hoe vaak een extensie daadwerkelijk aangeklikt is.

Aan de slag met extensies

In dit blogartikel is aangegeven wat de belangrijkste AdWords extensies. Als het goed is ben je nu ook op de hoogte van enkele tips voor implementatie. Hoe extensies precies ingezet kunnen worden legt Google eenvoudig en helder uit in deze handleiding.

De oplettende en ervaren lezer heeft gezien dat we het vandaag over de handmatige extensies hebben gehad die zelf ingevoerd kunnen worden. Over automatische extensies is ook veel te vertellen en daarom zeker een los blogartikel in de toekomst waard.

Heb je nog vragen, opmerkingen of tips over de AdWords advertentie-extensies? Wil je weten hoe Happy Idiots als online marketing bureau extensies inzet? Dan horen we het uiteraard graag. Laat een bericht achter of neem contact met ons op!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon