zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

De gevolgen van iOS 15 voor e-mailmarketeers

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. De gevolgen van de iOS15 update voor e-mailmarketeers

Begin juni 2021 kondigde Apple de iOS15 update aan, de nieuwste update voor haar besturingssysteem. Naast allerlei nieuwe features, zoals nieuwe FaceTime-functionaliteiten, on-device machine learning voor aanvullende kaarten en Focus-features om je nóg beter te kunnen concentreren, bevat de update nieuwe privacy-opties. Sommige van deze opties vormen een nieuwe uitdagingen voor e-mailmarketeers. Hieronder licht ik ze uit.

Hide My Email

De ‘Hide My Email’-functie stelt Apple-gebruikers in staat om willekeurige e-mailadressen te genereren die e-mails naar hun inbox forwarden. Bij het invullen van een online formulier, hoef je dus niet je persoonlijke e-mailadres in te vullen. Zo blijven persoonlijke e-mailadressen privé. Apple-gebruikers hebben de mogelijkheid om zoveel adressen als ze willen aan te maken én te verwijderen.

Als ze op een online formulier komen wat een veld bevat om een e-mailadres in te vullen, kunnen ze klikken op ‘Hide My Email’. Dan wordt er een willekeurig e-mailadres gegenereerd. Je kunt eventueel nog een notitie toevoegen, zodat je weet waarvoor je het e-mailadres gebruikt. In het iCloud-account staat een overzicht van alle ‘fake’ e-mailadressen. Deze zijn eenvoudig te verwijderen. Side note: dit werkt alleen als je Safari als browser gebruikt, in combinatie met de Mail-app én je iCloud e-mailadres.

Mail Privacy Protection

E-mailmarketeers gebruiken e-mail opens als belangrijke metric. Op basis van opens en het openratio, baseren we het succes van een nieuwsbrief of een campagnebericht. Daarnaast testen we met onderwerpregels, afzendernamen, verzendmomenten of afzenderadressen. De resultaten hiervan analyseren we ook op die metrics.

Met ‘Mail Privacy Protection’ gooit Apple wellicht roet in het eten. Deze feature zorgt er namelijk voor dat de onzichtbare tracking pixels van de afzender, om onder andere opens te meten, worden geblokkeerd. Zo kan een ESP (Email Service Provider) dus niet meer zien wie de ontvanger is, wat zijn locatie is en of hij/zij de e-mail opent, omdat het IP-adres wordt afgeschermd. Ook ander online gedrag kan niet meer worden gelinkt aan het e-mailadres van de ontvanger.

Bovenstaand geval geldt voor iPhone-gebruikers die de nieuwe iOS 15 update hebben geïnstalleerd op hun telefoon. Je ontvangt van die ontvangers geen informatie meer over opens of kliks.

Kosten

Hide My Email en Mail Privacy Protection zijn onderdeel van Apple’s nieuwe privacy-updates, die je alleen kunt gebruiken als je een iCloud Plus-account hebt. De kosten variëren van $1 tot $10 per maand.

Gevolgen

Wat de exacte gevolgen van de iOS15 update zijn is nog niet helemaal duidelijk. Ook grote ESP’s, zoals MailChimp, zijn de impact aan het bepalen. Zodra we meer weten over de consequenties van de update met betrekking tot e-mailmarketing, plaats ik een nieuw blog. To be continued …

Heb je nog FAQ’s?

Happy nog vragen?

Heb je nog vragen over deze iOS update? Of ben je benieuwd hoe we bij Happy Idiots jouw e-mail marketing naar een hoger niveau kunnen tillen? Neem gerust contact met ons op!

Blog

Relevant blog posts

10 tips om je onderwerp regel te verbeteren

10 juni 2021

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.