zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

De klant centraal: hoe je de voorkeuren van de klant écht inzet en de privacy waarborgt

Digitale privacy wordt met de dag belangrijker. Team Lead E-mailmarketing Paul vertelt je er alles over.

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. De klant centraal: hoe je klant voorkeuren écht inzet en de privacy waarborgt

In een wereld waarin de consument zich steeds bewuster wordt van privacy en verwacht dat een merk een persoonlijke beleving geeft, vormt data voor marketeers een uitdaging. Hoe waarborg je de privacy van de klant? En hoe ga je zorgvuldig met klantdata om? En hoe zet je de privacygevoelige gegevens van elk record in voor een persoonlijke beleving? Een hoop vragen, we geven je antwoord.

Klantdata vormt de basis voor elke marketeer

Door de invoering van de AVG in mei 2018 en door de steeds strenger wordende privacy richtlijnen die Google en Apple invoeren, worden consumenten zich bewuster van het feit dat zij data geven aan merken. Des te belangrijker dat merken zich bewust worden van het feit dat ze deze data bezitten, maar ook de verantwoordelijkheid om hier op een persoonlijke, maar ook veilige manier mee omgaan. 

Voor merken ligt de uitdaging in het feit dat consumenten niet zomaar ‘blind’ hun persoonlijke gegevens achterlaten. Ze willen steeds vaker weten hoe en voor welke doeleinden organisaties hun data bewaren. Kortom: zorg als organisatie dat je transparant acteert. Zorg dat je privacyverklaring up-to-date is én blijft. Zodat consumenten weten welke data, op welke manier en met welk doel wordt afgevangen.

Tevens weten steeds meer consumenten welke data zij achterlaten voor organisaties. Daar worden dus ook verwachtingen aan gekoppeld. Stuur je nog steeds bulk nieuwsbrieven die voor iedereen hetzelfde zijn? Door data op een juiste manier in te zetten, kan je nieuwsbrieven segmenteren en personaliseren op basis van gedrag en persoonlijke kenmerken.. Het is daarom zaak om data die je van een consument opslaat ook gebruikt in (e-mail)marketing uitingen. Indien je dit op een juiste wijze doet, zorgt dat ook direct voor betere resultaten.

Kwaliteit boven kwantiteit

Binnen veel organisaties heerst vaak nog het idee dat een grote database de gouden berg is. Niets in minder waar. Het gaat niet om de grootte van de database, het gaat om de inhoud. Wanneer je van 20.000 records alleen een e-mailadres hebt, is dat veel minder waard dan een bestand van 5000 records dat volledig in kaart is gebracht met allerlei details.

Daarnaast is het belangrijk om regelmatig je data onder de loep te nemen. Is deze nog actueel? Immers, als je bent verhuisd en daarop worden marketinguitingen gebaseerd, sla je volledig de plank mis. Hieronder een paar tips om je data up-to-date te houden:

  • Er komt ooit een tijd dat de consument inactief wordt en dat bijvoorbeeld een reactivatiecamapagne niet heeft geleid tot heractivering. Bepaal dan vooraf op welk moment je afscheid gaat nemen van deze consument in jouw database. Het heeft geen zin meer om deze data te bewaren. Sterker nog, je hebt vanuit de wetgeving een bewaartermijn die aangeeft hoelang je welke data vast mag houden.
  • De vraag en interesse van de consument kan natuurlijk veranderen. Een student blijft immers geen student, bijvoorbeeld. Deze zal gaan werken en wellicht andere interesses ontwikkelen. Wanneer iemand kinderschoenen bestelt, zal die maat niet hetzelfde blijven. Het is daarom zaak om regelmatig bij je doelgroep ‘in te checken’ om te achterhalen of er wijzigingen zijn in de wensen. 
  • Welke data heb je niet van je doelgroep? Zorg ervoor dat je de lege waarden die van belang zijn voor verhoogde e-mail relevantie achterhaald. Dit kan je bijvoorbeeld doen door in formulieren steeds één extra veld uit te vragen.

Happy nog vragen?

Wil je weten hoe wij met onze data van klanten omgaan? Of heb je advies nodig over bewaartermijnen of data verrijking, laat het gerust weten!

Blog

Relevant blog posts

Verbeter jouw e-mail deliverability

18 augustus 2021

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.