De mogelijkheden in de wereld van Google Analytics: geavanceerde segmenten en aangepaste rapportages

4 december 2013

Online business doen zonder data en statistieken van en rondom je website te monitoren, is hedendaags niet meer voor te stellen. In elke branche waar de meest uiteenlopende producten of diensten online worden aangeboden, is deze data een groot onderdeel van de online business. De afgelopen tijd is Google flink aan de weg aan het timmeren qua functionaliteiten, veranderingen en lay-out van Google Analytics. In dit artikel lopen we door de wat geavanceerdere mogelijkheden binnen Google Analytics en nemen we er wat praktijkvoorbeelden bij. 

Handige geavanceerde segmenten

Om aan de noodzakelijke informatie te komen van een website is het mogelijk om elke keer segmenten in te stellen en daarbij secundaire dimensies. Het is echter ook mogelijk om dit te automatiseren, zodat je binnen een kortere tijd achter deze informatie komt.

Google heeft gedurende de laatste maanden deze geavanceerde segmenten vernieuwd zodat je nieuwe inzichten krijgt in je markting-inzet. Een aantal voorbeelden van deze nieuwe geavanceerde segmenten zijn:

Betaald zoekverkeer als eerste interactie

reeksen Google Analytics blog

Dit geavanceerde segment is vooral van belang om te bekijken hoeveel invloed je AdWords-advertenties hebben in nieuwe bezoeken van je website waarbij bijvoorbeeld gekeken kan worden naar de kwaliteit van bezoekers of het aantal behaalde conversies.

Bezoekers door zowel betaald als organisch verkeer

Voorwaarden kevin blog

In dit voorbeeld is ook banner geplaatst omdat we ook een aantal remarketing-banners hebben lopen via AdWords en deze met de bovenstaande instelling ook getoond worden.

E-commerce en AdWords aangepaste rapportage

Als SEA specialist kan ik het niet laten om dieper op de mogelijkheden van Analytics in combinatie met AdWords in te gaan. Waar voorheen op het te behalen conversies gestuurd werd, wordt er veel meer gestuurd op de kosten versus uitgaven (ROI), rekening houdende met het te besteden marketingbudget. Hierbij komt de koppeling tussen AdWords en Analytics zeer goed tot zijn recht.

Door de samenwerking tussen AdWords en Analytics heb je de informatie op twee plaatsen staan. Zo kun je in een oogopslag inzicht krijgen in je kosten binnen AdWords, maar de actuele opbrengst (via E-commerce) is weer stukken inzichtelijker in Analytics.

Een snelle en handige manier om dit in één overzicht te krijgen is om een aangepast rapport te maken waarbij deze informatie in één tabel komt te staan. Je komt bij een aangepast rapport als je inlogt bij je Analytics-account en profiel, en daarna in het bovenste menu klikt op ‘Aanpassing’. Daar kun je een nieuw aangepast rapport maken door op de button ‘+Nieuw aangepast rapport maken’ te klikken.

We gebruikeen over het algemeen de volgende instellingen voor het aangepaste rapport:

segment kevin blog

Uiteindelijk is het uiteraard van belang voor de klant en onszelf om te weten of de campagnes rendabel zijn. Hierbij kijken we naar de ROI in combinatie met de afspraak voor marketingkosten die we hebben gemaakt.

Naast dit directe overzicht waarbij snel gezien kan worden welke campagnes en in welke mate overall de campagnes rendabel zijn, vind ik het ook handig om snel in Analytics de succesvolste zoekwoorden te kunnen zien. Daarvoor heb ik binnen het AdWords E-commerce prestaties rapport een nieuw tabblad waar deze informatie staat, genaamd ‘Best presterende zoekwoorden’. Hier staat bijna dezelfde informatie in als het vorige rapport, alleen begint de informatie met het zoekwoord te tonen:

segment2 kevin blog

Dit was een eerste blik op een aantal mogelijkheden van Google Analytics (in combinatie met) Google AdWords. In een volgend artikel zal ik dieper ingaan op onder andere Remarketing en Universal Analytics.

Als je zelf gebruik wil maken van het bovenstaande rapport, klik dan hier om hem toe te voegen aan je Analytics-account.

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon