De ontwikkelingen rondom lokale zoekresultaten: van gratis naar betaald?

9 februari 2017

Al enkele maanden is Google druk bezig met het testen van de lokale zoekresultaten in de V.S. Bedrijven kunnen momenteel gratis in lokale zoekresultaten worden vertoond, mits zij hun bedrijf hebben geclaimd bij ‘Google Mijn Bedrijf’. Maar: hier gaat misschien wel verandering in komen. Wil je graag meer weten over Google Mijn Bedrijf en op welke manier Google hiermee aan het testen is? Lees dan vooral verder!

Mind your own business

Google Mijn Bedrijf, oftewel Google My Business, is een gratis tool waarmee bedrijven, merken, artiesten en organisaties hun online aanwezigheid kunnen beheren op websites van Google – Google Mijn Bedrijfwaaronder ‘Google Zoeken’ en ‘Google Maps’. Door bedrijfsinformatie te verifiëren en up-to-date te houden, wordt ervoor gezorgd dat klanten een bedrijf online kunnen vinden en biedt het alle benodigde informatie over het bedrijf.[1]

Zoals eerder aangegeven dien je eerst je bedrijf te claimen bij Google Mijn Bedrijf. Zet je bedrijf op de kaart door alle relevante en actuele informatie – zoals openingstijden, foto’s en contactgegevens – toe te voegen. Google heeft ooit aangegeven dat 97% van de gebruikers online op zoek is naar lokale bedrijven. Een extra goede reden om dus gauw je bedrijf te claimen.

Momenteel kan hier gratis gebruik van worden gemaakt en kun je met een beetje inspanning – door het gehele profiel zo compleet mogelijk in te vullen – de positie van je bedrijf in de lokale zoekresultaten verbeteren. De lokale resultaten worden voornamelijk gebaseerd op relevantie, afstand en prominentie en worden gecombineerd om de beste overeenkomst voor de zoekopdracht te vinden, aldus Google. De daadwerkelijke positie wordt bepaald aan de hand van een algoritme. De algoritmen van Google kunnen bijvoorbeeld bepalen dat een bedrijf dat verder uit de buurt ligt, maar waarschijnlijk wél heeft wat je zoekt, een hogere positie in de zoekresultaten krijgt dan een bedrijf dat dichterbij gevestigd is.

Echter gaat hier misschien wel verandering in komen. Google is namelijk aan het testen om de welbekende ‘3-pack’ te vervangen door één advertentie en nog maar twee organische lokale resultaten! Om te begrijpen wat hieraan vooraf is gegaan, duiken we even de geschiedenis in.

Juni 2016: Testen met Google

Er was al eerder sprake van de vertoning van betaalde lokale zoekresultaten. In juni afgelopen jaar bleek dat de betaalde lokale zoekresultaten bóven de huidige 3-pack werden vertoond. Deze betaalde lokale zoekresultaten hadden ook meer mogelijkheden dan de organische resultaten. Zo stonden er een button voor de routebeschrijving en een belbutton bij, terwijl de organische resultaten uitsluitend voorzien waren van een belbutton.

betaalde zoekresultaten Google

Een ander verschil tussen de betaalde en gratis lokale zoekresultaten is dat een klik op de betaalde advertentie de bezoeker naar de website leidde, maar het klikken op een organisch zoekresultaat uit de 3-pack leidde de bezoeker naar de Google Mijn Bedrijf pagina. Dit zou een grote invloed kunnen hebben op het CTR, aangezien het voor een bezoeker wellicht interessanter is om op een URL te klikken en direct op de website uit te komen in plaats van op de pagina van Google Mijn Bedrijf.

Oktober 2016: Niet 3, maar 4 betaalde lokale zoekresultaten!

In oktober 2016 kwam er een nieuw bericht naar buiten dat Google aan het testen was met maar liefst vier betaalde lokale zoekresultaten op mobiel. Dit zou een belangrijke verandering zijn aangezien Google haar advertenties steeds meer uitbreidt en de organische resultaten steeds verder naar beneden worden geduwd. Daarnaast betekent het dat ieder bedrijf bovenaan in de lokale zoekresultaten kan komen, zolang er maar voor wordt betaald. Dit is natuurlijk goed nieuws voor adverteerders maar kan minder goed uitpakken voor lokale bedrijven die hard hebben gewerkt om bovenaan in de ‘3-pack’ te komen. Hieronder kun je zien dat er eerst vier betaalde lokale zoekresultaten worden getoond en hierna pas de bekende 3-pack.

Google oktober

Januari 2017: Nieuwe lokale businessmap; 1 betaald, 4 organisch

Vorige maand kwam het bericht dat Google aan het testen was met één lokale businesspack met hierin een combinatie van betaalde en organische zoekresultaten. Onderstaand voorbeeld laat zien dat Google heeft getest met één betaald zoekresultaat en drie organische zoekresultaten.

Google test januari

Dit leek een goede oplossing voor lokale bedrijven die al een hoge positie hadden verworven in de organische lokale zoekresultaten. Wanneer er vier betaalde zoekresultaten boven hen vertoond zouden worden, zouden zij nog meer naar beneden worden gepusht en nog amper zichtbaar zijn.

Februari 2017: 1 betaald en 2 organisch!

Echter, we zijn nu een paar weken verder en zien we dat het aantal organische resultaten weer naar één is gereduceerd. Hierdoor zien we een businesspack van maar drie lokale zoekresultaten waarvan er één betaald is en twee organisch. Ook zien we dat de button voor de routebeschrijving bij beide varianten verdwenen is!

Google test februari

Toch komt deze eventuele verschuiving van organisch naar betaald in Google Mijn Bedrijf niet echt als een complete verrassing. Het is een verschuiving die veel SEO-specialisten al verwachtten sinds Google is gaan experimenteren met advertenties in lokale businesspacks. Of het nog gaat uitrollen naar de organische lokale zoekresultaten blijft nog even de vraag. De concurrentie zal er waarschijnlijk wel pittiger door worden omdat ieder bedrijf uiteraard zo goed mogelijk zichtbaar wil zijn.

What’s up next?

Ben je zelf al enthousiast op je smartphone deze lokale zoekresultaten aan het checken? Let er dan wel op dat Google hiermee aan het testen is in de V.S. en nog niet in Nederland. De vraag is echter: wanneer waait dit over naar Nederland en zullen we ook in ons eigen kikkerlandje deze bevindingen doen? En komt er ooit een tijd dat de organische lokale zoekresultaten compleet zullen worden vervangen door betaalde lokale zoekresultaten? En wat voor invloed zal dit hebben op SEO? We wachten rustig af…

Wil jij met jouw bedrijf beter gevonden worden in de lokale zoekresultaten en kun je wel wat hulp hierbij gebruiken? Neem dan vooral contact met ons op!

 

[1] https://support.google.com/business/answer/3038063?hl=nl

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon