De opkomst van Bing advertising

9 maart 2017

Happy Idiots maakt al een lange tijd gebruik van Bing advertising: de zoekmachine advertentiedienst van Microsoft. Het is letterlijk dé tegenhanger van Google AdWords en vertoont dan ook heel veel overeenkomsten met het programma van Google. Bing is een ideaal online marketingkanaal met (nog) relatief weinig concurrentie. Met 127 miljoen zoekopdrachten per maand en bijna 10% marktaandeel begint Bing een steeds serieuzere speler in Nederland te worden. In dit blogbericht worden enkele belangrijke ontwikkelingen van Bing advertising uitgelicht én ingegaan op wat we nog meer mogen verwachten.

Bing ads

Beginperiode

Toen Bing advertising geïntroduceerd werd, was het programma vergelijkbaar met AdWords van ongeveer 5 jaar geleden. De functionaliteiten waren vrij basic en beperkt. De standaard keyword-targeting, campagne+adgroup structuur en advertentieteksten waren duidelijk gebaseerd op Google AdWords. Basis campagne-management en extensies waren belangrijk. Enkele voorbeelden van deze belangrijke functies destijds:

  • SiteLinks
  • Locatie extensies
  • Call extensies
  • Bing Ads Editor
  • Demografische targeting

Een tijdje terug…

.. heeft Bing flink geïnvesteerd in het verbeteren van de efficiëntie van Bing, samen met extra extensies en het vergroten van het bereik. De belangrijkste punten die bij deze verbeterslag aan bod kwamen waren:

  • Verbeterde SiteLinks
  • Image extensies
  • App install extensies
  • Verbetering van de interface
  • Nieuwe Bing Ads Editor
  • Automatisering van Google AdWords import functie

Bing advertising ontwikkelingen

Recente ontwikkelingen

De meest interessante ontwikkelingen voor ons online marketeers hebben te maken met wat er op dit moment – en in de verdere toekomst – nog meer aan komt. Deze ontwikkelingen zijn vooral gericht op doelgroepen, rijkere advertenties, slimmere advertenties opbouwen en personalisatie. Denk hierbij ook aan richten op gedrag en context van alle zoekopdrachten.

Bing is flinke stappen aan het zetten om de functionaliteiten zo volledig mogelijk te maken – én vergelijkbaar met Google AdWords. De volgende belangrijke aangekondigde ontwikkelingen worden iets dieper uitgelicht, omdat ik hier extra enthousiast over ben:

  • Remarketing: deze mogelijkheid bestond al in Bing, maar het wordt volledig uitgerold en verbeterd. Gebruikers die al op je website zijn geweest nogmaals kunnen bereiken werkt in AdWords al heel goed, dus hier verwacht ik veel van in Bing Ads. Straks kunnen ook lijsten uitgesloten worden en kan remarketing in Bing Shopping worden ingezet.
  • Bing Shopping: net als remarketing is dit een zeer goed presterende campagnetype binnen AdWords. Visueel producten laten zien met titel, prijs en extra informatie werkt voor zowel gebruiker als marketeer positief. Op dit moment is deze functie alleen nog in US, UK, FR en DE beschikbaar. Ik kan niet wachten tot dit ook in NL te gebruiken is.
  • Bing Ads app: met de mobiele app kunnen allereerst snel advertentiecampagnes worden gemonitord, maar er kunnen ook zelfs wijzigingen doorgevoerd worden zoals status, budget en biedingen. De app kan meldingen geven bij het uitvoeren van automatische regels of wanneer bijvoorbeeld een creditcard bijna verlopen is.
  • Nog meer extensies: action extensies (call-to-action button naast de Search ads), Dynamic Shopping extensie (Shopping producten onder de Search ads), Filter extensie (lijkt op Website-info van AdWords), Review extensie en Callout extensie. De volledige lijst van beschikbare extensies.
  • Betere en duidelijkere inzichten: historische kwaliteitsscore wordt meer visueel gemaakt, hetzelfde geldt voor de kwaliteitsimpact. Ook worden trends voor bepaalde branches (verticals) per land beter bereikbaar en inzichtelijk. Zo wordt o.a. informatie beschikbaar over de doelgroep per land (bijv. demografie), maar ook de verdeling in zoekopdrachten per apparaat en de trends van de afgelopen 12 maanden hiervan.

Bing advertisingBing advertising mobiel

Bing: een serieuze speler in SEA-land

Het mag duidelijk zijn: Microsoft is met Bing advertising al jaren flink aan de weg aan het timmeren en het marktaandeel van Bing is nog steeds stijgende. Met 24,5% marktaandeel in het Verenigd Koninkrijk, 17,6% in Frankrijk en bijna 10% in Nederland is Bing bijna niet weg te denken uit je SEA-strategie, ook internationaal. Er komen steeds meer functionaliteiten en vernieuwingen bij waarbij online marketeers steeds betere targeting en inzichten krijgen. Ik ben zeer enthousiast over dit rap ontwikkelende advertentieplatform en Happy Idiots volgt de ontwikkelingen van Bing dan ook op de voet!

Bij vragen over Bing advertising of wanneer je een campagne via Bing wilt starten, neem gerust contact met ons op. Als Bing acreddited professional helpen we je graag!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon