De toekomst van wearables en glasses voor Display marketeers

10 september 2015

Waar je ook komt, je kunt er niet omheen. On- en offline advertenties achtervolgen je namelijk overal. Het mooiste voorbeeld van offline advertenties is nog altijd te vinden in de grote steden waar mega bilboards je proberen te overtuigen om te kiezen voor een Fujifilm fototoestel of waar Mercedes met reclame bovenop een flatcomplex van 50 etages haar merk voor niemand ongezien laat. Een manier van reclame maken die wat ons betreft wel wat heeft, echter blijven we ons afvragen: wat is nou het precieze effect hiervan? Immers, deze vorm van reclame heeft vast en zeker enigszins invloed op onze aankoopbeslissing – maar het precieze effect blijft gissen.

Gelukkig is dat tegenwoordig wel anders met nieuwe vormen van reclame maken. Online verzamelen we servercentra vol met data en nog meer data. Hierdoor zijn we in staat om super efficiënt door te meten wat wel of juist niet relevant is voor onze klant. Pretargeting en retargeting zijn de standaard geworden. Met doordachte doelgroepkeuzes en slimme boodschappen weten we onze toekomstige klant zeer nauwkeurig te bereiken. Advertenties op onze computer, tablet of mobiel zijn dan ook inmiddels gesneden koek voor de doorsnee (online) marketeer. Echter: hoe zit dat met adverteren op de Apple iWatch en Google Glass? In deze blogpost meer hierover!

iWatchdisplayblog1

Apple Watch introduceert een nieuw hoofdstuk in de relatie tussen mensheid en technologie. Hedendaagse innovatie wordt nu mogelijk gemaakt op de pols van een persoon die in direct contact staat met zijn/haar iPhone. De iWatch is een verlengstuk van je iPhone en zal apps, berichten en notificaties doorsturen naar je pols, een unieke kans voor adverteerders om op in te spelen. TapSense is een ‘mobile exchange’ die het voor de online industrie mogelijk maakt om advertentieruimte in te kopen op de Apple Watch. Het platform verzorgt full service oplossingen voor ontwikkelaars en merken die interesse hebben om te gaan adverteren op de nieuwe revolutie horloges. Deze oplossingen omvatten ook een SDK (Software Development Kit) voor app ontwikkelaars en programmatic API’s (Application Programming Interface) voor merken, marketing bureaus en marketeers.

De iWatch als advertentieplatform biedt kansen en mogelijkheden voor merken en ontwikkelaars om potentiële klanten op basis van locatie super specifiek te targeten. Nu de schermen met de dag kleiner worden, wordt de uitdaging voor marketeers om effectief te blijven adverteren des te groter. Dankzij de ‘glance’ functie van de iWatch kunnen interactieve banners vertoond worden in plaats van de traditionele banners die niet geschikt zijn voor dit medium. Hyper-lokale-targeting wordt mogelijk gemaakt, waarbij de verwachtingen hoog liggen omdat de potentiële klant zo niet meer zijn/haar telefoon uit de broekzak hoeft te halen en de telefoon niet meer hoeft te ontgrendelen, maar meteen op de iWatch een kortingscoupon te zien krijgt van een winkel in de buurt (de iWatch is namelijk gekoppeld aan de GPS van de iPhone). Nog een extra bijkomend voordeel is dat Apple Pay geïntegreerd is in de iWatch, waardoor betaling vanaf je pols mogelijk wordt. Al met al een grote kans dus voor merken, ontwikkelaars en marketingbureaus om meer te adverteren met een belevenis (in plaats van een statische boodschap), waarbij de eindgebruiker direct gebruik kan maken van een aanbod waar hij of zij zich op dat moment bevindt.

Google Glass

displayblog2Vooralsnog blijft Google volhouden dat het geen advertenties zal toelaten bij het dragen van een Glass, echter blijven hier veel ‘insiders’ over speculeren aangezien Google Glass een super efficiënte vorm van adverteren zal zijn. Ook al sta jij naast een ander persoon, jullie zullen allebei verschillende advertenties krijgen voorgeschoteld. Advertenties zouden dan namelijk kunnen worden gekoppeld aan jouw eerder vertoonde surfgedrag en daarmee ook specifiek op jou gericht. Glass biedt een 360 graden advertentieruimte waarbij advertenties zowel horizontaal als verticaal ingedeeld kunnen worden. Kijk je recht naar beneden, dan zie je advertenties van schoenen waar je gisteren naar gezocht hebt (gevisualiseerd naast jouw eigen schoenen die je op dat moment draagt). Kijk je naar rechtsboven, dan verschijnen er advertenties van die ene blauwe jas waar je al een paar dagen over twijfelt. En bezoek je een stad? Eenmaal in het centrum word je door middel van geo-targeting geïnformeerd over bezienswaardigheden, dichtstbijzijnde restaurants en bars, compleet met alle informatie over het menu, sfeer, prijzen en recensies van voorgaande bezoekers. Natuurlijk gebruiken we onze mobiel hier al voor maar hoe laagdrempeliger de informatie voorziening, des te sneller een klant een (aankoop)beslissing maakt.

Het Display vak ontwikkelt zich in rap tempo. Nieuwe tools, platformen, advertentievormen en manieren van targeting zijn aan de orde van de dag. De iWatch en Google Glass zijn slechts een greep uit die vele ontwikkelingen. Zelf kijk ik ook erg uit naar mobiele 3D projecties, connected cars en de operationele integratie tussen smart TV, computer, tablet en mobiel als één advertentiemedium. Al deze technieken zorgen er namelijk voor dat we de klant een nog relevantere boodschap kunnen tonen en de algemene advertentie conversieratio nog beter kunnen stimuleren!

Naar welke ontwikkelingen binnen Display-land kijkt u uit? Laat het ons weten in een reactie onder deze blogpost. We zijn benieuwd!
Meer weten over andere vormen van online marketing? Bekijk dan onze website.

{lang: ‘nl’}

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon