zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Deliverability van email campagnes!

Terug naar alle blogberichten
Inschrijven
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Deliverability van email campagnes!

Tot grote verbazing van menig ontvanger en email marketeer belandt de ene nieuwsbrief in de inbox, waarna de dag daarop dezelfde nieuwsbrief in de spambox belandt. De spelregels van email providers worden continue veranderd.

Onlangs heeft onder andere Gmail het afleveren van emails moeilijker gemaakt. Het is lastig te zeggen wat er precies is veranderd, maar dat zal de tijd ons leren. Het optimaliseren van je mailings is niet meer voldoende. Ook al krijgt de email template een minieme spamscore mee, bevat het vrijwel geen HTML fouten en doe je geen andere ongebruikelijke zaken die de deliverability zouden kunnen beïnvloeden dan bestaat nu alsnog de kans dat de mail in de spambox komt. Is alle bovenstaande moeite om templates te optimaliseren dan vergane glorie? Nee, zeker niet! Blijf dit vooral doen, dit heeft nog steeds invloed op het correct afleveren van je email campagnes.

Alles wordt tegenwoordig slimmer, verfijnder en geavanceerder. Zo ook de email providers. Waar in het verleden voornamelijk werd gekeken naar het gedrag van de verzender wordt nu ook de ontvanger meegenomen in dit proces. Het open- en klikgedrag van een ontvanger hebben invloed of de mail voortaan in de mailbox of de spambox belandt.
Als we verder naar deze nieuwe ontwikkeling gaan kijken betekent dit dus dat het aantal spamklachten en ongelezen e-mails invloed heeft op de aflevering van je email campagnes. Dit houdt in dat het lezen of klikken in een email, het markeren van spam of juist het goedkeuren van een email de aflevering in de toekomst bepaalt. Niet alleen die van jou zelf, maar ook bij andere ontvangers! Ook kijken email providers naar het gedrag van de afzender.

Om je openratio zo hoog mogelijk te krijgen en het aantal spamklachten zo laag mogelijk, ben je onder andere afhankelijk van een goede aflevering. Hoe meer de inbox wordt bereikt, hoe hoger het openratio wordt tenslotte. Dit beïnvloed uiteindelijk weer positief je reputatie bij email providers. Dit is een cyclus die continu moet worden blijven gemonitord. Dit maakt het mogelijk snel te kunnen schakelen zodra de resultaten gaan veranderen.

Maar hoe zorg je dan voor een goede email deliverability?

Alhoewel spamfilters hun regeltjes regelmatig veranderen zijn er een aantal zaken die de aflevering altijd ten goede komen. Door aan een aantal randvoorwaarden te voldoen vergroot je de kansen om campagnes correct te kunnen afleveren.

Zorg voor zo min mogelijk HTML fouten in je email template, verwerk je bounces en abuses correct en richt je techniek op een correcte en consistente manier in. Maar de belangrijkste les wij hier allemaal meekrijgen blijft toch wel, blijf scherp! Spamfilters blijven hoe dan ook veranderen. Richt je campagnes dusdanig in dat de ontvangers je mailings relevant gaan vinden en aansluiten op de wensen en voorkeuren.

Blog

Relevant blog posts

Hoe speel je met e-mailmarketing in op de feestdagen?

17 oktober 2019

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.